Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda 2022 / 2023

Porsche PicknickDatum nog niet bekend
Porsche Snertritzondag 06 november 2022
Le Mans 24h Experiencedonderdag 08 juni 2023 t/m zondag 11 juni 2023

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

De Côte d’Azur: betreed een wereld van waanzinnige panorama’s, met verbrand rubber en opgespoten grind
 
Porsche 963 intensief getest op legendarisch Amerikaanse circuit
 
Snel schakelen: de geschiedenis van de PDK
 
Autoblog test Porsche 718 Cayman GT4 RS
 
Porsche24 en Team GP Elite lanceren eerste NFT-collectie samen met Syscoin
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

De Côte d’Azur: betreed een wereld van waanzinnige panorama’s, met verbrand rubber en opgespoten grind

Datum: -

 

De Côte d’Azur staat bekend om zijn fantastische weer, ontzagwekkende bergen, azuurblauwe wateren en pittoreske dorpjes. Maar onder die romantische deken schuilt een wereld van spannende slingerroutes, verbrand rubber en opgespoten grind die het hart van iedere coureur sneller laat kloppen. Een waar paradijs voor iedere autoliefhebber; een plek waar de moderne autosport en de magische Monte Carlo Rally elkaar kruisen.

Zuid-frankrijk 2

Op naar de Col de Turini

Je wordt wakker in het middeleeuwse Vence, eet een croissantje, drinkt een espresso en leest de ochtendkrant. Je zweet alle stress eruit in de sauna en schiet daarna iets comfortabels aan. Nu kan de lol beginnen.

Je start met een 31 kilometer lange achtbaanrit naar de top van de Col de Turini, een hoge bergpas in de Franse Alpen. Na een rustige rit over gebroken asfalt beland je op de D70 tussen Sospel en la Bollène-Vésubie. Het is stil op de weg. Aan weerszijden bevinden zich grote groepen sparren en coniferen. Ze belemmeren het uitzicht en dwingen je je blik op de weg te houden. Niets duidt op de restanten van de meest iconische delen van de Monte Carlo Rally.

Zodra je de weg verlaat, verschijnt vanachter de bomen een indrukwekkende klim van 34 vinnige kronkels. Het makkelijke deel van de rit ligt achter je. Nu betreed je het hol van de leeuw. Talloze stoere haarspeldbochten belagen je. Iedere bocht onthult de restanten van verbrand rubber en opgespoten grind. Met het zweet op je rug en een kleine 30 kilometer per uur wring je jezelf door de nauwe bochten, terwijl je de constante nabijheid van de rotswand probeert te negeren. Dit deel van de baan vraagt van zelfs de meest ervaren coureurs volledige focus.

Zuid-frankrijk 3

Maar jij mag van geluk spreken. De zon schijnt. De lucht is blauw en het wegdek is droog. Maar dat is niet vanzelfsprekend. In de winter krijgt de Col de Turini te maken met extreme weercondities. IJs, regen en sneeuw veranderen de 25 kilometer slingerende weg in een verraderlijk stuk asfalt. Zelfs voor de best bewapende coureurs is dit een ware uitdaging. De baan, in januari volledig bedekt met sneeuw, betekent voor veel coureurs het einde van hun kans op een overwinning in de Monte Carlo Rally.

Tijdens de nacht snijden talloze lichtstralen door de donkere deken van de Franse Alpen. Het avondprogramma van de 'Monte Carlo', ook wel bekend als ‘De nacht van de Lange Messen’ is voor veel deelnemers het verschil tussen een overwinning of een nederlaag.

De Monte Carlo Rally

Prins Albert I van Monaco richtte in 1911 de Monte Carlo Rally op. In januari van dat jaar vertrokken 23 auto’s vanuit verschillende locaties binnen Europa. Winnaars werden niet gekozen op snelheid, maar op basis van het comfort, de elegantie en de conditie waarin de auto arriveerde.

In de hoogtijdagen haalde het evenement gegarandeerd de voorpagina van de krant (1950-1970). Het was in die periode de meest beroemde race in de hele rallysport, een race waar alleen de allerbeste wonnen. In 1968, het jaar waarin veel technische beperkingen werden opgeheven, waren het Vic Elford en David Stone die Porsche het allereerste kampioenschap op de rally van Monte Carlo bezorgden.

Zuid-frankrijk 4

Je wordt niet zomaar een racelegende in Monte Carlo. Je moet hard werken en enorm vasthoudend zijn om een plekje tussen de race-reuzen te bemachtigen. Walter Röhrl, een van de meest succesvolle coureurs in de geschiedenis van de Monte Carlo Rally, won de race viermaal, met vier verschillende teams. “De echt goede coureurs hebben dode vliegen op hun zijruiten,” zei hij ooit tegen een verslaggever van een krant.

Een lager tempo

Jij doet alles op een lager tempo. Je neemt de tijd om verliefd te worden op het romantische landschap van de mediterrane Alpen. Als je na een uitdagende klim de bergpas bereikt, neem je uitgebreid de tijd om te pauzeren. Je stopt bij restaurant Les Trois Vallées en neemt plaats aan een schattig rond tafeltje met een rood-wit geblokt tafelkleed. Het hangt er vol met rally-memorabilia. Je bestelt een groot stuk bosbessentaart en een vers glas bessensap dat je snel soldaat maakt. Gevuld en opgeladen vervolg je de reis. Je rijdt de laatste paar kilometers richting Menton, langs de Route des Grandes Alpes. Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om nog heel even terug te keren naar de rustige landweggetjes van de Côte d’Azur, voor een overdosis aan zintuiglijk genot.

Zuid-frankrijk 5

Dit artikel is gepubliceerd op Discovered by Porsche. Ontdek meer artikelen op discovered.porsche.nl. 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.  

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche 963 intensief getest op legendarisch Amerikaanse circuit

Datum: -

 

Het Porsche Penske Motorsport-team heeft grote vooruitgang geboekt met de nieuwe Porsche 963. Tijdens de tweedaagse testritten op de Daytona International Speedway in Florida (USA) reed het gloednieuwe LMDh-prototype in totaal 397 keer de combinatie van het oval en het bochtige infield. 

Het team gaat exact deze baanindeling tegenkomen bij het racedebuut van de 963 eind januari 2023 tijdens de 24 Hours of Daytona. De afstand van 2.274 testkilometers die het prototype op dit circuit heeft afgelegd, staat ongeveer gelijk aan de afstand tussen Stuttgart en Istanbul. 

De testritten op het legendarische Amerikaanse circuit vormden zware uitdagingen voor de 500 kW (680 pk) sterke hybride. De externe omstandigheden, met temperaturen van rond de 35 graden Celsius gecombineerd met een hoge luchtvochtigheid van meer dan 90 procent en regelmatige buien, dreven mens en machine tot het uiterste. Het waren de perfecte condities om de Porsche 963 voor te bereiden op de felle concurrentie. 

 Op de eerste van de twee dagen werd het team gehinderd door het slechte weer. Alle marshals moesten zich meerdere keren in veiligheid brengen door blikseminslagen in de buurt van het circuit. Fabrieksrijders Dane Cameron (VS), Matt Campbell (Australië) en Mathieu Jaminet (Frankrijk) zaten achter het stuur van de auto met chassisnummer 03. Onder toeziend oog van de ervaren Amerikaanse teamoprichter Roger Penske (The Captain), verbeterde de ploeg niet alleen de setup van de 963, maar verfijnde ze ook de interactie tussen de ingenieurs, coureurs en monteurs. 

 De nieuwe racewagen van Porsche heeft de tests goed doorstaan en het team kan niet wachten op het racedebuut tijdens de 24 Hours of Daytona op 28 en 29 januari 2023. 

img_17

img_4

img_19

img_20

img_21

img_22

img_23

img_24

img_25

img_26

img_27

img_14

img_29t

img_16

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.  

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Snel schakelen: de geschiedenis van de PDK

Datum: -

 

Veertig jaar geleden was Rainer Wüst verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een baanbrekende versnellingsbak met dubbele koppeling. Zijn pionierswerk werd decennia later bekroond met de introductie van de ongekend succesvolle PDK-transmissie, een van de technische hoogtepunten in de geschiedenis van Porsche. 

 Rainer Wüst lacht als hem wordt gevraagd naar het begin van dit succesverhaal. “Nou, de uitdaging was groot en ik was zelf nog een jonkie. Het was ook stressvol. Maar was het een geweldige kans - en terugkijkend, een echt geweldige ervaring." Wüst werkte sinds 1971 bij Porsche als transmissietestingenieur en 10 jaar later werd hij als technisch manager verantwoordelijk voor de inmiddels niet meer weg te denken Porsche-transmissie met dubbele koppeling (PDK). 

 Het ontwikkelingstraject startte meer dan vier decennia geleden en Wüst denkt met plezier terug aan die tijd. “Het idee was om het beste van twee werelden te combineren: de voordelen van een handgeschakelde transmissie met het prestatiepotentieel van volledige automatische transmissie, die op dat moment nog veel zwakke punten had. Voor een kleine afdeling als de onze was dat een enorme uitdaging." 

PDK 944  (8)

Transmissie-expertise van Porsche 

Porsche had destijds al veel ervaring in het ontwikkelen van transmissies, met als mooi voorbeeld de Porsche synchromesh-ringen voor een extra soepel schakelgedrag. Het sterke, interdisciplinaire team van Wüst was dus klaar om de uitdaging aan te gaan om een ​​transmissie met dubbele koppeling te ontwikkelen. Maar was het wel het juiste moment? 

 Veertig jaar geleden vond Wüst in een opslag een aantal oude transmissieprototypes, die vele jaren daarvoor waren ontwikkeld door technisch genie Imre Szodfridt. Al aan het einde van de jaren zestig had hij het idee van een systeem met dubbele koppeling geopperd bij de Head of Development bij Porsche, Ferdinand Piëch. "Szodfridt was een hele slimme man, dus dit voorbereidende werk heeft ons goed geholpen", aldus Wüst. Wat niet bepaald hielp, was dat er aan het begin van de jaren tachtig geen goede besturingselektronica of elektronische kleppen beschikbaar beschikbaar waren. “We haalden de Szodfridt-transmissie uit de opslag en werkten met pneumatische kleppen, die we ombouwden om hydraulisch te werken. Het was pionierswerk, maar het resultaat was veelbelovend”. 

Wüst staat naast de 944 Turbo waarin deze innovatieve transmissie in de jaren 80 werd getest – een historische auto met een PDK-transmissiepook in de middenconsole met ervoor  een minteken dat aangeeft hoe terug te schakelen, en erachter een plusteken voor het opschakelen. Het was een spectaculaire techniek, omdat de versnellingen in de PDK zijn verdeeld over twee subtransmissies en daardoor de volgende versnelling al kan worden ingezet in de tweede subtransmissie.  

 Voor Wüst en zijn team was de test met de Porsche 944 Turbo slechts een tussenstap. Zijn toenmalige Head of Development, Helmuth Bott, was ervan overtuigd dat ze de transmissie ook intensief moesten testen in de motorsport. 

 Ze besloten dan ook om met een 956 de capaciteiten van de nieuw ontwikkelde PDK op het circuit te testen. De coureurs zagen meteen het enorme potentieel van de nieuwe ontwikkeling. “We konden aanzienlijk sneller schakelen en daardoor sneller rijden zonder de aandrijving van de motor te onderbreken”, herinnert Hans-Joachim Stuck zich, die volgens Wüst op het idee kwam om schakelpaddles op het stuur te plaatsen – een baanbrekend idee dat later werkelijkheid werd. "Het voelde vanaf het begin geweldig om mijn handen aan het stuur te houden bij het schakelen op vol gas", zegt Stuck. 

PDK 944  (7)

De voordelen 

Een groot voordeel van deze transmissie was het niet naar de versnellingspook te hoeven grijpen tijdens een krachtige zijwaartse acceleratie in bochten. En dankzij deze transmissie kon daarnaast aanzienlijk sneller worden gereden en een hogere topsnelheid worden bereikt aan het einde van het rechte stuk, dankzij de ononderbroken vermogensafgifte. Dit waren niet de enige voordelen van de PDK-transmissie. “Jacky Ickx leerde al snel te remmen met zijn linkervoet in bochten en te accelereren met zijn rechtervoet om de turbo aan de gang te houden”, herinnert Wüst zich. "Hierdoor kwam hij aanzienlijk sneller uit een bocht." Ook was het niet meer mogelijk om versnellingen te missen en konden de coureurs later voor de bochten remmen omdat de PDK goed én snel terugschakelde.” 

PDK 944  (6)

 “Maar er was nog steeds een probleem”, merkt Wüst op. “De koppelingsbediening van het systeem was nog niet helemaal geperfectioneerd en de overgang tussen de overbrengingsverhoudingen ging gepaard met een flinke schok.” Wüst en zijn team gebruikten de krachten van het schakelen om de auto, elke keer dat er werd geschakeld, naar voren te duwen. Dit maakt de auto sneller op het circuit, maar zou naar alle waarschijnlijk niet positief worden ontvangen door klanten die dagelijks met hun Porsche op pad gaan. “Deze schokken hadden ook een negatieve impact op de levensduur van de transmissie, dus we hadden nog veel werk te doen om dit op te lossen”. 

 Na een aantal technische aanpassingen zat het team op het goede spoor. Stuck testte de nieuwste versie in de 962, de eerste raceauto met PDK – waarmee hij in 1986 grote successen boekte tijdens de 360 ​​kilometer lange race op Monza. De twee wonnen uiteindelijk het World Sports-Prototype Championship in 1986. 

De PDK was ook een succes in de rallysport. De Audi Sport-Quattro S1 met PDK, bestuurd door Walter Röhrl, behaalde eind 1985 de eerste plaats in de Semperit-Rallye. Hier maakten de vele versnellingswisselingen de voordelen van het kunnen schakelen op vol vermogen vooral merkbaar. Het succes in de racerij leidde echter nog niet tot een doorbraak in de serieproductie. De tijd was echt nog niet gekomen. “We waren onze tijd zeker 20 jaar vooruit”, zegt Wüst. Samen met de ontwikkeling van kleppen en elektronica, die nog niet voldoende geavanceerd waren voor serieproductie, was voor een doorbraak van de transmissie ook een natte koppeling nodig, die eveneens nog niet beschikbaar was. 

De doorbraak 

Deze situatie veranderde in de jaren 2000, toen Ferdinand Piëch meer belangstelling kreeg voor de PDK en het team hielp bij de doorbraak met behulp van de inmiddels geperfectioneerde technologie. “Piëch vergat nooit iets”, zegt Wüst, “dezelfde Piëch die we twee decennia eerder, begin jaren tachtig, al over ons werk aan de PDK hadden geïnformeerd.” 

PDK 944  (3)

Porsche bood in 2008 de PDK voor het eerst als optie aan in de 911. Een jaar later was hij ook beschikbaar voor de Panamera, de eerste Porsche waarvan een aantal uitvoeringen standaard waren uitgerust met PDK. 

 Een groot succes dus voor Wüst, die inmiddels was doorgegroeid tot Head of Chassis Development. “De ontwikkeling van de PDK is absoluut een hoogtepunt in mijn 38 jaar bij Porsche. Ik heb aan veel interessante projecten gewerkt, en dit was een van de mooiste”, zegt hij. Als hij naast de Shell Dunlop Porsche 962 C staat, wordt hij bijna emotioneel: “Veel van waar je aan werkt, belandt in de prullenbak. Het succes van de PDK-transmissie maakt me dan ook trots. Elke keer als ik een auto met PDK zie rijden, weet ik: daar zit een stukje van mij in.” 

PDK 944  (2)

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.   

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Autoblog test Porsche 718 Cayman GT4 RS

Datum: -

 

VIDEO – ‘Volkomen irrationeel en een beetje achterlijk. Of dat laatste een goed ding is, daar komen we achter tijdens de rijtest van de Porsche 718 Cayman GT4 RS.’ Aldus Autoblog-presentator Wouter Karssen die onlangs de 500 pk sterke GT4 RS testte op de Rotterdamse Maasvlakte.  

Een kleine tip van de sluier van Wouters conclusie: ‘Een auto die absoluut beter tot zijn recht komt op het circuit, maar waarmee het óók op de openbare weg genieten is… hij is zo verschrikkelijk snel.’ Bekijk hieronder de complete review. 

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche24 en Team GP Elite lanceren eerste NFT-collectie samen met Syscoin

Datum: -

 

De Nederlandse kunstenaar ‘Street Art Frankey’ heeft voor Team GP Elite de P24 Fender Benders NFT-collectie ontworpen. De collectie is gebaseerd op het Porsche Mobil 1 Supercup seizoen van 2022. In de kunstwerken wordt een iconische plek op een van de acht Supercup-circuits gecombineerd met een Team GP Elite coureur. 

De eerste drop van deze collectie bestaat uit 2.000 unieke NFT’s van Team GP Elite-rijders Larry ten Voorde en Max van Splunteren. Van beide rijders zijn elk 1.000 unieke NFT’s beschikbaar. De tweede drop zal bestaan uit 3.000 extra NFT’s, waarop de andere coureurs  van Team GP Elite afgebeeld zullen staan.

normal3

Win fantastische prijzen!

Van elke rijder zijn liefst 64 specials ontworpen. Hiervan zijn er 32 met een helm op en de auto balancerend op de vinger, 8 met een bronzen fles, 8 met een zilveren fles en 8 met een gouden fles. Zodra iemand een van deze specials bezit, wint diegene een van onderstaande prijzen.

normal1


Zet jezelf op de whitelist!

Ga naar https://forms.gle/9KujroPiWeivuDcw9 om jezelf op de whitelist voor dit project te zetten, zodat je gegarandeerd bent van een NFT uit deze collectie. Naar verwachting gaat de verkoop in oktober van dit jaar van start. 

Porsche24 en Team GP Elite lanceren eerste NFT-collectie samen met Syscoin

Wat is een NFT?

NFT staat voor Non-fungible Token. Het is een nieuwe, digitale manier om eigenaarschap te koppelen aan digitale objecten. Zo’n digitaal object kan bijvoorbeeld kunst zijn. Fungible staat voor ‘vervangbaar’, dus non-fungible betekent het tegenovergestelde: NFT’s zijn uniek, er is maar één exemplaar van en er kunnen er niet meer van worden gemaakt.

Als je een NFT koopt, krijg je het volledige eigenaarschap over het digitale object dat je hebt gekocht. Dit eigenaarschap wordt met een unieke code vastgelegd in de blockchain. Via online marktplaatsen, zoals het LUXY.io platform, kunnen NFT’s verhandeld worden.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom