Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda 2021 / 2022

Porsche PicknickDatum nog niet bekend
Porsche 911Kurvenroutevrijdag 10 september 2021 t/m zondag 12 september 2021
Porsche Snertritzondag 07 november 2021
Le Mans 24h Experiencedonderdag 09 juni 2022 t/m zondag 12 juni 2022
Porsche 911Stedentochtzondag 11 september 2022

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

Sterker, scherper, sportiever: de nieuwe Porsche Macan
 
Porsche Destination Charging: laden op de mooiste locaties
 
Twee uit twee voor Dylan Derdaele in Porsche Carrera Cup Benelux op Zandvoort
 
Porsche Carrera Cup-festival op CM.com Circuit Zandvoort
 
Larry ten Voorde opnieuw op podium in Porsche Mobil 1 Supercup
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

Sterker, scherper, sportiever: de nieuwe Porsche Macan

Datum: -

 

Porsche introduceert de nieuwe Macan met verbeterde prestaties, een aangescherpt design en een nieuw bedieningsconcept. De varianten die Porsche op de markt brengt, bieden alle drie aanzienlijk betere prestaties dan hun voorgangers.

De Macan GTS is het nieuwe sportieve boegbeeld van de succesvolle SUV-serie. Het nieuwe topmodel heeft een 2,9-liter V6-biturbomotor waarmee het vermogen uitkomt op 324 kW/440 pk (+44 kW/60 pk in vergelijking met zijn voorganger). Zijn typische GTS-karakter zorgt in combinatie met het Sport Chrono Pakket voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden en een topsnelheid van 272 km/u. Ook de Macan S krijgt een 2,9-liter V6 biturbo, die met 280 kW/380 pk nu 20 kW/26 pk meer vermogen levert dan zijn voorganger. De Macan S accelereert naar 100 km/u in 4,6 seconden en zijn voorwaartse drang stopt pas bij 259 km/u. Ook de nieuw ontwikkelde viercilinder lijnmotor met turbocompressor met 195 kW/265 pk doet bij de Macan zijn intrede. Daarmee neemt de standaardsprint 6,2 seconden in beslag, de topsnelheid bedraagt 232 km/u. Net als voorheen zijn alle motoren gekoppeld aan de Porsche-Doppelkupplung (PDK) met zeven versnellingen en het vierwielaandrijvingssysteem Porsche Traction Management (PTM).

Geoptimaliseerd onderstel, nieuwe sportluchtvering voor de GTS

De nieuwe Macan-modellen bieden een hoge mate aan veercomfort en dynamische sportwagenprestaties. Het onderstel is verder geoptimaliseerd: de Macan reageert nog directer en geeft via het stuur een verbeterde feedback aan de bestuurder. Om dit te bereiken, zijn bij elk model onder meer de demperkarakteristieken van het Porsche Active Suspension Management (PASM) aangepast. Het PASM regelt actief en continu de demping voor elk afzonderlijk wiel. Het systeem is optioneel op de Macan verkrijgbaar en is standaard op de S- en GTS-modellen. De Macan GTS onderscheidt zich met de nieuwe standaard sportluchtvering die de carrosserie met tien millimeter verlaagt. In vergelijking met zijn voorganger is de vering tien procent stijver op de vooras en vijftien procent stijver op de achteras. Het optionele GTS Sport-pakket verhoogt de rijdynamiek nog meer met 21-inch GT-designwielen met performance-banden, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en het Sport Chrono Pakket.

Verfijnd design met de focus op sportiviteit

Porsche heeft de looks van de compacte SUV verfijnd. Het opnieuw ontworpen front met een inzetstuk dat in de carrosseriekleur is gespoten zorgt ervoor dat de Macan er nog imposanter uitziet. Bij de nieuwe GTS zijn het midden van de neus en een aantal andere delen in het zwart afgewerkt. De achterzijde heeft nu een opvallende diffusor. Led-koplampen met het Porsche Dynamic Light System (PDLS) en SportDesign buitenspiegels zijn nu standaard op alle modellen. 

Voor de nieuwe Macan zijn in totaal veertien lakkleuren beschikbaar, waaronder de nieuwe kleuren Papaya metallic en Gentiaanblauw metallic en Pythongroen voor de Macan GTS met het GTS Sport-pakket. Met de opties Individual Color en Paint To Sample vergroot Porsche Exclusive Manufaktur de keuzevrijheid voor kleuren op de Macan nog verder. De nieuwe Macans krijgen standaard grotere wielen: minimaal 19 inch voor de Macan, 20 inch voor de Macan S en 21 inch voor de Macan GTS. Daarnaast heeft Porsche ook zeven nieuwe wieldesigns aan het assortiment toegevoegd.

Nieuwe middenconsole met touch-oppervlak

De nieuwe Porsche Macan biedt een vernieuwd interieur met een moderne, elegante middenconsole. Het nieuwe bedieningsconcept, dat gebruikmaakt van aanraakvlakken in plaats van knoppen, zorgt voor een duidelijke structuur. Een nieuwe, kortere keuzehendel van de PDK bevindt zich in het midden van de bedieningsmodule. Een analoge klok op de bovenzijde van het dashboard behoort nu ook tot de standaarduitrusting. Een aantal leeropties en contrasterende stiksels in Gentiaanblauw, Papaya of Krijt zijn optioneel verkrijgbaar. De Macan is standaard uitgerust met veel online functies en diensten. Deze kunnen worden bediend via het 10,9-inch full HD-touchscreen van het Porsche Communication Management of door middel van spraakopdrachten. De Macan krijgt de nieuwe multifunctionele en GT Sport-stuurwielen uit de 911.

Het GTS Sport-pakket, dat alleen beschikbaar is voor het nieuwe topmodel, bevat naast meer rijdynamiek en de zwarte exterieuraccenten ook een interieuruitrusting die exclusief bij deze versie hoort. Daartoe behoren onder meer 18-voudig verstelbare sportstoelen, het carbon interieurpakket, Race-Tex bekleding afgewerkt met leder met contrasterende stiksels, en GTS-belettering in Pythongroen.

Succesvolle Porsche nu te bestellen

De Macan, die Porsche sinds de marktintroductie in 2014 wereldwijd meer dan 600.000 keer heeft verkocht, speelt een bijzondere rol bij het merk: zo’n tachtig procent van alle Macan-kopers zijn nieuwe Porsche-klanten. Bovendien is het aandeel van vrouwelijke Macan-rijders de laatste jaren continu gestegen en is de compacte SUV voor hen ook het meest favoriete Porsche model. In China, de grootste Macan-markt, is het aandeel vrouwelijke kopers bijna zestig procent. 

De nieuwe Macan-modellen zijn per direct te bestellen en staan vanaf begin oktober bij de Nederlandse Porsche Centra. De consumentenadviesprijzen beginnen bij € 101.900 voor de Macan, € 120.800 voor de Macan S en € 139.300 voor de Macan GTS.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche Destination Charging: laden op de mooiste locaties

Datum: -

 

Met Destination Charging maakt Porsche het opladen van elektrisch aangedreven modellen en plug-in hybrides op bijzondere locaties mogelijk. Bij exclusieve restaurants, toonaangevende musea en golfclubs door het hele land komen oplaadpunten in exclusief design van Porsche, waar Porsche rijders gratis de accu van hun auto kunnen laden. En dat is des te aantrekkelijker omdat deze plekken toch al uitnodigen om wat langer te blijven. Ook komen er nieuwe snellaadmogelijkheden. Zo is onlangs in Leusden de eerste Porsche Turbo Charger in gebruik genomen.

Er komen Porsche Destination Charging laadpunten op locaties die Porsche rijders aanspreken, maar waar laadfaciliteiten niet vanzelfsprekend zijn. De eerste twee Porsche Destination Charging laadpunten van Nederland zijn in gebruik genomen bij restaurant Het Koetshuis in Bennekom op de Veluwe. Deze laadpunten zijn geïntegreerd in een herkenbare, exclusief door Porsche ontworpen zuil. Het maximale laadvermogen van een Destination Charging laadpunt bedraagt 11 kW. Daarmee is het accupakket van een Taycan in 8 uur volledig te laden. Het toetje van een lunch of een diner bij Het Koetshuis is daarmee altijd een flinke uitbreiding van de actieradius. Aan deze combinatie van het nuttige en het aangename zijn voor Porsche rijders geen kosten verbonden.

Van restaurant tot museum

Het tweede toprestaurant waar op termijn een Porsche Destination Charging laadpunt komt, is Landgoed de Salentein in Nijkerk. Daarnaast staan er laadpunten gepland bij Museum Voorlinden in Wassenaar en in het hart van Het Nationale Park De Hoge Veluwe nabij het Park Paviljoen en het Kröller-Müller Museum. Alle (toekomstige) Porsche Destination Charging laadpunten zijn eenvoudig te vinden: ze worden opgenomen in de navigatiesystemen, apps en website van Porsche. 

De eerste Porsche Turbo Charger van Nederland

Snelladen krijgt een nieuwe dimensie met de Porsche Turbo Charger laadpunten, die op termijn bij alle Nederlandse Porsche Centra komen. De eerste uit deze reeks is onlangs in gebruik genomen bij Porsche Centrum Leusden, kort daarna gevolgd door Porsche Centrum Gelderland. Dankzij de output van maximaal 800V/320 kW is het accupakket van een Taycan of Taycan Cross Turismo hier onder ideale omstandigheden in circa 22,5 minuten van 5 naar 80% op te laden. Vijf minuten laden volstaat al om de actieradius met zo’n 100 km te verlengen. De Porsche Turbo Charger laadpunten maken gebruik van een slimme energiebuffer (goed voor drie volledige Taycan laadcycli), zodat er altijd voldoende laadcapaciteit beschikbaar is. Het opladen van de accu bij een Porsche Turbo Charger kost € 0,36/kWh en € 0,37/minuut in combinatie met de Porsche Charging Service die voor de Taycan beschikbaar is.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Twee uit twee voor Dylan Derdaele in Porsche Carrera Cup Benelux op Zandvoort

Datum: -

 

Het derde raceweekeinde van het seizoen bracht teams en rijders uit de Porsche Carrera Cup Benelux voor het eerst dit jaar naar Nederland, na eerdere evenementen in het Belgische Francorchamps en in Spielberg in Oostenrijk. Op CM.com Circuit Zandvoort won de Belg Dylan Derdaele met de Porsche 911 GT3 Cup van Begium Racing beide wedstrijden en bracht daarmee zijn seizoenstotaal op vier overwinningen uit zes races. Ook Huub van Eijndhoven (#TeamPGZ by JW Raceservice) deed goede zaken met de tweede plaats in de eerste en de derde plaats in de tweede race, terwijl Thierry Vermeulen (Team GP Elite) als tweede op zondag zijn eerste podiumplaats behaalde. Nicolas Saelens (Belgium Racing) won in beide races de Pro-Am-klasse, de Am-klasse kende Jean-Pierre Verhoeven (Speed Lover) als winnaar op zaterdag en Jan Lauryssen (Q1 Trackracing by EMG Motorsport) als winnaar op zondag. Ook in de Porsche Carrera Cup Deutschland waren er Nederlandse successen met een overwinning voor Larry ten Voorde en podiumplaatsen voor Rudy van Buren en Loek Hartog.

Met een redelijke overmacht was Xavier Maassen de snelste in de kwalificatie van de Porsche Carrera Cup Benelux. De rijder van #TeamPGZ by Red Ant Racing kwam tot een tijd van 1:36,805 minuten en was daarmee maar liefst 0,391 seconden sneller dan Jan Lauryssen, die met de tweede tijd zijn beste startplaats tot dusver behaalde. Lauryssen was daarmee tevens de snelste rijder uit de Am-klasse. Daarachter volgden met Thierry Vermeulen en Huub van Eijndhoven twee Nederlanders op de derde en vierde plaats, met daarachter drie Belgen, te weten Ghislain Cordeel (Team GP Elite), Glenn van Parijs (NGT Racing) en Dylan Derdaele. Snelste rijder uit de Pro-Am-klasse was Floris Dullaart (Team GP Elite), die zich als elfde wist te kwalificeren.

In de rangschikking op basis van de op-één-na-snelste ronden, bepalend voor de startposities in de tweede race, eindigde Maassen opnieuw bovenaan, ditmaal met een tijd van 1:37,139 minuten, voor Glenn van Parijs, Dylan Derdaele, Thierry Vermeulen en Ghislain Cordeel. Jan Lauryssen was wederom de snelste Am-rijder, Floris Dullaart voerde opnieuw het Pro-Am-klassement aan.

Zaterdagsrace voor Derdaele, klassezeges Saelens en Verhoeven

Bij de start maakte Xavier Maassen optimaal gebruik van zijn pole-position en leidde het veld de Tarzanbocht in, maar in de Gerlachbocht was er contact tussen de auto’s van Maassen en Vermeulen, waarop Maassen in de rondte ging en dwars op de baan tot stilstand kwam. De Russische rijder Andrey Mukovoz (DUWO Racing) kon de gestrande Porsche niet ontwijken en reed in de linker zijkant van de auto van Maassen. Forse schade aan beide 911’s was het gevolg en uiteraard kwam de safety-car in actie. Het weghalen van de beide auto’s kostte wat tijd, zodat de race pas in de zevende ronde weer werd vrijgegeven.

Vermeulen leidde voor Derdaele, Lauryssen en Van Eindhoven, maar een ronde later kreeg Thierry Vermeulen een ‘drive-through penalty’ opgelegd voor het veroorzaken van de aanrijding met Maassen. Daardoor kreeg Derdaele de leiding in handen. Ziad Geris (Team GP Elite) belandde vervolgens in het grind van het Scheivlak, waarop er opnieuw een interventie van de safety-car volgde.

De herstart was in de elfde ronde, maar wederom duurde het racen niet lang: Ghislain Cordeel kwam in de Tarzanbocht in het grind te staan en opnieuw werd de safety-car de baan op gestuurd. Derdaele reed onveranderd aan de leiding, voor de bijzonder sterk acterende Jan Lauryssen als afgetekend leider in de Am-klasse, maar voor de Belg bleef zijn inzet onbeloond als gevolg van een lekke band. Met nog twee ronden te gaan werd de race voor de laatste maal vrijgegeven. Derdaele reed zonder problemen de overwinning naar huis, voor Van Eijndhoven en Van Parijs. Nicolas Saelens won de Pro-Am-klasse als zesde algemeen en completeerde daarmee het dubbele succes voor Belgium Racing. Floris Dullaart en Filip Teunkens (Q1 Trackracing by EMG Motorsport) werden tweede en derde in Pro-Am. Na de pech van Lauryssen was de winst in de Am-categorie voor Jean-Pierre Verhoeven, die als zevende algemeen eindigde. Ad Geerts (#TeamPGZ by Red Ant Racing) en Jeroen Kreeft (Parker Revs Motorsport) behaalden de overige podiumplaatsen in de klasse.

Derdaele en Saelens op herhaling, Lauryssen wint Am-klasse

Vanwege de op zaterdag opgelopen schade moest Xavier Maassen op zondag verstek laten gaan, evenals Mukovoz. Daarmee erfde Glenn van Parijs de pole-position, maar het was Dylan Derdaele die vanaf de tweede startplaats het beste weg kwam en daarmee de leiding nam. Hij had Thierry Vermeulen in zijn kielzog, maar Van Parijs trok aanvankelijk aan het langste eind in de strijd om de tweede plaats in de wedstrijd, met daarachter Vermeulen, Steven van Rhee (Team GP Elite) en Ghislain Cordeel. Terwijl Derdaele zonder al teveel problemen zijn eerste plaats consolideerde, kwam Huub van Eijndhoven snel op en veroverde al vlot de vijfde plaats van Cordeel. Laatstgenoemde raakte in het verdere verloop van de race kort van de baan en verloor nog meer terrein.

Vooraan kwam Derdaele na zo’n tien minuten wat meer onder druk van Glenn van Parijs, die op zijn beurt Thierry Vermeulen dicht achter zich had. Derdaele wist zijn eerste plaats te verdedigen, maar Vermeulen plaatste in de twaalfde ronde een aanval op Van Parijs en veroverde met een mooie actie aan de binnenkant van de Tarzanbocht de tweede positie. Slechts enkele honderden meters later verloor Van Parijs nog een plek, toen Huub van Eijndhoven in de Hugenholtzbocht de derde plaats veroverde. Zo bleef uiteindelijk ook de volgorde tot aan de finish, met de tweede overwinning van het weekeinde voor Derdaele, de tweede plaats als tot dusver beste seizoensresultaat voor Thierry Vermeulen en de derde positie voor Huub van Eijndhoven. De winst in de Am-categorie was voor Jan Lauryssen, die ondanks een spin in de beginfase keurig als zesde algemeen eindigde. Jean-Pierre Verhoeven en Ad Geerts completeerden de top drie in de klasse.

Floris Dullaart had lange tijd de leiding in de Pro-Am-klasse in handen, maar moest de winst aan Nicolas Saelens laten, die sterk terugkwam nadat hij vroeg in de wedstrijd door een concurrent in de rondte was getikt. Zo won Saelens ook op zondag de Pro-Am-klasse, gevolgd door Dullaart en Ziad Geris.

Nederlandse successen in Porsche Carrera Cup Deutschland op Zandvoort

Naast de Porsche Carrera Cup Benelux was dit weekeinde ook de Porsche Carrera Cup Deutschland te gast op CM.com Circuit Zandvoort. En ook hier waren er diverse successen voor Nederlandse rijders. In de eerste wedstrijd voerde Rudy van Buren lange tijd het veld aan, maar moest in de slotfase uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Larry ten Voorde. De rijder van Team GP Elite kwam voor de vijfde maal dit seizoen als winnaar van een race in de Duitse cup over de finishlijn en vergrootte daarmee zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap. Van Buren, die vanuit de virtuele racerij komt, maar ook in de fysieke autosport steeds beter wordt, eindigde als tweede en herhaalde daarmee zijn resultaat van de voorgaande race in Monza. Hij rijdt voor het team Car Tech Motorsport by Nigrin. Max van Splunteren sloot de race als vijfde af, zijn GP Elite-teamgenoot Morris Schuring werd zesde en daarmee beste ‘rookie’. Loek Hartog werd als achtste geklasseerd en was daarmee de op één na beste nieuwkomer in het veld.

Ook in de tweede wedstrijd was er Nederlands podiumsucces. Ditmaal was het Loek Hartog, vorig jaar kampioen in de Porsche Carrera Cup Benelux, die lange tijd aan de leiding reed. De Turkse rijder Ayhancan Güven, ook een oud-Benelux-kampioen, bleek uiteindelijk iets sneller en ging met de overwinning aan de haal, maar voor Hartog, rijdend voor het Duitse Black Falcon Team Textar, was de tweede plaats algemeen en de overwinning in het ‘rookie’-klassement ook een prachtig resultaat. Porsche Cup-routinier Jaap van Lagen reed een gastrace voor het Duitse team HRT en eindigde als vierde, een plaats voor Larry ten Voorde. Morris Schuring werd als zevende geklasseerd, terwijl ook Max van Splunteren als tiende nog in de top tien reed.

De Porsche Carrera Cup Benelux wordt van 6 tot en met 8 augustus voortgezet op Circuit Zolder in België. De volgende races van de Duitse cup vinden tijdens datzelfde weekeinde plaats op de Nürburgring.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche Carrera Cup-festival op CM.com Circuit Zandvoort

Datum: -

 

Na een pauze van zo’n twee maanden staat dit weekeinde de derde ronde van de Porsche Carrera Cup Benelux 2021 op het programma op CM.com Circuit Zandvoort. De snelste merkencup van de Benelux komt in actie in het voorprogramma van de Duitse ADAC GT Masters, maar eigenlijk wordt het gewoon een Porsche Carrera Cup-festival op het circuit in de duinen. Naast de snelste merkencup van de Benelux rijdt namelijk ook de Porsche Carrera Cup Deutschland op Zandvoort en ook hier is er sprake van een grote Nederlandse inbreng.

Met de seizoensstart op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen en het tweede raceweekeinde op de Red Bull Ring in Oostenrijk inmiddels in de boeken komt de Porsche Carrera Cup Benelux nu voor het eerst dit jaar op Nederlandse bodem in actie. Voor teams en rijders betekent dit de eerste gelegenheid om met de nieuwe Cup-versie van de Porsche 911 op het Grand Prix-circuit te kunnen racen. In het voorjaar vond op Zandvoort al wel een ‘roll-out’ plaats waarop alle teams uit de Porsche Carrera Cup Benelux de eerste meters met de nieuwe auto maakten.

Spannende strijd aan kop kampioenschap

De strijd aan kop van het rijdersklassement is spannend, want het verschil tussen Glenn van Parijs (NGT Racing), die met 68 punten de tussenstand aanvoert, Huub van Eijndhoven (#TeamPGZ by JW Raceservice) op slechts één punt daarachter, en Dylan Derdaele (Belgium Racing) op de derde plaats, bedraagt niet meer dan vier punten. Ook daarachter zijn de onderlinge verschillen klein. In het Pro-Am-klassement gaat Nicolas Saelens (Belgium Racing) met 83 punten aan de leiding, gevolgd door twee coureurs van Team GP Elite, Floris Dullaart (77) en Ziad Geris (62). In de Am-categorie is Jan Lauryssen (Q1 Trackracing by EGT) tot dusver oppermachtig: hij behaalde in alle vier de tot nu toe verreden races de maximale score van 22 punten (20 voor de overwinning en elk één punt extra voor de snelste tijd in de kwalificatie en de snelste rondetijd in de race) en heeft met 88 punten een riante voorsprong op de beide coureurs van #TeamPGZ by RedAnt Racing, Ad Geerts en Luc Vanderfeesten, die met 36 punten ex-aequo op de tweede plaats staan.

Thierry Vermeulen: “Nu begint het eigenlijk echt”

De 18-jarige Thierry Vermeulen, rijdend voor Team GP Elite, is een van de jonge talenten in de Porsche Carrera Cup Benelux. Hij maakte de overstap vanuit de Porsche Sprint Challenge Benelux, waarin hij vorig jaar met de Cayman GT4 zijn eerste ervaringen in de autosport opdeed. Dit jaar racet hij voor het eerst met de 911 in Cup-uitvoering. “De eerste twee raceweekeinden waren voor mij best lastig, maar aan de andere kant heb ik ook in korte tijd wel heel veel geleerd”, zegt hij. “Ik heb zowel in Spa als op de Red Bull Ring veel verschillende situaties meegemaakt en daardoor waardevolle ervaring kunnen opdoen.”

Vermeulen, die onlangs zijn diploma aan de internationale school in Nice behaalde en in september begint aan een studie business management in Londen, begon het raceseizoen goed met de vierde plaats in de eerste race in Spa, maar viel in de tweede wedstrijd uit. In Oostenrijk werd hij twaalfde in de eerste race, in de tweede race was er opnieuw een uitvalbeurt. “Nu begint het voor mij eigenlijk pas echt, ik wil een stijgende lijn oppakken voor de vier weekeinden die nog op het programma staan”, zegt Vermeulen. “Doel is voor mij vooral om veel te leren. Op Zandvoort hadden we al de ‘roll-out’ en had ik ook een goede testdag samen met Jos Verstappen, die mij begeleidt en adviseert, waarbij ik heel veel opgestoken heb. Daar kan ik hopelijk ook dit weekeinde van profiteren.”

Groot Nederlands contingent in Porsche Carrera Cup Deutschland

Naast de Porsche Carrera Cup Benelux komt ook de Porsche Carrera Cup Deutschland dit weekeinde op CM.com Circuit Zandvoort in actie. In de Duitse cup staan er dit jaar maar liefst acht Nederlandse rijders aan de start. Onder hen zijn Loek Hartog en Morris Schuring, die beide na hun goede prestaties in de Porsche Carrera Cup Benelux van vorig jaar (Hartog werd kampioen, Schuring eindigde als tweede) de overstap naar de Duitse serie maakten. Hartog rijdt daar voor het Black Falcon Team Textar, terwijl Schuring voor Team GP Elite in actie komt. Voor het team uit De Rijp komen ook Lucas Groeneveld, Daan en Jesse van Kuijk, Max van Splunteren en Larry ten Voorde in de Duitse cup in actie. Daarnaast start Rudy van Buren voor het team CarTech Motorsport by Nigrin, terwijl ook Jaap van Lagen op Zandvoort als gastrijder is ingeschreven. Hij rijdt voor het team HRT Motorsport. “Ik heb al heel wat rijders met de nieuwe Porsche Cup-auto gecoacht, maar kijk ernaar uit om nu voor het eerst ook zelf met de 992 te racen”, zegt Van Lagen.

Op vrijdag zijn er zowel voor de Porsche Carrera Cup Benelux als voor de Porsche Carrera Cup Deutschland elk twee vrije trainingen met een duur van 40 minuten. Op zaterdagochtend worden van beide series de kwalificaties verreden. De eerste race van de Porsche Carrera Cup Benelux start op zaterdag om 12.45 uur, de tweede race op zondag om 12.20 uur. De Porsche Carrera Cup Deutschland heeft op zaterdag vanaf 15.10 uur de eerste race, de tweede wedstrijd volgt op zondag vanaf 10.10 uur.

De wedstrijden van de Porsche Carrera Cup Benelux zijn live te volgen via de website van de Porsche Carrera Cup Benelux: https://www.carreracupbenelux.com/round3. De livestream van de Porsche Carrera Cup Deutschland is te vinden via het Facebook-account @CarreraCupDeutschland, het YouTube-kanaal van de serie en de Porsche Motorsport Hub (motorsports.porsche.com).

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Larry ten Voorde opnieuw op podium in Porsche Mobil 1 Supercup

Datum: -

 

Na twee overwinningen op rij eindigde Larry ten Voorde ook in de derde seizoensrace van de Porsche Mobil 1 Supercup op het podium. Op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg werd de Nederlandse coureur van Team GP Elite als derde geklasseerd. Jesse van Kuijk eindigde als 13e, Lucas Groeneveld werd 15e. De overige twee coureurs van Team GP Elite, Daan van Kuijk en Max van Splunteren, haalden de eindstreep niet.

Dat resultaten uit eerdere wedstrijden geen enkele garantie op aanhoudend succes vormen, geldt zeker in een competitieve serie als de Porsche Mobil 1 Supercup. “Volgende week begint iedereen weer van voren af aan”, zei titelverdediger Larry ten Voorde een week geleden dan ook al na zijn tweede overwinning op rij. Inderdaad was hij ditmaal op de Red Bull Ring in Spielberg niet zo dominant als een week eerder, maar het gaat er in de autosport ook om, de schade beperkt te houden en toch zo goed mogelijk te scoren als het eens niet optimaal loopt.

Zoals altijd waren de verschillen in het 32 auto’s sterke veld minimaal, zeker in de voorste gelederen. In de vrije training eindigde Ten Voorde als derde, achter de Nieuw Zeelander Jaxon Evans en de Fransman Florian Latorre, maar de rondetijden van de drie lagen slechts 0,052 seconden uit elkaar. Jesse van Kuijk was met de elfde tijd de op één na snelste rijder van Team GP Elite, Max van Splunteren eindigde twee plaatsen daarachter, ook beide nog binnen een halve seconde van de snelste rijder. Daan van Kuijk sloot de training als 18e af, Lucas Groeneveld liet de 23e tijd noteren.

In de kwalificatie behaalde de Luxemburger Dylan Pereira de pole-position met de voor Porsche-rijders symbolische tijd van 1:30,911 minuten. Jaxon Evans en de Turkse rijder Ayhancan Güven kwalificeerden zich respectievelijk als tweede en derde, Larry ten Voorde was de best geklasseerde Nederlander op de vierde plaats. “Het zat heel dicht bij elkaar, maar ik had net niet dat gevoel zoals vorige week. Ik was iets meer in gevecht met de auto, het kwam niet helemaal bij elkaar. Dit was het maximale”, luidde zijn commentaar. Aanvankelijk stonden er met Ten Voorde, Max van Splunteren en Jesse van Kuijk zelfs drie coureurs van Team GP Elite in de top tien, maar uiteindelijk vielen Van Splunteren en Van Kuijk wat terug in de rangschikking, respectievelijk naar de 16e en 17e plaats. Daarachter stond Daan van Kuijk als 18e, Lucas Groeneveld behaalde de 23e startplaats.

Duizenden Nederlandse bezoekers kleuren tribunes oranje

Op de racedag was een groot deel van de tribunes oranje gekleurd door de vele duizenden Nederlandse bezoekers die de reis naar Oostenrijk hadden gemaakt, een ronduit indrukkwekkende aanblik. Voor Daan van Kuijk was de race al over voordat die goed en wel begonnen was: na de formatieronde was er sprake van een technisch defect aan zijn auto. Daarop werd de startprocedure afgebroken en moest de rest van het veld nog een formatieronde rijden, terwijl de Porsche van de onfortuinlijke Van Kuijk de pits in werd geduwd. Bij de start klom Ten Voorde gelijk op naar de derde plaats, maar al in de openingsronde werd de race geneutraliseerd achter de ‘safety car’, omdat de Brit Harry King in bocht 4 in de grindbak was beland. In de vierde ronde werd de race weer vrijgegeven, maar dat duurde slechts een minuut, want ditmaal was het de Italiaan Lodovico Laurini die in bocht 4 in de grindbak eindigde. Opnieuw wam de ‘safety car’ in actie, de herstart volgde in de zevende ronde.

Terwijl Ten Voorde keurig zijn derde plaats verdedigde, werd Max van Splunteren in het middenveld geraakt door een concurrent. Flinke schade aan de rechter voorkant van zijn Porsche was het gevolg, hij parkeerde de auto in de pits en daarmee was ook voor hem de race ten einde. Vooraan konden Evans en Pereira enigszins uitlopen, zeker nadat Ten Voorde meer en meer onder druk kwam van Ayhancan Güven in de strijd om de derde plaats. In de 14e ronde passeerde de Turkse Porsche-juniorrijder onze landgenoot, maar twee ronden later was Ten Voorde er weer voorbij. Güven viel tenslotte uit met een lekke linker achterband. Evans behaalde zijn eerste overwinning van het seizoen, voor Pereira en Ten Voorde. Jesse van Kuijk kwam als 13e over de finish, Lucas Groeneveld werd als 15e geklasseerd.

“Meer zat er vandaag niet in”, zei Ten Voorde, die de leiding in de tussenstand behoudt. Hij heeft nu twaalf punten voorsprong op Jaxon Evans. De volgende wedstrijd van de Porsche Mobil 1 Supercup wordt op 1 augustus verreden op de Hungaroring nabij Boedapest.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom