Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda 2022 / 2023

Porsche PicknickDatum nog niet bekend
Mille Miglia Experiencezondag 12 juni 2022 t/m zondag 19 juni 2022
Porsche 911Stedentochtzondag 11 september 2022
Porsche Snertritzondag 06 november 2022
Le Mans 24h Experiencedonderdag 08 juni 2023 t/m zondag 11 juni 2023

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

Nederlandse coureurs in Porsche Mobil 1 Supercup voor de “ultieme kick” naar Monaco
 
50 jaar Porsche 911 Carrera RS 2.7 – ‘Duitsland’s snelste sportwagen’
 
Porsche-clubs vieren hun zeventigste verjaardag
 
Porsche viert 90-jarig bestaan Hockenheimring met speciale Taycan GTS
 
Harry King domineert openingsweekeinde Porsche Carrera Cup Benelux
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

Nederlandse coureurs in Porsche Mobil 1 Supercup voor de “ultieme kick” naar Monaco

Datum: -

 

 Het lange weekeinde rond Hemelvaartsdag is in de Formule 1 traditioneel de datum van de Grand Prix van Monaco, maar ook in de Porsche Mobil 1 Supercup staat deze klassieker op de kalender. Het stratencircuit in het prinsdom is aanstaande zondag (29 mei) de locatie voor de tweede race van het seizoen. Opnieuw staan er negen Nederlandse rijders aan de start, van wie er twee, titelverdediger Larry ten Voorde (Team GP Elite) en Jaap van Lagen (Martinet by Alméras), al een keer in Monaco gewonnen hebben. Weer anderen, zoals de beide rijders van Huber Racing, Rudy van Buren en Morris Schuring, en Loek Hartog, uitkomend voor het team Ombra, beleven dit weekeinde hun première in Monaco.

“Racen in Monaco is gewoon de ultieme kick”, zegt Rudy van Buren. De 30-jarige rijder komt vanuit de virtuele racerij, won onder andere de internationale competitie “World’s fastest gamer”, maar laat al een aantal jaren zien dat hij ook met een fysieke raceauto, meer specifiek een Porsche 911 GT3 Cup, op een echt circuit meer dan uitstekend uit de voeten kan. Na twee seizoenen in de Duitse Porsche Carrera Cup rijdt hij dit jaar een dubbel programma, bestaande uit de Duitse cup en de Porsche Mobil 1 Supercup. “Als je écht serieus Porsche-coureur bent, moet je beide series rijden”, zegt hij. “De meeste rijders doen allebei. Vorig jaar, toen ik alleen de Duitse cup reed, had ik tijdens Supercup-races toch vaak het gevoel dat ik daar ook hoorde te zijn. Vandaar dat ik extra blij en dankbaar ben dat het nu is gelukt.” Van Buren begon sterk aan het Supercup-seizoen met de zevende plaats in de regen van Imola en kijkt nu uit naar zijn eerste optreden op een stratencircuit.

“Gezonde spanning”

“Ik ga met een gezonde spanning in de buik naar Monaco toe”, geeft Van Buren toe. “Als je al een paar jaar meeloopt, valt die spanning in de aanloop naar het evenement wel mee, hooguit een gezonde, positieve nervositeit, maar voor Monaco is het toch wel een ander verhaal. Racen in Monaco is gewoon de ultieme kick, dat pakt niemand me meer af. En als ik dan ook nog het weerbericht zie voor dit weekeinde, met flinke kans op regen, dan wordt het echt heel speciaal! Maar goed, ik laat het over me heenkomen. Ik denk dat alles meezit en er een top tien-resutaat in zit, dan ben ik al heel tevreden. Vergeet niet dat alle toppers hier al gereden hebben, en dan zeggen ze wel vaak dat dat niet zoveel uitmaakt, maar die rugzak aan ervaring, zeker op een stratencircuit, speelt toch wel degelijk een rol!”

Dat onderschrijft Larry ten Voorde, twee keer op rij kampioen in de Porsche Mobil 1 Supercup en vorig jaar winnaar in Monaco. “Je mag eindelijk eens gewoon legaal zo hard mogelijk op straat rijden, dat is al leuk”, lacht hij. “En dan de historie, de grote namen die er gereden hebben. Dichtbij de muren, de vangrails, de tunnel is heel gaaf, als je vanuit het donker van de tunnel opeens weer het licht in komt. Plus de hele sfeer eromheen: luxe, klasse, glamour, het publiek dat heel dichtbij komt. Prachtig.” 

“De eerste keer deed ik het in mijn broek en zaten mijn kaken vast”

Zijn eerste indrukken van Monaco – wat Van Buren nu als debutant te wachten staat – kan Ten Voorde zich nog goed herinneren: “De eerste keer dat ik er reed, deed ik het in mijn broek. Mijn kaken zaten vast na het rijden, zoveel spanning, tanden op elkaar, in het stuur knijpen. Maar het is nu de vierde keer dat ik er ga rijden, dan word je wat losser. Je gaat het wat meer als een circuit zien, je gaat wat dichter langs de muur, durft net iets meer risico te nemen. Ja, dat kan ook wel eens mis gaan, of bijna mis gaan, zoals bij mij vorig jaar in de kwalificatie. Je wordt gauw afgestraft, maar ook dat hoort erbij. En dan winnen, ’s avonds het diner met de prins, samen met Max Verstappen, die er toen ook gewonnen had, een heel mooie ervaring!”

Ten Voorde komt als tweede in de tussenstand van de Porsche Mobil 1 Supercup naar Monaco, waar hij samen met Lucas Groeneveld, Daan van Kuijk, Jesse van Kuijk en Max van Splunteren het vijftal van Team GP Elite vormt. Natuurlijk kijkt hij ook wel een beetje naar de andere vier Nederlanders in het veld, onder wie Van Buren. “Ik heb heel veel respect voor wat hij doet en hoe hij het doet”, zegt de tweevoudig kampioen. “Monaco wordt voor hem zeker ook een aparte belevenis.”

Voor de deelnemers aan de Porsche Mobil 1 Supercup begint het programma met de vrije training op donderdag 26 mei van 15.35 tot 16.20 uur. In de kwalificatie op vrijdag van 15.30 tot 16.00 uur worden de startplaatsen verdeeld. De race over 17 ronden start op zondag om 12.05 uur en is live te zien via Ziggo Sport (inclusief voorbeschouwing), Eurosport en de streamingdienst f1tv.formula1.com. Informatie is ook te vinden via Twitter (@PorscheSupercup en @PorscheRaces), Instagram (@PorscheSupercup) en Facebook (@PorscheSupercup).

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

50 jaar Porsche 911 Carrera RS 2.7 – ‘Duitsland’s snelste sportwagen’

Datum: -

 

‘Eendenkont’, ‘RS’ of ‘2.7’: de iconische Porsche 911 Carrera RS 2.7 heeft vele bijnamen. Maar hoe je ‘m ook noemt, zijn betekenis blijft uniek. Het was de snelste Duitse productieauto van zijn tijd en het is ook de eerste serieauto met voor- en achterspoilers – waarbij de achterspoiler hem zijn bijnaam 'eendenkont' opleverde. Porsche lanceerde in 1972 een trend voor achterspoilers op serieproductiewagens.

In mei 1972 startte Porsche met de ontwikkeling van de 911 Carrera RS 2.7. “Het model was bedoeld als homologatiespecial. Het moest een zeer lichte, snelle sportwagen worden”, herinnert Peter Falk zich, destijds ‘Leiter der Fahrwerksentwicklung’ voor serieproductieauto’s bij Porsche. Hoewel de modelvariant was gebaseerd op het F-model van de 911, werd hij door zijn vele technische innovaties uiteindelijk het ultieme startpunt voor race- en rallyauto’s van Porsche. Het krachtigste model van de eerste generatie van de 911 was de eerste ‘Elfer’ die 'Carrera' werd genoemd, de kroon op het Porsche-gamma. Aan gewicht, aerodynamica, motor en chassis werd intensief gewerkt. Ongeveer vijftien ingenieurs ontwikkelden de auto, geassisteerd door productiepersoneel.

Verrassend snel verkocht

Porsche was aanvankelijk van plan om slechts 500 exemplaren te bouwen om de 911 Carrera RS 2.7 te homologeren als Group 4 Special GT-auto. Het werd een circuitauto met een kenteken waar klanten ook races mee konden rijden. Het nieuwe model werd op 5 oktober 1972 gepresenteerd op de Autosalon van Parijs. Eind november waren alle 500 voertuigen al verkocht. Porsche was enigszins verrast door het succes, maar bouwde onmiddellijk verder en had de verkoopcijfers tegen juli 1973 verdrievoudigd. Porsche bouwde in totaal 1.580 exemplaren, waarvan tweehonderd exemplaren met het optionele uitrustingspakket M471, de Lightweight-versie. Daarnaast werden er 55 exemplaren van de raceversie, 17 basisvoertuigen en 1.308 toerversies (M472) gefabriceerd. Toen de duizendste auto eenmaal was gefabriceerd, werd de Porsche 911 Carrera RS 2.7 gehomologeerd voor Groep 3 en Groep 4. 

Het interieur van de 911 Carrera RS 2.7 Lightweight (M471) werd teruggebracht tot de essentie, volgens de wensen van de klant en de productiedatum. Onder andere de achterzittinkjes, het tapijt, het klokje, de haakjes waar je je jas aan kon ophangen en de armleuningen werden weggelaten. Op verzoek van de klant vervingen twee lichtgewicht sportstoelen de zwaardere standaard exemplaren. Zelfs het Porsche embleem op de motorkap was aanvankelijk een sticker. Vergeleken met de ‘Touring’ (M472) woog de ‘Sport’ 115 kilogram minder, met een leeggewicht van 960 kilo. Hij kostte 34.000 Duitse marken. Het Sportpakket (M471) had een meerprijs van 700 DM, terwijl het semi-luxueuze Touringpakket (M472) 2.500 DM kostte. Het gekozen uitrustingspakket definieerde daarom de respectievelijke versie van de 911 Carrera RS 2.7.


De 2,7-liter zescilinder boxermotor met brandstofinjectie produceerde 210 pk bij 6.300 tpm en ontwikkelde 255 Nm bij 5.100 tpm. Hierdoor kon de Sport-versie in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, waarmee de 911 Carrera RS 2.7 de eerste productieauto was die de door het Duitse automagazine 'Auto, Motor und Sport' gestelde drempel van zes seconden doorbrak. De topsnelheid lag op 245 km/u (Touring 6,3 seconden, 240 km/u). De RS 2.7 werd de ideale synthese tussen gewicht, prestaties, aerodynamica en handling.

De eerste met een achterspoiler

Bij de RS draaide alles om gewicht. Dunner plaatwerk, dunnere ramen, plastic onderdelen en het weglaten van isolatie hielpen het totale voertuiggewicht van de auto te verminderen tot een kleine 900 kilo die nodig was om het nieuwe model te homologeren. Tegelijkertijd werd de aerodynamica verbeterd. Het doel was om de lift op de voor- en achteras bij hoge snelheden te minimaliseren, wat een ​​meer neutraal rijgedrag moest opleveren. Voor het eerst ontwikkelden de ingenieurs Hermann Burst en Tilman Brodbeck, samen met stylist Rolf Wiener, een achterspoiler. Deze werd uitvoerig getest in de windtunnel en op testbanen van het ontwikkelingscentrum in Weissach. Het doel was om de carrosserievorm van de 911 te behouden, maar de nadelen van de schuin aflopende achterzijde te compenseren door passende en stilistisch passende maatregelen. 

De nieuwe eendenkont drukte de 911 Carrera RS 2.7 als het ware op de weg als de auto op hoge snelheid reed en voorzag de motor daarnaast van extra koeling. Het effect werd bereikt zonder enige toename van de weerstand; zijn topsnelheid steeg zelfs met 4,5 km/u. “Tijdens tests ontdekten we dat we met een grotere spoiler de topsnelheid konden verhogen vanwege de verminderde weerstand. Dus bleven we de achterspoiler millimeters omhoog brengen met plaatstaal, totdat we het keerpunt vonden waarop de luchtweerstand weer toenam”, legt Falk uit. Burst, Brodbeck en Wiener dienden op 5 augustus 1972 namens Porsche het octrooischrift nr. 2238704 in bij het Duitse octrooibureau.

Verschillende bandenmaten voor meer tractie

De ingenieurs gingen ook aan de slag met het chassis. Porsche had op het circuit ervaring met bredere achterwielen opgedaan, dus de ontwikkelingsingenieurs probeerden dit ook uit op de 911 Carrera RS 2.7. “We wilden de tractie en het rijgedrag verbeteren met brede banden op de achteras, omdat het grootste gewicht op de achteras zit”, herinnert Falk zich. Voor het eerst bij Porsche was een in serie geproduceerde auto uitgerust met verschillende bandenmaten op de voor- en achteras. Fuchs smeedde 6 J×15 wielen met 185/70 VR-15 banden aan de voorzijde, en 7 J×15 wielen met 215/60 VR-15 banden aan de achterzijde. Om ze passend te maken, verbreedde Porsche de carrosserie met 42 mm aan de achterzijde bij de wielkasten. “Toen dit goed werkte in ontwikkeling, productie en verkoop, werden alle volgende modellen daarna zo uitgerust”, vervolgt Falk.


De eerste racesuccessen

Na het wijzigen van de regelgeving voor sportprototypes, die verdere ontwikkeling verhinderde vanwege de nieuwe limiet van drie liter, maakte Porsche een einde aan een zeer succesvol tijdperk. Na het racedebuut van een 911 Carrera RSR met een aanzienlijk verbrede carrosserie in de Tour de Corse in november 1972, besloot Porsche in 1973 een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van de 911 te beginnen. Begin februari van dat jaar kwam een ​​RSR bestuurd door Peter Gregg en Hurley Haywood over de finish tijdens de 24 Hours of Daytona met een voorsprong van 22 ronden. Het was een schitterende start van het nieuwe seizoen. ‘Onze’ Gijs van Lennep en Herbert Müller wonnen de Targa Florio in mei 1973. “De overwinning was belangrijk voor ons, omdat het liet zien dat de RSR met de grotere achtervleugel erg snel was op circuits en rally-etappes”, herinnert Falk zich. In zijn eerste seizoen won de 911 Carrera RSR drie internationale en zeven nationale kampioenschappen, waarmee de basis werd gelegd voor het succes van de 911 voor de komende decennia. Tijdens de International Race of Champions (IROC) die in oktober 1973 werd gehouden, zette Roger Penske uit de VS twaalf technisch identieke 911 Carrera RSR 3.0-racers in, waarin coureurs uit verschillende raceklassen tegen elkaar streden. Met de 911 Carrera RS 2.7 ontwikkelde Porsche echter niet alleen een sportwagen voor op het circuit, maar een auto die klanten zowel voor dagelijks gebruik als tijdens races konden gebruiken.

De naam Carrera

Voor het eerst sierde het ‘Carrera’-opschrift de flanken van een 911. Het Spaanse woord vertaalt zich als 'race' in het Engels; de letters RS op de achterspoiler staan voor 'Rennsport'. Voor Porsche was de ‘Carrera Panamericana’ de inspiratie voor de nieuwe naam. Porsche behaalde in 1953 een klinkende overwinning in de endurancerace met de 550 Spyder. In 1954 eindigde Porsche als derde overall - een sensatie die leidde tot de nieuwe toevoeging aan de naam. In de jaren die volgden gebruikte Porsche de naam Carrera voor zijn krachtigste auto’s die waren uitgerust met de Fuhrmann-motor met vier nokkenassen, zoals de 356 A 1500 GS Carrera of de 356 B 2000 GS Carrera GT. De naam Carrera sierde de kont van de Porsche 904 Carrera GTS uit 1963 en stond bij de 906 Carrera 6 uit 1965 op het voorscherm achter de voorste wielkast. De naam Carrera werd ook gezien als een ‘kwaliteitspredicaat voor een technische delicatesse die zich op race- en rallycircuits had bewezen’. Kortom, het was de ideale naam voor het toekomstige topmodel van de 911. “We wilden de toch al bekende naam 'Carrera' toekennen aan een serieproduct en dachten na over hoe we dat het beste konden doen”, herinnert Harm Lagaaij zich, destijds designer bij Porsche. Ze besloten om bij de 911 Carrera RS 2.7 daar de ruimte tussen de wielkasten voor te gebruiken.

Naast het Carrera-opschrift had Porsche nog andere opvallende designkenmerken: er waren 29 lakkleuren beschikbaar, waaronder opvallende kleuren als Light Yellow, Red en Blood Orange. Porsche vervulde ook individuele kleurwensen van klanten. De kleur van het hart van de velgen kwam overeen met de carrosseriekleur; bij RS’en in Grandprix wit waren de opschriften op de flanken rood, blauw of groen. De belettering behoudt tot op de dag van vandaag zijn vooraanstaande betekenis, net als de bekende afkorting RS. Die wordt nog steeds gebruikt voor de meest sportieve 911-modellen – alsof het vijftig jaar geleden was.

Het Porsche Museum in Stuttgart-Zuffenhausen opent op 20 september een ​​speciale tentoonstelling die is gewijd aan de vijftigste verjaardag van de iconische 911 Carrera RS 2.7.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche-clubs vieren hun zeventigste verjaardag

Datum: -

 

Porsche heeft altijd mensen van over de hele wereld samengebracht. De eerste Porsche-club werd op 26 mei 1952 opgericht, deze week precies zeventig jaar geleden. Vandaag de dag zijn er wereldwijd meer dan 700 Porsche-clubs in 86 landen met ruim 240.000 leden. Dit hele jaar door hebben de clubs tal van activiteiten en events gepland ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum.

“Porsche zou Porsche niet zijn zonder de wereldwijde community van vrienden en fans van ons merk. Ze komen over de hele wereld samen om hun passie voor ons merk te delen,” aldus Detlev von Platen, lid van de Raad van Bestuur voor Sales en Marketing bij Porsche AG. “De Porsche-clubs beschermen de legende van ons merk. Tegelijkertijd zijn de leden maatschappelijk en sportief betrokken en daarmee vertegenwoordigen ze de waarden waarvoor wij staan. Dit maakt de clubs aantrekkelijk voor jong en oud. We zijn erg blij om dit bijzondere jubileum samen met hen te vieren.”

Porsche-clubs: een internationaal succesverhaal

In mei 1952 - slechts twee jaar na de levering van de allereerste 356 ‘made in Stuttgart-Zuffenhausen’ - richtten Duitse Porsche-klanten de huidige Porsche Club Westfalen op. België was in 1953 het land waar de eerste internationale Porsche-club werd opgericht. De Porsche Club of America startte in 1955 en is nu de grootste Porsche-community ter wereld. Jaarlijks worden er over de hele wereld nog steeds zo'n vijf nieuwe onafhankelijke clubs opgericht. Ze worden door hun leden gezamenlijk en op vrijwillige basis gerund. Daarom biedt elke club een individueel en onderscheidend programma - uiteenlopend van excursies, circuitevenementen, sociale events en technische presentaties over auto’s en e-mobiliteit tot het ‘Concours d'Élégance’ en Porsche-parades die meerdere dagen duren.

De auto’s van de clubleden variëren van klassieke Porsches tot auto’s uit het huidige gamma. Tijdens clubbijeenkomsten is ook de volledig elektrische Taycan steeds vaker vertegenwoordigd. De Classic Clubs wereldwijd zetten zich in het bijzonder in voor het behoud en de verzorging van historische Porsches.

In de beginjaren van de eerste clubs besloten Ferry Porsche en de toenmalige racemanager Fritz Huschke von Hanstein om de ‘Freunde der Porsche’ samen te brengen. Omdat de eerste groepen vooral uit de racegemeenschap afkomstig waren, was dat voor Huschke von Hanstein de link met de onderneming en steunde hij de oprichting van de eerste club. In 1956 riep hij samen met Ferry Porsche alle Europese en Amerikaanse klanten bij elkaar voor een parade. Dat resulteerde in de eerste Porsche-meeting in Meran (Italië). Het was het begin van een lange traditie van Europese parades. In de jaren daarop kwamen daar tot wel 600 Porsches samen. Ferry Porsche was een graag geziene gast bij de Porsche-parades in de VS, een traditie die dr. Wolfgang Porsche en Hans-Peter Porsche tot op de dag van vandaag voortzetten. 

Jubileumjaar wordt gevierd

Ter gelegenheid van het zeventigjarig jubileum in 2022 heeft Porsche een wereldwijde campagne gepland met diverse evenementen onder het motto ‘Enduring Passion’. Naast de klassieke media omvat dit een centrale contenthub waarop Porsche-clubleden hun persoonlijke verhalen kunnen publiceren. Porsche AG ondersteunt ook verschillende clubevenementen die in het jubileumjaar op de kalender staan, zoals de 47e Internationale Porsche 356 Meeting die komend weekeinde in Nederland plaatsvindt, de Porsche Parade USA en Le Mans Classic.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche viert 90-jarig bestaan Hockenheimring met speciale Taycan GTS

Datum: -

 

Ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van de Hockenheimring presenteert Porsche de eerste special edition van zijn volledig elektrische sportwagen: de Porsche Taycan GTS Hockenheimring Edition. Tal van unieke details, zoals een combinatie van de klassieke lakkleur Stone Grey en accenten in Bronzite, kenmerken deze speciale uitvoering. Porsche Exclusive Manufaktur tekende voor het interieur, dat uitgevoerd is in zwart leer met tal van decoratieve details in Island Green. Op verschillende elementen van de auto is het ‘90 Jahre Hockenheimring’ jubileumlogo ook terug te vinden, dat het exclusieve karakter van deze 440 kW/598 pk sterke Taycan GTS nog verder aanzet. 

De sleutel van de Taycan GTS Hockenheimring Edition hint al naar het exclusieve karakter van de auto, en stelt kopers in de gelegenheid om rechtstreeks naar het Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring te rijden. Hier kan de auto twee jaar lang gratis worden opgeladen. Tevens kunnen eigenaren daar in stijl parkeren op de VIP-parkeerplaats van het Porsche Experience Center tijdens ‘Frühsicht’-evenementen, maandelijkse bijeenkomsten van Porsche-fans.

“Met deze exclusieve special edition bieden we niet alleen iets bijzonders voor de liefhebbers van onze volledig elektrische sportwagen, maar benadrukken we ook onze nauwe band met de Hockenheimring”, aldus Alexander Pollich, voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche Deutschland GmbH. “We willen dit legendarische circuit feliciteren met zijn rijke, 90-jarige historie. Sinds de opening van het Porsche Experience Center in 2019 is de Hockenheimring een thuishaven voor ons merk.” Tijdens het jubileumjaar wordt een Porsche Taycan GTS Hockenheimring Edition als showmodel op het circuit getoond.

Bijzondere kleurstelling en jubileumlogo

De mooiste materialen, een stijlvolle kleurcombinatie en exclusieve details die nog niet eerder op de Taycan te zien waren, maken deze special edition uniek. De lakkleur Stone Grey is afkomstig uit het speciale PTS-kleurprogramma van Porsche en wordt dit modeljaar exclusief gereserveerd voor deze special edition van de Taycan. Het koperkleurige Bronzite is gekozen als contrastkleur. Als nieuwe interpretatie van klassieke metallic kleuren voegt deze tint stijlvolle accenten toe aan het exterieur en het interieur.

De 21 inch Mission E Design wielen zijn eveneens eyecatchers. Het hart van de velg is gelakt in zijdeglans Bronzite, terwijl de velgrand is afgewerkt in de carrosseriekleur, hoogglans Stone Grey. De wielnaafdoppen zijn uitgevoerd in zijdeglans Bronzite en afgewerkt met het kleurrijke Porsche schild, terwijl de remklauwen in hoogglans zwart zijn gespoten. Andere elementen in Bronzite zijn de dorpellijsten, het gelaagde inzetstuk van de diffuser en het Taycan GTS’ embleem op het kofferdeksel. Op de B-stijlen is in reliëf het jubileumlogo aangebracht. De tekst ‘Hockenheimring Edition’ ernaast is uitgevoerd in Stone Grey. 

Sierstiksels in Island Green en stijlvol Paldao hout

Het designconcept van het exterieur wordt voortgezet in het interieur. Sierstiksels in Island Green zorgen voor een opvallend contrast met de zwartlederen bekleding. Deze kleurcombinatie wordt voor de eerste keer toegepast in de Taycan-reeks. Daarnaast springen ook de decoratieve Paldao-houten panelen met open nerf in het oog. De keuzehendel van de transmissie, de bekerhouders en de ventilatieroosters boven de middenconsole en de buitenste ventilatieroosters aan de bestuurders- en bijrijderszijde zijn uitgevoerd in Bronzite. Het multifunctionele GT-sportstuur heeft eveneens Bronzite-accenten en is afgewerkt met decoratieve stiksels en een 12-uurmarkering in Island Green. De vloermatten onderscheiden zich door een lederen inzetstuk en Island Green sierstiksels.

Exclusief is het Hockenheimring jubileumlogo op de tunnelconsole. De zwarte geborsteld aluminium dorpellijsten zijn voorzien van een verlichte ‘Taycan GTS’ modelaanduiding. De portierverlichting projecteert het jubileumlogo op de grond. Het oog voor detail dat zo kenmerkend is voor Porsche Exclusive Manufaktur komt ook terug in de sleutel van de auto, die in carrosseriekleur is gespoten en door middel van lasertechniek is voorzien van het jubileumlogo.

De Hockenheimring Edition is per direct bestelbaar als optiepakket op de Taycan GTS voor een meerprijs van € 13.030. De Taycan GTS heeft een consumentenadviesprijs van € 137.600.

Over de Hockenheimring

Met een race voor motorfietsen werd de Hockenheimring op 29 mei 1932 officieel geopend. De driehoekige vorm van het circuit kreeg in 1938 een meer ovale vorm, om hogere snelheden te kunnen bereiken. Op 2 augustus 1970 werd de eerste Formule 1-race op de Ring verreden. In de toekomst wil het circuit een platform voor moderne mobiliteit zijn. ‘Mobiele evolutie’ – het thema van het jubileum – omschrijft de transitie van het verleden naar de toekomst. ‘Traditionele elegantie’ benadrukt Porsche’s lange traditie en exclusiviteit. 

Over het Porsche Experience Center Hockenheimring

Sinds de opening in oktober 2019 is het Porsche Experience Center Hockenheimring een centrum van pure sensatie. Gelegen op zo’n 100 kilometer van Porsche’s hoofdkantoor in Stuttgart-Zuffenhausen biedt het PEC een showroom, handling-circuit, rijdynamische zone en offroad-parcours. Voor de diverse programmaonderdelen kunnen bezoekers hun eigen Porsche gebruiken, maar ook kiezen voor de modellen uit de omvangrijke vloot van het PEC. Deelnemers worden begeleid door professionele instructeurs. Meer informatie over het Porsche Experience Center Hockenheimring en alle rijprogramma’s is te vinden op https://www.porsche-experiencecenter-hockenheimring.de.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Harry King domineert openingsweekeinde Porsche Carrera Cup Benelux

Datum: -

 

Met twee keer een loepzuivere ‘hattrick’, bestaande uit pole position, overwinning en de snelste raceronde, was de Brit Harry King, uitkomend voor het Brits-Nederlandse team Parker Revs Motorsport, de dominerende man tijdens het openingsweekeinde van de Porsche Carrera Cup Benelux op het circuit van Spa-Francorchamps. De Belgen Jan Lauryssen (Q1 Trackracing) en Tom Boonen (#TeamPGZ by RedAnt Racing) wonnen respectievelijk op vrijdag en zaterdag de Pro-Am-klasse, de Fransman Sébastien Lajoux (DUWO Racing) en de Andorrees Joan Vinyes (Bapro Motorsport) behaalden elk eenmaal de zege in de Am-divisie. De best geklasseerde Nederlanders waren Xavier Maassen (#TeamPGZ by RedAnt Racing) als zevende in de eerste race en Rik Koen (PG Motorsport) als achtste in de tweede wedstrijd.

Het was een waar Porsche-festival op het beroemde circuit in de Belgische Ardennen, waar de afgelopen maanden ongelooflijk veel werk verzet is met een nieuwe asfaltlaag, diverse grindbakken om de terugkeer van motorraces mogelijk te maken en ook de bouw van een indrukwekkende nieuwe tribune bovenaan de Raidillon. Naast de Porsche Carrera Cup Benelux waren ook de Duitse en de Franse Porsche Carrera Cup te gast op het zeven kilometer lange Grand Prix-circuit, waar in het voorprogramma van het FIA WK lange-afstandsracen (FIA WEC) gereden werd. In totaal waren er ruim 70 Porsche-Cup-auto’s vertegenwoordigd, wat een indrukwekkende groepsfoto opleverde.

King met beste uitgangspositie

Dat Harry King dit jaar een van de absolute titelfavorieten is, maakte hij tijdens de vrije trainingen al duidelijk door in beide sessies de snelste tijd te rijden, wat hij in de kwalificatie bevestigde. Met een tijd van 2:20,158 minuten behaalde hij de pole position voor de eerste race, terwijl hij een voorsprong van ruim een halve seconde op de als tweede geklasseerde Belg Glenn Van Parijs (NGT Racing) had. Ghislain Cordeel (Team GP Elite) kwalificeerde zich als derde. Ook in de rangschikking van de op één na snelste rondetijden, bepalend voor de startopstelling van de tweede race, eindigde King bovenaan, ditmaal voor Cordeel en Van Parijs.

Het evenement op het circuit van Spa-Francorchamps vond plaats bij uitstekende weersomstandigheden, wat in de Ardennen bepaald niet altijd het geval is. Bovendien konden er voor het eerst in twee jaar weer zonder restricties toeschouwers worden toegelaten, een belangrijke bijdrage tot de goede sfeer en de geslaagde seizoensstart. Bij de start van de eerste race op vrijdag in de namiddag nam Harry King direct de leiding, voor Van Parijs en Cordeel. Verderop in het veld viel Lucas van Eijndhoven (JW Raceservice) bij de start stil, waardoor hij heel wat terrein verloor. 

Spannende duels

Terwijl King vooraan verder en verder uitliep en Van Parijs zijn tweede plaats consolideerde, had Cordeel zijn handen vol met het verdedigen van de derde positie tegen de aanvallend rijdende Maxime Soulet (August Racing by NGT Racing). Ook verderop in het veld waren er spannende duels. Na 14 ronden kwam Harry King als winnaar over de eindstreep met een voorsprong van ruim 15 seconden op Glenn Van Parijs, terwijl Ghislain Cordeel nipt de derde plaats veiligstelde. Xavier Maassen werd als zevende de best geklasseerde Nederlander. Jan Lauryssen, na het winnen van de Am-titel vorig jaar dit seizoen actief in Pro-Am, won bij zijn eerste optreden ook die klasse, voor Koen Wauters (Belgian Racing Team) en Didier Glorieux (Speedlover). In de Am-klasse leek Stijn Lowette (NGT Racing) op weg naar een comfortabele klassezege, maar hij werd op de laatste meters voor de finishlijn in de rondte getikt door een andere deelnemers. Daardoor ging de klassezege naar de Fransman Sébastien Lajoux, gevolgd door Philip Wils (Speedlover) en Luc Vanderfeesten (#TeamPGZ by RedAnt Racing).

Ook in de tweede race nam King bij de start de leiding, voor Cordeel en Van Parijs. De Brit bouwde opnieuw een aardige voorsprong op, maar achter hem werd er goed gestreden. In de zevende ronde passeerde Van Parijs Cordeel voor de tweede plaats, terwijl Cordeel slechts enkele honderden meters later ook de derde positie kwijtraakte, en wel aan Sam Dejonge (#TeamPGZ by RedAnt Racing). In de achtste ronde kwam Lucas van Eijndhoven in botsing met Philip Wils, waarop de auto van Wils bij de rechts-linkscombinatie van Fagnes (ook bekend als ‘Pif-Paf’) in de grindbak vast kwam te staan. Luc Vanderfeesten moest uitwijken voor het incident en raakte daarbij de gestrande auto van Wils, waarop hij zelf ook schade opliep en moest uitvallen. Vanwege de incidenten kwam de safety-car in actie, waarop de race in de elfde ronde weer werd vrijgegeven. King won opnieuw, voor Van Parijs en Dejonghe. Pro-Am-winnaar werd ditmaal Tom Boonen, gevolgd door Jan Lauryssen en Didier Glorieux. De overwinning in de Am-klasse ging naar Joan Vinyes voor Stijn Lowette en Sébastien Lajoux.

Podiumsuccessen Nederlandse coureurs in Duitse Porsche Carrera Cup

Ook de Porsche Carrera Cup Deutschland begon op het circuit van Spa-Francorchamps aan zijn nieuwe seizoen. “Het lijkt wel een Nederlands kampioenschap”, zei de officiële commentator, verwijzend naar de maar liefst negen Nederlandse rijders in het veld, meer dan een kwart van het totale aantal deelnemers. Beide races leverden podiumsuccessen op voor Nederlandse rijders: in de eerste race eindigde titelverdediger Larry ten Voorde (Team GP Elite) als derde, in de tweede wedstrijd behaalde de pas 17-jarige Morris Schuring (SSR Huber Racing) als tweede zijn beste resultaat in de Duitse cup tot nu toe. Top tien-resultaten waren er in de eerste race ook voor Loek Hartog (Black Falcon) als vierde, Schuring als vijfde, Max van Splunteren (Team GP Elite) als achtste, Rudy van Buren (Huber Racing) als negende en Jesse van Kuijk (Team GP Elite) als tiende. In de tweede race was er een kwintet Nederlandse rijders met Larry ten Voorde, Loek Hartog, Rudy van Buren, Jesse van Kuijk en Lucas Groeneveld (GP Elite) op de plaatsen vijf tot en met negen.

De volgende twee races van de Porsche Carrera Cup Benelux worden op 11 en 12 juni verreden op Circuit Zolder in België als onderdeel van het Supercar Madness-evenement. De Porsche Carrera Cup Deutschland wordt op 20 en 21 mei voortgezet op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. 

 

Bron: Pon Porsche Newsroom