Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda - Activiteiten 2024

Porsche Snertritzondag 03 november 2024

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

Porsche Carrera Cup Benelux: de juiste afstelling, sleutel tot succes
 
De iconische zescilinder van de Porsche 911: bron van voortdurende innovatie
 
Ten Voorde blijft ongeslagen, eerste podiumplaats De Haan in Porsche Mobil 1 Supercup
 
Nieuwe winnaars in Imola: Paul Meijer en Kalle Rovanperä succesvol in Porsche Carrera Cup Benelux
 
Porsche Centrum Leusden wordt ‘Destination Porsche’
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

Porsche Carrera Cup Benelux: de juiste afstelling, sleutel tot succes

Datum: -

 

In de Porsche Carrera Cup Benelux zijn alle auto’s technisch identiek, wat niet alleen voor uiterst spannende races zorgt, maar ook garandeert dat alle rijders dezelfde kansen hebben. De onderlinge verschillen zijn doorgaans klein, zodat het naast de individuele kwaliteiten van de rijder ook op de afstelling van de auto aankomt. Coureur Dirk Schouten, uitkomend voor Q1 Trackracing en teameigenaar Jochem van de Wiel van JW Raceservice geven tekst en uitleg.

Voor een team vergt een raceweekeinde op een nieuw circuit ook een zorgvuldige voorbereiding. “Natuurlijk hebben we op de meeste circuits inmiddels de nodige ervaring, maar als we naar een nieuw circuit gaan, dan maken we eerst een vergelijking met een circuit dat voor ons bekend is, om zo tot een basisafstelling te komen”, legt Jochem van de Wiel van JW Raceservice uit. Het team uit het Brabantse Goirle zet dit seizoen in de Porsche Carrera Cup Benelux auto’s in voor Juriaan de Back, een van de in totaal zeven deelnemers aan de ‘Talent Pool’, en Sacha Norden, die na het winnen van de Pro-Am-titel vorig jaar dit seizoen de overstap maakte naar de Pro-klasse, zoals het reglement voorschrijft.

PCCB 2024 ROUND 2 - ZANDVOORT - DAY 1 65

Dirk Schouten: “Voorbereiding begint op de simulator”

Coureur Dirk Schouten gebruikt doorgaans de simulator om zich voor te bereiden op circuits die voor hem nog onbekend zijn. “Dan kijk ik naar specifieke aandachtspunten, denk er goed over na wat ik kan veranderen aan de basis-set-up voor dat circuit en daarover spreek ik dan ook met de engineer van het team, zodat we samen tot een goede afstelling komen.” Schouten maakt thuis gebruik van het simulatieplatform iRacing, maar gaat ook wel eens elders trainen om andere inzichten te krijgen.

Van de Wiel vertelt: “De mogelijkheden voor afstelling zijn in de Porsche-merkencups beperkt om ervoor te zorgen dat de auto’s zo gelijkwaardig mogelijk zijn. Het blijft in feite beperkt tot rijhoogte, sporing, camber en caster en de stand van de spoiler, plus het sperdifferentieel, waar we het meeste mee werken. Ook dan gelden er weer bepaalde grenzen: zo is de rijhoogte aan een minimum gebonden, wat regelmatig gecontroleerd wordt. Kom je daaronder, dan word je gediskwalificeerd. We mogen bijvoorbeeld ook niet de hardheid van de dempers instellen of andere veren steken, dat is allemaal identiek.”

Feedback van de rijder

De basisafstelling gebeurt in de werkplaats van het team, na aankomst op het circuit wordt die nog een keer gecontroleerd en dan wordt de rijder met de auto de baan op gestuurd. “En dan zijn we als team erg afhankelijk van de feedback die we van de rijder krijgen”, legt Van de Wiel uit. “We kunnen natuurlijk aan de hand van de data die we kunnen uitlezen ook wel conclusies trekken over bijvoorbeeld rem- en stuurgedrag, maar belangrijk is vooral wat de rijder terugkoppelt, en daarvoor is het goed om een rijder te hebben die goed kan aangeven wat hij ervaart. Een opmerking als ‘het voelt niet lekker aan’ is voor het team heel moeilijk om iets mee te doen. In zo’n geval komen we er uiteindelijk ook wel achter, maar die weg is dan langer. Het is fijn als een rijder kan aangeven wat hij graag wil.”

Schouten beaamt dit uit eigen ervaring: “Ik was daar nooit zo goed in, maar ik ben het laatste jaar wel een stuk beter geworden in het vertalen van mijn bevindingen naar mijn engineer. Dat is soms zoeken, om de juiste bewoordingen te vinden, maar daarin ben ik mezelf meer en meer aan het ontwikkelen en dat werpt ook beslist zijn vruchten af. Daarbij is het vinden van de juiste afstelling ook altijd een compromis: als je de voorkant heel stabiel maakt, dan is de achterkant zwakker, of omgekeerd, en pas je de auto meer aan voor snelle bochten, dan verlies je in de langzamere passages. Een helemaal perfecte auto krijg je nooit.”

PCCB 2024 ROUND 2 - ZANDVOORT - DAY 2 33

Persoonlijke voorkeuren

Daarbij hangt er ook veel af van de persoonlijke voorkeuren van de rijder, zo weet Van de Wiel. “De ene wil een auto die wat meer overstuurd is, zodat je meer op het gas kunt draaien, anderen willen het juist anders.” Wat heeft Dirk Schouten als rijder het liefst? “Ik was altijd wat meer van het overstuur, driftend de bocht in”, zegt hij lachend, “maar ik heb mijn rijtechniek de laatste tijd enigszins aangepast, omdat een Porsche in Cup-uitvoering van nature wat meer onderstuurd is, ook omdat de motor achterin ligt. Nu merk ik dat ik met wat meer onderstuur beter kan omgaan, daardoor slijten ook de banden wat minder snel. En die banden, dat is natuurlijk ook nog een verhaal apart: je moet oppassen dat de spanning niet te hoog of te laag is, de temperatuur niet te hoog oploopt.”

Voor de juiste balans tussen alle parameters speelt ook ervaring een grote rol. “Wij zijn als team sinds 2020 in de Porsche Carrera Cup Benelux actief, hebben het laatste jaar met de 991 nog meegemaakt en daarna sinds 2021 met de huidige auto, de 992”, aldus Van de Wiel. “Het is echt fenomenaal hoeveel sneller de cup geworden is op circuits waar we ieder jaar rijden, maar ook als team hebben we een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De filosofie waarmee we in 2021 nog werkten, hebben we volledig overboord gezet, we pakken zaken nu heel anders aan.” Ook Schouten constateert een vooruitgang naarmate hij meer ervaring heeft: “Constant werken, constant verbeteren, kijken naar nieuwe mogelijkheden. Dat kan ik niet alleen, daarvoor heb ik ook het team nodig, tenslotte moeten we het samen doen!”

PCCB 2024 ROUND 2 - ZANDVOORT - DAY 2 70

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

De iconische zescilinder van de Porsche 911: bron van voortdurende innovatie

Datum: -

 

De geschiedenis van de motortechnologie van de Porsche 911 is er een van voortdurende innovatie en unieke traditie. Met als voorlopig hoogtepunt: de zeer krachtige hybridisering voor de generatie 992.

De tussenbalans na zes decennia motorontwikkeling van de 911: een verdubbelde cilinderinhoud, een vier keer zo groot vermogen en een ongewijzigd basisconcept. “Het verbaast ons telkens weer dat we de zescilinder boxermotor keer op keer kunnen vergroten en upgraden”, zegt Thomas Krickelberg, hoofd Operating excellence van de serie 911/718. Binnenkort dus met een elektrische turbo voor nog meer vermogen en boost, en met een lagere emissie. Het is een geweldige basis die zelfs op de drempel van het zevende decennium nog steeds opnieuw kan worden geïnnoveerd.

De Mezger-motor

Als Porsche in 1963 de nieuwe 911 nog onder de naam 901 presenteert, levert zijn zescilinder boxermotor 96 kW (130 pk) uit twee liter cilinderinhoud. “Een compacte constructie, een laag gewicht en maximaal vermogen”, vat Albrecht Reustle, expert Constructie boxermotor bij Porsche, de kwaliteiten samen die tot op heden nog actueel zijn. Tot 1993 werkte hij in het team van Hans Mezger – de constructeur onder wiens naam de motor beroemd werd.

911 met turbolader

Elke generatie van de 911 is een nieuwe mijlpaal in de motortechniek. De in de racesport beproefde turbotechnologie is in 1974 rijp voor de serieproductie van de 911. Door de combinatie van de uitlaatgasturbo en de brandstofinjectie is het type 930 met een vermogen van 191 kW (260 pk) zijn concurrenten wat performance en efficiency betreft ver vooruit.

Van begin af aan voldoet hij aan de strenge emissienormen. “Achteraf kun je stellen dat de turbo de hele wereld van de verbrandingsmotoren drastisch veranderd heeft,” aldus Krickelberg.

Turbomotoren zijn de droom van elke ingenieur, omdat ze energie uit hete uitlaatgassen gebruiken die anders zou worden verspild. De kern is de turbolader, bestaande uit een turbine- en een compressorwiel die met elkaar verbonden zijn. De turbine wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor en bereikt een toerental van bijna 200.000/min. Het compressorwiel draait met dezelfde snelheid en voert gecomprimeerde lucht naar de cilinders. Deze extra verse lucht bevordert de verbranding en verhoogt op die manier de prestaties van de motor. Om de onderdelen van de motor niet te veel te belasten, moet de druk, die door de uitlaatgasstroom in de turbolader ontstaat, worden beperkt. Door een bypassklep, een zogenaamde wastegate, ontsnappen de uitlaatgassen als de inlaatdruk een bepaalde grens bereikt.

De Porsche-ingenieurs verfijnen het turboprincipe voortdurend door het steeds verder te ontwikkelen. Door de hoge temperaturen aan de kant van de turbine en de compressie van de lucht wordt die steeds warmer. Dat heeft een negatieve invloed op de vulling in de cilinder en de verbranding van de geïnjecteerde brandstof. Vanaf het modeljaar 1978 wordt de gecomprimeerde inlaatlucht op weg naar de verbrandingskamer gekoeld – in navolging van het succes in de racesport. De koeler is onder een rooster aan de imposante achterspoiler gemonteerd. Deze complexe intercooler zorgt voor een vermogenstoename tot 221 kW (300 pk) en een buitengewone motorelasticiteit.

Een ander probleem van de turbomotor dat samenhangt met het principe en waar men aanvankelijk maar moeilijk grip op kreeg, is de vertraagde respons bij het accelereren. Bij een lager toerental gedraagt de 911 Turbo zich bij het gas geven zoals zijn zwakkere tegenhanger met zuigermotor. Pas vanaf circa 3.500/min treedt de turbo opeens met een enorme boost in werking. “Dit zogenaamde turbogat moesten we sluiten voor een betere rijervaring”, legt ontwikkelaar Krickelberg uit.

Grafik_NL

Biturbo: een stormachtige ontwikkeling

Met de 911 Turbo (993) van de vierde generatie presenteert Porsche een oplossing. In het voorjaar van 1995 wordt de met 300 kW (408 pk) tot dan toe krachtigste serie-Porsche voorgesteld. De 3,6-liter-motor imponeert met voor het eerst twee turboladers en twee intercoolers. Twee kleinere turbo’s komen tijdens het accelereren sneller op gang dan een grote. Vooral het lagere traagheidsmoment van de kleinere rotors heeft een positief effect. “Om het vermogen veilig de openbare weg op te sturen”, vult Krickelberg aan, “kreeg de 993 Turbo standaard een verbeterde vierwielaandrijving.” Dankzij de innovaties op het gebied van motorregeling en sensoren, en een modern systeem voor de uitlaatgasnabehandeling is de turbo van de laatste luchtgekoelde 911-generatie de meest emissiearme, in serie gebouwde auto van zijn tijd.

Met waterkoeling de 21e eeuw in

Een “transfer naar de nieuwe technologie” noemt August Achleitner aan het einde van de jaren 90 de omschakeling van lucht- naar waterkoeling bij de zescilinder boxermotor van de vijfde 911-generatie (996). Achleitner is dan hoofd Technische productplanning en is van 2001 tot en met 2018 verantwoordelijk voor de 911. De waterkoeling is een voorwaarde voor nog meer vermogenstoename, het verlagen van het verbruik en om te kunnen voldoen aan uitlaatgas- en geluidsnormen. De Porsche-constructeurs ontwikkelen cilinderkoppen met vier kleppen per verbrandingskamer. “Er was bij de racewagen in 1970 al vooronderzoek aan het type 908 gedaan met een luchtgekoelde versie met vier kleppen voor de V12-motor, die later in de 917 moest worden toegepast. In de jaren 80 werd die gedachte vervolgens bij de serieontwikkeling van de 911 weer opgepakt en op het type 964 op de proefbank getest”, herinnert Albrecht Reustle zich. “Maar daarbij was de cilinderkop totaal gesmolten.” Weer komt de oplossing uit de racesport: het succesvolle langeafstandsprototype 962 rijdt al met watergekoelde cilinderkoppen, net als de supersportwagen 959. Alle discussies over het afscheid van de luchtkoeling ten spijt: het type 996 wordt een doorslaand succes.

Turbo met variabele geometrie

In 2006 imponeert de 911 Turbo (type 997) met een aanmerkelijk betere performance: het vermogen en het koppel nemen met meer dan tien procent toe. Vooral dankzij een nieuwe en wereldwijd unieke technologie – de variabele turbogeometrie (VTG). De VTG zorgt voor een betere efficiency van de turbolader via een groter toerentalbereik van de motor, doordat de hoek en daarmee de diameter van de uitlaatgassen worden aangepast, terwijl ze naar de schoepen van de turbine toestromen. “De VTG-ontwikkeling was baanbrekend en is al bijna 20 jaar een onderscheidend kenmerk binnen de turbotechnologie van benzinemotoren”, legt Thomas Krickelberg uit. “Om de uitlaatgasstroom variabel op de turbo te richten, moeten de kleine schoepen bij temperaturen van meer dan 1.000 graden Celsius secuur kunnen worden versteld.” Daarvoor worden materialen gebruikt die ook in de spaceshuttle werden gebruikt.

Minder cilinderinhoud, meer vermogen en efficiency

Na de introductie van de waterkoeling en de VTG volgt in 2015 de volgende mijlpaal: de turbolader bij de basismodellen Carrera en Carrera S van de generatie 991. Krickelberg: “We hebben de cilinderinhoud verkleind en konden tegelijkertijd een aanzienlijk betere performance bereiken.” Door de nieuwe motorgeneratie met biturbo-lader werd aanvankelijk 20 pk meer vermogen gerealiseerd – bij een lager verbruik.

Sportieve hybridisering

Met de verbetering van de actuele 911-generatie (992) slaan de constructeurs in de zomer van 2024 nog een keer nieuwe wegen in als ze de zescilinder boxermotor 911 Carrera GTS  perfectioneren. De nieuwe 911 Carrera GTS is de eerste tot de openbare weg toegelaten ‘Elfer’ die met een zeer lichte performance-hybrid is uitgerust. De nieuw ontwikkelde motor zorgt niet alleen weer voor een aanzienlijk groter vermogen en een verbeterde acceleratie, maar bereidt de motor ook voor op toekomstige emissienormen. “We hebben diverse ideeën en methoden ontwikkeld en getest om uit te komen op een hybridesysteem dat haarfijn bij de 911 past. Er is gekozen voor een unieke motor die past in het totaalconcept van de 911 en zijn performance aanzienlijk verbeterd”, zegt Frank Moser, hoofd series 911 en 718.

b-dauerbrenner2

Bij de technologie staat de elektrische uitlaatgasturbolader centraal. Tussen de door uitlaatgassen aangedreven turbo en de compressor zit een geïntegreerde elektromotor. Zijn functie: hij komt bij het accelereren bliksemsnel op een hoog toerental uit en bouwt zodoende onmiddellijk, zonder vertraging, een hoge laderdruk op. De turbolader krijgt door de kleine e-motor als het ware vleugels. “De technologie maakt net zo’n respons mogelijk als die van een zuigermotor”, aldus Matthias Hofstetter, projectleider Verbrandings- en hybridesysteem 911. “En de acceleratiewaarden zijn vergelijkbaar met die van onze 100% elektrische sportwagens.”

“De inzet van de turbo bij lagere toerentallen is sensationeel”, bevestigt Thomas Krickelberg. “Met de conventionele techniek zouden we nooit de beoogde performance-toename hebben kunnen realiseren en tegelijkertijd de emissienormen in acht hebben kunnen nemen.” Meerdere maatregelen leiden tot het gewenste resultaat. De cilinderinhoud groeit verder van 3,0 naar 3,6 liter, en tegelijkertijd heeft de verbrandingsmotor dankzij de elektromotor niet meer twee, maar slechts één turbolader nodig – terwijl ook de respons en de dynamiek verbeterd zijn.

“Dat scheelt gewicht en houdt de motor compact”, legt constructeur Reustle uit. Bovendien kunnen de dynamo en de aircocompressor door het hoogspanningssysteem elektrisch worden aangedreven, wat de riemaandrijving overbodig maakt. Het 20 procent plattere carter zorgt voor meer ruimte voor de extra onderdelen, zoals de pulsomvormer en de DC-DC-omvormer. “We wilden de 911 niet langer, breder of zwaarder maken”, zegt Hofstetter, “maar het bestaande pakket zo optimaal mogelijk gebruiken.” Dat betekent gewichtsmanagement bij een aanzienlijk groter vermogen. De eerste in de GTS-variant aangeboden motor met E-turbolader levert 398 kW (541 pk) en 610 Nm koppel. Bij de aandrijflijn hoort ook een in de nieuwe, krachtigere 8-versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK) geïntegreerde, permanent bekrachtigde synchroonmotor. Die ondersteunt de boxermotor al vanaf een stationair toerental met een aandrijfkoppel van tot wel 150 Nm en levert een vermogen van maximaal 41 kW. 100% elektrisch rijden zoals met een plug-in-hybrid was bij de 911 als T-Hybrid niet het doel. “Want de accu moest ook niet te groot en te zwaar worden”, geeft Hofstetter als reden voor het accuvermogen van 1,9 kWh.

Daar staat tegenover dat de accu profiteert van het systemische voordeel van de elektrisch ondersteunde lader: recuperatie door de terugwinning van de uitlaatgasenergie. De elektromotor in de uitlaatgasturbolader werkt ook als generator. Hij genereert daarbij maximaal 11 kW (15pk) elektrisch vermogen die hij uit de energie van de uitlaatgasstroom haalt.

Een principe dat zowel eenvoudig als fascinerend is. De elektromotor werkt als een toerentalregelaar. Zodra de inlaatdruk door te hoge toerentallen te groot wordt, remt hij de turbo af. Daardoor wordt elektriciteit opgewekt die weer wordt teruggeleverd aan de accu en de elektromotor. Dankzij de efficiënte recuperatie is de relatief kleine accu voldoende voor dagelijks gebruik, vooral doordat de celchemie speciaal op de hybrid-vereisten is afgestemd. “De techniek maakt het mogelijk dat de accu in korte tijd veel energie levert”, legt Hofstetter uit, “en relatief snel weer opgeladen wordt.”

Nog een voordeel van de e-turbolader: de bekende wastegate is overbodig. 
Dat maakt hem in deze vorm tot een wereldprimeur. “De energie die vroeger langs de turbine werd afgevoerd, verdween ongebruikt door de uitlaat”, aldus Hofstetter. “Nu ontstaat uit de drukregeling elektrische energie.” Dat heeft een positief effect op de werking van de motor en daardoor ook op het brandstofverbruik.

„De turbolader in combinatie met de hybridisering, de recuperatie, de wrijvingsreductie binnen in de motor, de geoptimaliseerde koeling en een optimale vormgeving van de verbrandingskamer”, vat motorontwerper Reustle samen, “vormen samen het recept om ook in de toekomst te voldoen aan de uitlaatgas- en emissienormen. Tegelijkertijd spelen we daarmee in op de behoefte aan meer performance en efficiency.” De realisatie van dit recept is volgens hem “een uitstekende teamprestatie van alle betrokkenen.”

De zescilinder boxermotor van de 911 blijft een compacte krachtpatser. Geheel in lijn met de innovatieve motor die Hans Mezger ooit voor de oer-‘Elfer’ ontwikkelde.

911 Carrera GTS (7)

Deze tekst is voor het eerst gepubliceerd in Christophorus 411. Meer informatie over Christophorus is te vinden via de volgende link: https://christophorus.porsche.com/nl.html

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Ten Voorde blijft ongeslagen, eerste podiumplaats De Haan in Porsche Mobil 1 Supercup

Datum: -

 

Vier races, vier overwinningen: voor Larry ten Voorde, de Nederlandse coureur van het Franse team Schumacher CLRT, had de eerste seizoenshelft van de Porsche Mobil 1 Supercup niet beter kunnen verlopen. 

Ook op het circuit van Silverstone was Ten Voorde de concurrentie te snel af. Daarbij moest hij de door regen lastige omstandigheden trotseren. Achter Ten Voorde eindigde zijn Franse teamgenoot Marvin Klein als tweede. Robert de Haan (BWT Lechner Racing) zorgde er als derde voor dat er zelfs twee Nederlanders in Silverstone op het podium stonden. Voor de kampioen uit de Porsche Carrera Cup Benelux van vorig jaar was het zijn eerste podiumplaats in de Porsche Mobil 1 Supercup. Hij sloot de race tevens als beste ‘rookie’ af. Ook Kas Haverkort (Uniserver by Team GP Elite) als zevende en Jaap van Lagen (Dinamic Motorsport) als negende eindigden in de top tien.

Porsche Mobil 1 Supercup Silverstone

De vrije training op vrijdag werd verreden op een opdrogende baan. De omstandigheden waren lastig, want meerdere rijders gingen in de rondte, wat voor korte tijd tot een ‘full course yellow’ leidde. Robert de Haan sloot de sessie als snelste af, voor zijn Britse teamgenoot Harry King en Jaap van Lagen. Ook Larry ten Voorde als zesde en Kas Haverkort als negende reden in de top tien. In de kwalificatie op zaterdag was er aan het begin lichte regenval, wat de bandenkeuze lastig maakte. Sommigen begonnen op slicks (profielloze banden), anderen kozen voor regenbanden, maar na een minuut of tien brak de zon door en droogde de baan snel op. Larry ten Voorde eindigde met een tijd van 2:01,703 minuten bovenaan, gevolgd door zijn beide Franse teamgenoten Marvin Klein en Alessandro Ghiretti. Voor de Enschedese rijder was het zijn derde pole-position in de Supercup op Silverstone na 2020 en 2022. Robert de Haan kwalificeerde zich als vijfde, Huub van Eijndhoven en Kas Haverkort reden de zevende en achtste tijd. Jaap van Lagen werd als 13e geklasseerd.

M24_4287_fine

Lastige omstandigheden door regen op de racedag

Ook op de racedag was het nat. Zelfs zodanig, dat de wedstrijdleiding om veiligheidsredenen besloot om het Supercup-veld achter de safety-car te laten starten. Nog gedurende de ronde werd duidelijk dat het te nat was om verantwoord te kunnen racen, zodat de wedstrijd met de rode vlag werd onderbroken. Het veld reed de pitstraat in om daar te wachten tot de omstandigheden wat beter zouden worden. Dat was vrij snel het geval, zodat er een dik kwartier later dan gepland alsnog kon worden vertrokken voor een maximale duur van 27 minuten. Na twee ronden achter de safety-car werd de race vrijgegeven, waarbij Ten Voorde de eerste plaats kon vasthouden. Heel even kwam hij onder druk van teamgenoot Klein, maar Ten Voorde wist de race goed te controleren. Achter Ten Voorde en Klein verloor Ghiretti terrein aan de beide BWT-Lechner-rijders King en De Haan, die het vervolgens zelf onderling met elkaar aan de stok kregen. In de vijfde ronde wist De Haan King na een succesvolle aanval te passeren en veroverde zo de derde plaats.

Porsche Mobil 1 Supercup Silverstone

Verderop in het veld reden de drie rijders van het Nederlandse Uniserver by Team GP Elite, Huub van Eijndhoven, Kas Haverkort en Ariel Levi, in gesloten formatie op de plaatsen zes tot en met acht, maar in de zevende ronde viel eerst Levi terug en twee ronden later raakte Van Eijndhoven van de baan, waarop zijn auto vast kwam te staan in de grindnak. Dat was voor de wedstrijdleiding aanleiding om opnieuw de safety-car de baan op te sturen, zodat de gestrande Porsche naar een veilige plaats kon worden gebracht. Omdat de tijd doorliep, was het duidelijk dat de race niet meer zou worden vrijgegeven: aan het einde van de elfde ronde draaide de safety-car de pitstraat in, terwijl de rijders werden afgevlagd. Ten Voorde won, zijn tweede overwinning op Silverstone na 2020 en zijn vierde zege op rij dit seizoen. Vier opeenvolgende zeges in de Supercup is iets wat tot nu toe slechts twee rijders eerder voor elkaar kregen: René Rast in 2009 en 2011 en Frank Stippler in 2003. Niemand slaagde er voor Ten Voorde in om alle races in een eerste seizoenshelft te winnen.

Porsche Mobil 1 Supercup Silverstone

“Records zijn niet mijn drijfveer”, zei Ten Voorde in een reactie, “maar de dingen die we doen, op en naast de baan, kunnen we omzetten in resultaten. Ik ben heel blij in deze omgeving bij Schumacher CLRT, ik leer er heel veel bij. We proberen iedere keer een stukje beter te worden, top om het weekeinde zo af te sluiten en dan ook nog een 1-2 voor het team. We gaan door!” Achter Ten Voorde en teamgenoot Klein eindigde Robert de Haan als derde en beste ‘rookie’. “Een goede race, opnieuw goede punten voor het rookie-kampioenschap”, zei hij. “P1 bij de ‘rookies’, P3 algemeen, daar kunnen we tevreden mee zijn. Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar P1 overall, we blijven werken aan de auto.” Kas Haverkort sloot de race als zevende algemeen en tweede ‘rookie’ af, Jaap van Lagen werd als negende geklasseerd. De tweede seizoenshelft van de Porsche Mobil 1 Supercup start op 21 juli op de Hungaroring.

Porsche Mobil 1 Supercup Silverstone

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Nieuwe winnaars in Imola: Paul Meijer en Kalle Rovanperä succesvol in Porsche Carrera Cup Benelux

Datum: -

 

Met twee races in het Italiaanse Imola werd de eerste seizoenshelft van de Porsche Carrera Cup Benelux afgesloten. Twee rijders behaalden er hun eerste overwinning in de serie: op zaterdag werd de Nederlander Paul Meijer (Hans Weijs Motorsport) als eerste afgevlagd, op zondag schreef tweevoudig wereldkampioen rally Kalle Rovanperä uit Finland (RedAnt Racing) de wedstrijd op zijn naam. Sam Jongejan (Team RaceArt) was op zaterdag de beste ‘rookie’, op zondag won Kobe Pauwels (D’Ieteren Luxury Performance) het klassement voor de nieuwkomers. Voor de Fin Jani Käkelä (39 Racing) was er in beide races de winst in de Pro-Am-categorie.

Het optreden op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari was het eerste evenement van de Porsche Carrera Cup Benelux in Italië. Ditmaal was de snelste merkencup van de Benelux te gast in het voorprogramma van de European Le Mans Series, het derde prominente internationale evenement na de seizoensstart met het FIA World Endurance Championship op het circuit van Spa-Francorchamps en de tweede ronde samen met de DTM op Circuit Zandvoort.

image00006

Meijer en Rovanperä bepalen tempo

De twee vrije trainingen op de vrijdag waren de eerste gelegenheid voor rijders om eerste ervaringen op te doen met het 4,909 kilometer lange circuit. Paul Meijer en Kalle Rovanperä sloten respectievelijk de eerste en de tweede sessie als snelste af, maar in beide trainingen zaten de rondetijden enorm dicht bij elkaar: de eerste negen rijders zaten binnen een seconde. Dat beloofde volop spanning voor de races.

In de kwalificatie eindigde Rovanperä met een tijd van 1:44,134 minuten bovenaan, op 0,119 seconde gevolgd door Meijer en op 0,130 seconde door Robin Knutsson (NGT Racing). Snelste rookie was Nick Ho (PG Motorsport), snelste Pro-Am-rijder was Jules Grouwels (Team RaceArt). In de rangorde van de op-één-na snelste rondetijden, bepalend voor de startposities in de tweede race, behaalde Rovanperä ook de eerste plaats, ditmaal voor Benjamin Paque (D’Ieteren Luxury Performance) en Meijer. Ditmaal was Dormas Raudonis (Team GP Elite) de beste rookie, Grouwels was opnieuw snelste Pro-Am-rijder. Met zijn dubbele pole-position scoorde Kalle Rovanperä dus ook de maximale punten voor de TAG Heuer Pole Position Award.

image00007

Vier breed over de rechte stukken

In de zaterdagsrace kwam Rovanperä bij de start prima weg en nam de leiding, maar vond direct Meijer in zijn kielzog, met Robin Knutsson daarachter op de derde plaats. Meijer hield de druk op Rovanperä en wist de Fin in de derde ronde bij Tosa te passeren. Een ronde later ging het mis voor Dirk Schouten, de leider in de tussenstand van het rijderskampioenschap, die bij Rivazza de controle over zijn Porsche verloor, in de rondte ging en terugviel van de vijfde naar de 19e plaats. Verderop in het veld werd er schitterend gestreden om de posities met ondermeer de beide rookies Domas Raudonis (Team GP Elite), Dréke Janssen (RedAnt Racing). De Porsches gingen soms vier breed over de rechte stukken, een geweldig gezicht! Voor Janssen kwam er echter een voortijdig einde aan de race, nadat hij eenmaal van de baan was geraakt, waarbij de radiateur van zijn auto beschadigd werd.

In de twaalfde ronde ging het opnieuw mis voor Schouten, die samen met Thomas Kangro (Porsche Estonia) bij Rivazza van de baan raakte. De Porsche van de Estse rookie kwam daarbij vast te staan in de grindbak, zodat de wedstrijdleiding de safety-car de baan op stuurde. Schouten kon zijn race vervolgen, maar kreeg wel een tijdstraf van tien seconden voor het veroorzaken van de aanrijding. In de 15e ronde werd de race weer vrijgegeven. Meijer verdedigde zijn leidende positie en hield die vast tot aan het einde, zodat hij zijn eerste overwinning in de Porsche Carrera Cup Benelux kon laten noteren. Rovanperä werd als tweede geklasseerd, Robin Knutsson eindigde als derde. Sam Jongejan (Team RaceArt) werd beste rookie op de vijfde plaats, voor Kobe Pauwels (D’Ieteren Luxury Performancde) en Alexander Reiman (EST1 Racing). Jules Grouwels werd als eerste Pro-Am-rijder afgevlagd, maar had een tijdstraf van vijf seconde te pakken voor een te vroege start, zodat de Fin Jani Käkelä (39 Racing) de klasse won, voor de Duitser Maik Rosenberg (Team GP Elite) en Grouwels.

image00012

Rovanperä klasse apart op zondag

Ook op zondag maakten de rijders in de Porsche Carrera Cup Benelux een geweldige show van. Bij het uitdoven van het startlicht kwam Kalle Rovanperä opnieuw het beste weg, voor Meijer en Schouten, terwijl Paque wat terrein leek te verliezen. Al snel echter kwam vanuit de wedstrijdleiding het bericht dat bij meerdere rijders het vermoeden bestond van een ‘jump start’. Tot de betrokken rijders behoorden ook Rovanperä en Schouten, die inderdaad korte tijd later een tijdstraf van vijf seconden kregen opgelegd, net als Jules Grouwels, die daags tevoren ook al een tijdstraf vanwege een te vroege start had opgelopen.

Rovanperä legde een hoog tempo aan de dag en had van zijn team duidelijk de instructie gekregen om voldoende voorsprong op te bouwen, zodat hij ondanks de tijdstraf toch nog aanspraak zou kunnen maken op de overwinning. Meijer reed relatief comfortabel op de tweede plaats, maar daarachter werd flink gestreden. Paque vocht een mooi duel uit met Schouten om de derde plaats, Langeveld en Norden waren in gevecht en iets verderop zaten Jongejan, Janssen en Raudonis heel dicht bij elkaar in de strijd om de podiumplaatsen in de rookie-klasse achter Pauwels, die de leiding in deze categorie in handen had en door de competitie achter hem wat kon uitlopen.

Spannende ontknoping in de Pro-Am-klasse

Een spannend moment was er in de 17e ronde, toen Grouwels als leider in de Pro-Am-klasse in de Tamburello-bocht van de baan raakte. Hij kon echter zelfstandig zijn race voortzetten, zodat er geen safety-car nodig was. Dat was goed nieuws voor leider Rovanperä, die zijn voorsprong verder kon uitbouwen en uiteindelijk met een marge van 5,626 seconden op Meijer werd afgevlagd. Met verrekening van de tijdstraf won de Fin zo met een voorsprong van 0,626 seconde, voor Meijer en Paque, die de derde plaats erfde dankzij de tijdstraf van Dirk Schouten, die achter Knutsson als vijfde geklasseerd werd. Pauwels won ruim de rookie-klasse, voor Jongejan en Janssen. Käkelä won voor de tweede dag op rij de Pro-Am-klasse, voor Rosenberg en Ziad Geris (PG Motorsport).

Halverwege het seizoen leidt Paul Meijer nu in de tussenstand met 100 punten, gevolgd door Dirk Schouten met 88 en Benjamin Paque met 87 punten. In het rookie-klassement heeft Kobe Pauwels met 136 punten de eerste plaats in handen, voor Sam Jongejan met 110 en Alexander Reimann met 76 punten. Met zijn beide klasse-overwinningen van Imola klimt Jani Käkelä op naar de eerste plaats in het Pro-Am-klassement met 136 punten, voor Jules Grouwels met 126 en Maik Rosenberg met 72 punten. De tweede seizoenshelft begint tijdens de Jack’s Racing Day op het TT-Circuit Assen op 3 en 4 augustus.

Hoogtepunten van de races worden vanaf dinsdag 9 juli uitgezonden op Ziggo Sport.

image00011

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche Centrum Leusden wordt ‘Destination Porsche’

Datum: -

 

Porsche Centrum Leusden wordt getransformeerd tot een zogenaamde ‘Destination Porsche’. Dit betekent dat het bedrijf straks voldoet aan de nieuwste design-eisen van Porsche wereldwijd. 

Porsche Centrum Leusden is de oudste Porsche-dealer in Nederland. Vanaf komend najaar krijgt de locatie in fases een grote opknapbeurt. Allereerst wordt de werkplaats tijdelijk verplaatst. Vanaf het eerste kwartaal 2025 worden de huidige werkplaatsen vervolgens vernieuwd en maakt het huidige dealerpand plaats voor een nieuw gebouw.

Klanten worden straks verwelkomd in een fraaie nieuwe omgeving, geheel volgens de recent geïntroduceerde ‘Destination Porsche’ bouwstijl van het sportieve merk uit Stuttgart. Ook wordt de werkplaats uitgebreid. Vanwege het groeiende aantal elektrische Porsche-modellen wordt bijvoorbeeld een speciale ruimte voor het onderhoud aan elektrische aandrijflijnen gebouwd, uiteraard op basis van de nieuwste veiligheidsvoorschriften.

Beleving en duurzaamheid staan voorop bij transformatie Porsche Centrum Leusden

Beleving staat centraal in alles wat Porsche Centrum Leusden doet. Klanten kijken straks door een grote glaswand direct de nieuwe werkplaats in waar veel meer bruggen staan.  De liefde voor de klassieke Porsche gaat daarnaast heel goed samen met de passie voor de innovatieve technieken van de hybride en volledig elektrische modellen. Meer bruggen betekent ook een aanzienlijke uitbreiding van het personeel. Er wordt nu al volop geïnvesteerd in deze groei, zodat de klant vakkundig geholpen kan worden.

De verbouwing van Porsche Centrum Leusden is mede onderdeel van verduurzamingsplannen, doel is onder meer het gasverbruik en daarmee de CO2-uitstoot te verminderen. Zo worden extra zonnepanelen geïnstalleerd op de nieuwe daken en komt er een nieuwe WKO (warmte-koude opslag) installatie, die Porsche Centrum Leusden duurzaam verwarmt en koelt.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom