Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.
De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.
Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.
Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.
Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.
Na 15 jaar met veel plezier en energie voor u een enorme hoeveelheid evenementen te hebben mogen organiseren is 911Events toe aan een 'sabbatical' om zich te beraden op nieuwe evenementen voor de toekomst.
Wij blijven echter gewoon bereikbaar via de gebruikelijke communicatiekanalen en zullen ook met enige regelmaat onze nieuwsbrief blijven versturen.
Achter de schermen bij de ontwikkeling van de Porsche Macan
Datum: -
In de serie Talking Porsche Insights vertelt Jörg Kerner (eindverantwoordelijke voor de Macan modellijn) alles over het ontwikkelproces van de allereerste elektrische SUV van Porsche.
Iedere Porsche ondergaat voor de introductie op de openbare een uitvoerig testproces van meerdere jaren waarin onderzoek, ontwerp en ontwikkeling een cruciale rol spelen. Voordat de nieuwe, volledig elektrische Macan in 2024 werd geïntroduceerd heeft het ontwikkelteam van Porsche er tienduizenden uren ingestoken om het model van de tekentafel naar de weg te brengen. Jörg Kerner was als Senior Vice President Product Line Macan eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling, en met hem nemen we een kijkje achter de schermen bij het ontwikkelproces.
Het vertrekpunt is het ontwikkelcentrum in Hemmingen waar het team achter de Macan gehuisvest is. Overal zijn Macan modellen te zien uit verschillende stadia van het ontwikkelproces. Een van de methodes die gehanteerd wordt zijn zogenaamde HIL-simulaties, oftewel hardware-in-the-loop. Dankzij deze testmethode worden situaties uit het dagelijks leven nagebootst voor modellen of onderdelen die nog in ontwikkeling zijn. Het grote voordeel voor een autofabrikant als Porsche is dat er niet iedere keer een nieuw prototype gebouwd hoeft te worden voor ieder testproces.
Vanzelfsprekend is Kerner trots op de nieuwe, volledig elektrische Macan. Zijn eigen Macan Turbo is uitgerust in Voodoo Blue, een speciale kleur die onderdeel uitmaakt van het Paint to Sample programma van Porsche. Het sportieve karakter én uiterlijk van de Macan vormden een essentieel onderdeel tijdens de ontwikkeling, maar ook het ambacht en vakwerk dat aanwezig is in elke Porsche.
Het zorgt ervoor dat de Macan niet alleen de gebruikelijke sportwagenkwaliteiten bezit die typisch zijn voor Porsche, maar ook een zeer gebruiksvriendelijke SUV is. Een bezoek aan de plek waar de Macan is ontwikkeld, maakt duidelijk hoe Porsche dat bereikt heeft: met aandacht voor detail en een continue focus op het doorvoeren van verbeteringen.
De gehele video Talking Porsche Insights about the all-electric Macan with Jörg Kerner is te zien op het YouTube-kanaal van Porsche: https://www.youtube.com/watch?v=fMBYUkk-1vk
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
De oorsprong van Pepita, de iconische ruitjesstof van Porsche
Datum: -
Wat verbindt een Spaanse balletdanseres en een Franse modeontwerper met Porsche? Ontdek de oorsprong van Pepita, de iconische ruitjesstof van Porsche die uitgegroeid is tot tijdloze designklassieker.
Pepita is onlosmakelijk verbonden met Porsche. Het roemruchte ruitjespatroon is onveranderd een populaire optie voor Porsche modellen, van de nieuwste 911 tot de volledig elektrische Taycan. Ook binnen het zogenoemde Sonderwunsch-programma van Porsche Exclusive Manufaktur behoort het Pepitaruitje nog steeds tot de meest gekozen stoffen. Maar waarom is Porsche eigenlijk het iconische motief gaan gebruiken?
Lees het hele artikel op Discovered: https://discovered.porsche.nl/home/de-oorsprong-van-pepita-de-iconische-ruitjesstof-van-porsche
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Zorgeloos elektrisch avontuur: roadtrip van 4.400 kilometer met een Porsche Taycan
Datum: -
Een reis met de Porsche Taycan van Stuttgart-Zuffenhausen naar Istanbul en terug. Ongeveer 4.400 kilometer, zeven landen en één hamvraag: hoe werkt elektrisch rijden op zo’n lange afstand?
Istanbul – 15,6 miljoen inwoners, een culturele en economische metropool met een unieke ligging op twee continenten. Vier Porsche Taycan modellen rijden erheen, en weer terug naar Stuttgart. De afstand tussen Stuttgart-Zuffenhausen en de wereldstad aan de Bosporus is ongeveer 2.200 kilometer. Er zijn twee dagen gepland voor de heenreis, de route staat vast, het hotel voor de tussenstop in Belgrado is geboekt. Toch zou het wel avontuurlijk kunnen worden, want drie dingen zijn nog helemaal ongewis: Waar wordt geladen? Hoe gaat dat lukken in Kroatië, Servië of Bulgarije? En: hoe werkt elektrisch rijden überhaupt op zo’n lange afstand?
De ‘E-xperience-Tour’ met de Porsche Taycan moet uitsluitsel geven. Met volgeladen accu’s starten de teams bij het Porsche Museum en in de spits rijden ze richting de autosnelweg A 8. Vlot rijden op de toegestane maximumsnelheid en snelladen – zo luidt hun uitdaging. Wie wanneer, waar en hoeveel laadt, beslissen de deelnemers overigens zelf. We volgen een Taycan Sport Turismo met achterwielaandrijving, 230 km/h maximumsnelheid, 320 kW (435 pk) vermogen en volgens WLTP een actieradius van maximaal 650 kilometer.
Voor de laadplanning gebruikt iedereen de Porsche Charging Planner (PCP) en zodoende kan iedereen ook de Porsche Charging Service gebruiken. Dankzij de tool hebben Porsche klanten eenvoudig toegang tot de momenteel circa 800.000 laadpunten, waarbij ze bij Ionity-laadpunten altijd een uniforme en – in tegenstelling tot derden – voordeligere stroomprijs betalen. Bovendien beschikken deze laadpalen over een ‘plug-and-charge’-functie. Als je de kabel in de laadpaal steekt, begint het laadproces automatisch. De route naar Istanbul en terug leidt echter door een paar landen waar de Porsche Charging Service nog niet wordt aangeboden. Spanning is dus gegarandeerd.
De eerste dag is echter nog een soort thuiswedstrijd wat laden betreft. 417 kilometer en bijna vier uur na de start is het op de ‘Tauernautobahn’ in Oostenrijk tijd voor de eerste laadstop. De Ionity-snelladers op de locatie Golling bevinden zich niet in de rijrichting, maar aan de overkant van de snelweg. De omweg door een tunnel duurt echter nauwelijks twee minuten. En die is de moeite waard: de Taycan laadt met meer dan 300 kW, na 25 minuten is de accu voor meer dan 90 procent gevuld. Genoeg om met slechts één extra laadstop Belgrado te bereiken, dat circa 770 kilometer van Golling verwijderd is. De koffie en de pretzel tijdens de korte pauze verhogen de stemming eens te meer.
Het landschap wordt spectaculair: Radstädter Tauern, Karawanken, Julische Alpen. Ondanks het fantastische uitzicht wordt er vooral gelet op de verbruiksweergave, de laadstatus en natuurlijk het deels drukke verkeer. In Slovenië hebben de teams weer vrij baan. De maximumsnelheid van 130 km/h is een ideale reissnelheid voor de Taycan – vlot en efficiënt tegelijkertijd maakt hij kilometers. Na weer vier uur rijden volgt kort na de Kroatische hoofdstad Zagreb de volgende stop. Door kleine dorpjes gaat het in een paar kilometer naar Sop. In het 350 inwoners tellende plaatsje bevindt zich de momenteel meest zuidoostelijke Ionity-snellaadpaal van Europa. Terwijl de Taycan aan de paal hangt, is er in de bar uitstekende koffie met iets lekkers erbij te verkrijgen.
Met een laadpercentage van meer dan 90 procent is de Taycan even later weer onderweg op de snelweg naar Belgrado. In principe is het sneller om tot slechts 80 procent op te laden en later nog een laadstop in te plannen, maar omdat de laadpunten op het volgende stuk dunner bezaaid zijn, is het efficiënter om de Taycan nu iets meer energie te geven. Voor Servië, dat ten tijde van de ‘E-xperience Tour’ nog niet bij het netwerk van de Porsche Charging Service is aangesloten (inmiddels wordt de service wel in Servië aangeboden), hebben de teams de app van de aanbieder Charge & Go gedownload die in het land 66 laadpunten exploiteert. Maar de app wordt uiteindelijk niet gebruikt. Het hotel in Belgrado beschikt over vier 22 kW wallboxen – net genoeg voor de vier Taycans, waarvan de accu’s na circa 1.200 kilometer en ruim twaalf uur rijden gedurende de nacht weer helemaal worden opgeladen.
In de vroege ochtend van dag twee wordt de reis hervat richting Istanbul. Als eerste laadstop geeft de Porsche Charging Planner de Bulgaarse hoofdstad Sofia aan. En weliswaar bij een van de momenteel 22 snelladers in Bulgarije met een laadvermogen van 300 kW. Van deze laadplekken en de overige 319 laadpalen op 246 locaties kun je met de app van de aanbieder Fines gebruikmaken.
In het zuiden van Sofia is het een wirwar van uitvalswegen. Pas bij de tweede poging lukt het om de juiste afslag te vinden naar de in de Fines-app voorgestelde laadplek op het terrein van een autodealer. De Taycan is in topvorm en laadt met meer dan 300 kW elektrische energie – prompt meldt de app een record: nog nooit heeft een elektrische auto in Bulgarije met zo’n groot vermogen geladen. Na 16 minuten gaat het verder, want de Porsche Charging Planner suggereert een volgende stop over minder dan 300 kilometer, vlak voor de Turkse grens. Daar, in het Bulgaarse Svilengrad, bevindt de laadpaal zich bij een hotel. De Taycan laadt er met 180 kW. Een korte wandeling, koffie, water en een sandwich – daarna beginnen de teams met een laadstatus van ruim 90 procent aan de slotetappe.
Over de grens met Turkije en verder naar Istanbul, circa 275 kilometer. In het avondlicht passeert de kilometerstand de grens van 2.200 kilometer. Na meer dan 25 uur rijden komen ze in Istanbul aan. Ook hier totaal geen laadstress: in de parkeergarage zijn er voldoende wallboxen. Na een verblijf van twee dagen in de metropool aan de Bosporus vatten de teams op maandagochtend de terugreis naar Zuffenhausen aan, weer met een tussenstop in Belgrado. De laadplanning tijdens de terugreis komt ongeveer overeen met die van de heenreis. Een laadstop van zes minuten vlak na de Turks-Bulgaarse grens is voldoende om vervolgens relaxed aan één stuk door te rijden naar Sofia. Dit keer lukt het om meteen bij de fameuze 300 kW snellader uit te komen.
Met een laadstatus van 81 procent rijden ze verder. Volgende afslag: Lapovo, ongeveer 100 kilometer voor Belgrado. Hoofdzakelijk om te pauzeren, maar bij deze gelegenheid krijgt ook de Taycan een energieboost aan een Charge & Go-snellader. Belgrado, de bestemming van deze dag, wordt na twaalf uur bereikt. Ontspanning voor de teams, terwijl de vier Taycans gedurende de nacht stroom tappen aan de wallboxen.
Op de slotetappe is het langeafstandsladen al bijna routine. Een laadstop aan de Ionity-laadpaal in het Kroatische Sop, de volgende aan een Ionity-laadpunt in het Oostenrijkse Eisentratten. Vervolgens een derde korte pauze in Jettingen-Scheppach, ongeveer 150 kilometer voor het eindpunt. Daarna is Stuttgart bereikt. Bij het Porsche Museum in Zuffenhausen meldt de boordcomputer een rijafstand van circa 4.400 kilometer met een gemiddeld verbruik van minder dan 23 kWh/100 km. De vier Taycans reden niet alleen snel, maar ook zeer efficiënt. En voordelig. Stuttgart – Istanbul en terug onder stroom voor nog geen 250 euro per elektrische sportwagen. Eenduidige conclusie: elektromobiliteit en lange afstanden – een goede combinatie!
Deze tekst is voor het eerst gepubliceerd in Christophorus 413. Meer informatie over Christophorus is te vinden via de volgende link: https://christophorus.porsche.com/nl.html
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Porsche AG publiceert jaarcijfers en blikt vooruit op nieuwe modellen
Datum: -
Porsche AG heeft het boekjaar 2024 afgesloten met gedegen financiële en verkoopresultaten in een uitdagende markt. De sportwagenfabrikant boekte recordverkopen in vier van haar vijf verkoopregio’s wereldwijd, in een jaar waarin het merk een grootschalig productoffensief lanceerde.
Met de Cayenne, Panamera, Taycan, 911 en elektrische Macan heeft Porsche vijf van zijn zes modellijnen vernieuwd. Tegelijkertijd heeft de onderneming haar product- en corporate planning in lijn met de gewijzigde omstandigheden aangepast en blijft de sportwagenfabrikant vertrouwen op een mix van aandrijflijnen. Tot ver in het volgende decennium kunnen klanten in elk segment kiezen tussen verbrandingsmotoren, plug-in hybriden en volledig elektrische aandrijflijnen. Met het oog op de aanzienlijk langere wereldwijde overgangsfase naar elektrische mobiliteit breidt Porsche zijn productportfolio de komende jaren uit met extra modellen met verbrandingsmotoren en plug-in hybride aandrijflijnen.
Porsche gaat meer bijzondere uitvoeringen en gelimiteerde versies van zijn huidige modellen introduceren, met name van de 911. Het sportwagenicoon gaat de stijl van de jaren ‘70 doen herleven dankzij een heritage limited edition model van Porsche Exclusive Manufaktur, de derde van in totaal vier speciale uitvoeringen uit de Heritage Design Strategy. Op termijn krijgt de 911 familie ook een nieuw topmodel dat de lat in het sportwagensegment nog hoger gaat leggen.
Om de Macan in alle opzichten verder te verbeteren, besloot Porsche al in een vroeg stadium om in te zetten op een volledig elektrisch aangedreven model. Porsche staat achter dit besluit. De elektrische Macan zet nieuwe maatstaven op het gebied van prestaties, rijplezier en design en is zeer positief ontvangen door klanten. Zodra de gelijknamige modellen met verbrandingsmotor zijn uitgefaseerd, wordt de Macan wereldwijd uitsluitend als volledig elektrisch model verkocht. Tegelijkertijd houdt Porsche de marktontwikkeling en de vraag van klanten nauwlettend in de gaten. Indien nodig kijkt de onderneming vooruit en past het haar productstrategie aan. Zo overweegt de sportwagenfabrikant momenteel een onafhankelijk model in het SUV-segment met verbrandingsmotor- en hybrideaandrijving. Dit model zou een nieuw design en het kenmerkende profiel van Porsche krijgen en profiteren van synergieën. Een mogelijke introductie zou tegen het einde van dit decennium plaats kunnen vinden.
Bij Porsche staan alle drie aandrijftechnologieën symbool voor emotie, prestaties en efficiëntie. Een voorbeeld hiervan is de Cayenne. In 2023 kreeg de huidige generatie (een mix van uitvoeringen met verbrandingsmotor en plug-in hybrideaandrijving) één van de meest omvangrijke productvernieuwingen in de historie van Porsche en het model wordt in de toekomst verder doorontwikkeld. De verkopen van de huidige Cayenne bereikten in 2024 een recordniveau. Tegelijkertijd is de vierde generatie van de Cayenne - een volledig nieuw ontwikkeld en ontworpen model - bedoeld om de groei van elektromobiliteit bij Porsche aanzienlijk te stimuleren. De modellen met verbrandingsmotor en de elektrische versies zullen tot ver in het volgende decennium naast elkaar leverbaar zijn. Naast de volledig elektrische Cayenne introduceert Porsche ook volledig elektrische sportwagens in het 718 segment.
De sportwagenfabrikant breidt ook de mogelijkheden voor maatwerk verder uit. Er zijn al meer dan 1.000 Porsche Exclusive Manufaktur opties beschikbaar, terwijl het Sonderwunsch programma de ruimte biedt voor bijna alles wat een klant zich maar kan wensen. De afgelopen vijf jaar is de gemiddelde omzet per model met Exclusieve Manufaktur opties verdubbeld. Om nog meer individuele wensen van klanten te kunnen vervullen, wordt het Exclusive Manufaktur aanbod aanzienlijk verder uitgebreid.
Eind februari heeft Porsche AG enkele wijzigingen in de Raad van Bestuur doorgevoerd. Dr. Jochen Breckner (47) werd verantwoordelijk voor Financiën en IT en Matthias Becker (54) voor Verkoop en Marketing. Zij volgen Lutz Meschke (58) en Detlev von Platen (61) op, die de onderneming in goed overleg hebben verlaten. Daarnaast heeft Porsche recent een uitgebreid programma gelanceerd om de onderneming te herstructureren. Tegen 2029 moet het aantal arbeidsplaatsen met ongeveer 1.900 plekken zijn verminderd.
De winst van Porsche in het boekjaar 2024 werd voornamelijk beïnvloed door het uitdagende economische klimaat en de uitgebreide vernieuwing van het modellenprogramma. De gespannen marktsituatie in China, de vertraagde wereldwijde adoptie van elektromobiliteit en verstoringen in het leveranciersnetwerk hadden een impact op de winst en het rendement op de omzet. Afgelopen jaar bedroeg de omzet van Porsche AG € 40,1 miljard en lag daarmee één procent lager dan het voorgaande jaar. Het bedrijfsresultaat van de groep daalde tot € 5,6 miljard (2023: € 7,3 miljard), terwijl het rendement op de omzet 14,1 procent (2023: 18,0 procent) bedroeg.
Ook wat het aantal afgeleverde nieuwe auto’s betreft deed Porsche het goed in 2024, met in totaal 310.718 exemplaren. In een uitdagende omgeving boekte Porsche verkooprecords in vier van de vijf verkoopregio’s wereldwijd (Europa, Duitsland, Noord-Amerika en de Overzeese en Opkomende markten). Toch daalde het totale aantal nieuwe auto’s ten opzichte van 2023 (320.221 exemplaren) licht, voornamelijk door de aanhoudende marktuitdagingen in China.
In 2025 investeert Porsche in totaal € 800 miljoen extra in schaalvergroting, in zijn productportfolio en in software- en batterijactiviteiten. Hiermee wil de onderneming haar winstgevendheid en veerkracht op de korte en middellange termijn verder vergroten.
Het gehele bericht inclusief de financiële resultaten en het Annual & Sustainability Report 2024 is op de internationale newsroom van Porsche te vinden.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Disclaimer
This press release contains forward-looking statements and information that reflect Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG's current views about future events. These statements are subject to many risks, uncertainties, and assumptions. They are based on assumptions relating to the development of the economic, political, and legal environment in individual countries, economic regions, and markets, and in particular for the automotive industry, which we have made on the basis of the information available to us and which we consider to be realistic at the time of publication. If any of these risks and uncertainties materializes or if the assumptions underlying any of the forward-looking statements prove to be incorrect, the actual results may be materially different from those Porsche AG expresses or implies by such statements. Forward-looking statements in this presentation are based solely on the circumstances at the date of publication. We do not update forward-looking statements retrospectively. Such statements are valid on the date of publication and can be superseded. This information does not constitute an offer to exchange or sell or an offer to exchange or buy any securities.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Eerste rij-impressie van de nieuwe Porsche 911 GT3 Touring: ‘Puur, zuiver en snaarstrak’
Datum: -
Roy Kleijwegt van Autoweek reed tijdens de internationale persintroductie van de nieuwe Porsche 911 GT3 niet alleen op het circuit met de GT3 variant met achtervleugel, maar ook met de GT3 Touring. “Superlatieven worden saai. Het is geweldig. De auto is puur, zuiver en reageert snaarstrak op elk commando en de handgeschakelde versie geeft nog een extra beetje gevoel van zelfstandigheid.”
Bekijk de video over de Porsche 911 GT3 Touring hieronder of lees het hele artikel op de website: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/eerste-rijtest-porsche-911-gt3-touring-voor-wie-de-911-s-t-misliep/
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom