Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda - Activiteiten

Na 15 jaar met veel plezier en energie voor u een enorme hoeveelheid evenementen te hebben mogen organiseren is 911Events toe aan een 'sabbatical' om zich te beraden op nieuwe evenementen voor de toekomst.
Wij blijven echter gewoon bereikbaar via de gebruikelijke communicatiekanalen en zullen ook met enige regelmaat onze nieuwsbrief blijven versturen.

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

Porsche Carrera Cup Benelux: uitdagende raceklasse voor zowel fanatieke amateur als doorgewinterde prof
 
Porsche in de pers: Taycan Turbo GT op het circuit, 911 GT3 in de studio en bezoek aan Stuttgart-Zuffenhausen
 
Hightech vakmanschap: zó komen de gelimiteerde uitvoeringen van de Porsche 911 tot stand
 
Porsche 911 GT3 RS met Manthey Kit: maximale prestaties op het circuit
 
Snelle safetycar: Porsche Taycan Turbo GT met Weissach Pakket
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

Porsche Carrera Cup Benelux: uitdagende raceklasse voor zowel fanatieke amateur als doorgewinterde prof

Datum: -

 

Ruim een maand na de finale van de Porsche Carrera Cup Benelux zijn de teams alweer druk bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen in de snelste merkencup van de lage landen. Onderhandelingen met rijders zijn volop aan de gang: sommigen blijven, anderen wisselen van team en diverse nieuwkomers staan te wachten. Wat heeft de Porsche Carrera Cup Benelux te bieden? Een gesprek met teams, rijders en de organisatie.

“Je rijdt op mooie circuits tijdens aantrekkelijke evenementen”, steekt Oliver Aerts, seriemanager van de Porsche Carrera Cup Benelux, van wal, gevraagd naar de sterke punten van de klasse. “We hebben ook voor volgend jaar weer een uitstekende kalender samengesteld met zes weekenden in het programma van onder andere FIA WEC, DTM, GT Open en Truck Grand Prix, maar ook bijvoorbeeld de populaire Jack’s Racing Day. Daarnaast hebben we echt stappen gezet op sportief gebied, met een permanente ‘race director’, een sporting manager en een vast team van sportcommissarissen. Dat zorgt voor duidelijkheid en consistentie: er is geen politiek, regels zijn regels en daarmee werken we.”

Professionele begeleiding in de ‘talent pool’

“Ook de sfeer in de paddock is goed, er is veel onderling respect tussen de rijders”, vervolgt Aerts. “Dat is iets waar we ook actief mee bezig zijn voor de jonge coureurs in onze ‘talent pool’ en je ziet dat dat zijn vruchten afwerpt, want de races verliepen grotendeels crashvrij. Die begeleiding via de ‘talent pool’ is ook een belangrijk aspect van onze cup: we geven jonge rijders een heel pakket mee. Fysieke en mentale ondersteuning via Maverick, maar ook een unieke blik achter de schermen bij de Porsche Mobil 1 Supercup tijdens de Formule 1-Grand Prix op Zandvoort en technisch inzicht via een ingenieur van Manthey tijdens het WEC-weekeinde. Met onze ‘talent pool’ gaan we komend seizoen het vijfde jaar in en we werken al voor het vierde seizoen samen met oud-fabriekscoureur Dirk Werner als begeleider. We hebben goede TV-verslaggeving, een eigen YouTube-kanaal. En niet in de laatste plaats hebben we met de 911 GT3 Cup natuurlijk een geweldige auto: geavanceerd, snel, betrouwbaar, inclusief de complete service die Porsche biedt.”

Voor rijders die verder willen in de autosport is de Porsche Carrera Cup Benelux een waardevolle stap, zo benadrukt Loek Hartog, die in 2020 kampioen in de klasse werd, vervolgens overwinningen behaalde in de Duitse Carrera Cup en de Supercup en dit jaar met overmacht de titel won in de Porsche Carrera Cup North America. “Voor mij was de Carrera Cup Benelux een springplank die mijn internationale horizon in de GT-racerij verbreed heeft”, aldus Hartog. “De cup is het ideale platform om je diamant te slijpen en in een professionele omgeving van veel situaties, mensen in de paddock en sterke competitie te leren.”

Larry ten Voorde, recordwinnaar in de internationale Porsche merkencups, onderschrijft dit: “De Porsche Carrera Cup Benelux is voor jonge rijders een uitstekende leerschool. Je rijdt op mooie circuits, een goede organisatie en je doe waardevolle ervaring op waarmee je kunt doorgroeien naar andere klassen. Ik beveel het jonge rijders in mijn Academy van harte aan!”

PCCB Imola

Ook vanuit teamperspectief de juiste keuze

“De Porsche Carrera Cup Benelux is een ideale klasse waarin je je kunt bewijzen en de mogelijkheden krijgt om door te groeien, niet alleen naar internationale Porsche-cups, maar zelfs naar de status van fabrieksrijder”, haakt Torsten van Haasteren van Team GP Elite in. “De Carrera Cup Benelux omvat zes evenementen, waardoor het budget beter te behappen is, het zijn aantrekkelijke raceweekends voor het uitnodigen van partners, het niveau is heel goed, als je je als talent wil bewijzen, is er geen betere klasse dan de Carrera Cup Benelux! Daarbij is het een mooie volgende stap na de Sprint Challenge, dus perfect passend in de piramide van Porsche Motorsport.”

Welk type coureur willen teams graag hebben? “Belangrijk is dat ze het zelf echt willen, volledig gemotiveerd zijn, er honderd procent voor gaan”, zegt Jochem van de Wiel van JW Raceservice. “Dan geven wij ze de tools mee waarmee ze het maximale uit hun investering kunnen halen.” Het maximale eruit halen, zowel bij de rijder als bij het team, dat is ook wat Torsten van Haasteren noemt als belangrijk doel. “Wij doen dat met een vaste groep engineers, mensen die vast bij ons in het team zijn, vaste monteurs, een hechte club, terwijl we ook werken met trainingen op de simulator en een ‘performance coach’, wat uniek is in de Carrera Cup Benelux, zodat rijders zich optimaal kunnen ontplooien.” 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche in de pers: Taycan Turbo GT op het circuit, 911 GT3 in de studio en bezoek aan Stuttgart-Zuffenhausen

Datum: -

 

Van een circuitsessie met de indrukwekkende Porsche Taycan Turbo GT met Weissach Pakket in Vallelunga (Italië) tot een test met de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid en een vergelijk tussen de nieuwe Taycan en twee historische Porsche modellen in de omgeving van Stuttgart-Zuffenhausen. Een overzicht van recente artikelen van de Nederlandse pers over Porsche.

Journalist Jan-Willem Eysink van Top Gear Nederland kroop op het Italiaanse circuit van Vallelunga achter het stuur van de Taycan Turbo GT met Weissach Pakket. Hoe de krachtigste Porsche in serie geproduceerd zich houdt?

“Als eerste valt de besturing op. Die is (uiteraard) elektrisch bekrachtigd, maar zeer precies. Er is geen dood middenpunt en er is zowaar iets van feedback. Daardoor kun je de twee meter brede Taycan uiterst precies plaatsen.”

Lees het hele artikel via de volgende link op de website van Top Gear Nederland: https://topgear.nl/autotest/porsche-taycan-turbo-gt-weissach-2024-review/

porsche-taycan-turbo-gt-weissach-package-2024-paars-links-zijkant-voor-circuit
 

Martijn van Niele van AutoTopNL kreeg een exclusieve preview van de nieuwe 911 GT3. In zijn video vertelt hij onder meer over de achterbank van de nieuwe GT3 Touring en het Weissach Pakket van de GT3. Plus: hoe klinkt de atmosferische zescilinder als de iconische motor gestart wordt in de studio? Bekijk de video hieronder of via de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=jFAs7hpD9N8



 

Bright nam een Porsche Taycan Sport Turismo mee naar Stuttgart-Zuffenhausen voor een reis terug in de tijd. Journalist Rutger Middendorp vergelijkt een 911 van modelserie 993, de eerste generatie van de Cayenne en een nieuwe Taycan. Bieden ze alle drie het echte Porsche gevoel? Bekijk de video hieronder of via de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=uopd8Nfqbjs


 

Ook Max Beelaerts van Blokland toog naar Duitsland, hij testte de Panamera Turbo S E-Hybrid op een stuk van de Duitse Autobahn waar geen snelheidslimiet geldt. Benieuwd naar de krachtige acceleratie van het topmodel van de Panamera, de dynamische kwaliteiten en Porsche Active Ride? Bekijk de video hieronder of via de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=g2uEjzZH7C4\

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Hightech vakmanschap: zó komen de gelimiteerde uitvoeringen van de Porsche 911 tot stand

Datum: -

 

De Turbo 50 Years, Dakar en S/T zijn actuele gelimiteerde edities van de Porsche 911. Deze exclusieve uitvoeringen van de iconische sportwagen combineren een verfijnd design, specifieke aandrijf- en chassiscomponenten en unieke uitrustingsdetails voor een bijzondere rijervaring. Voor de productie van deze gelimiteerde modellen in Zuffenhausen gelden speciale processen en stappen. Hierbij worden precisie, exclusiviteit en de kunst van personalisatie naadloos samengebracht.

Naast de hoog geautomatiseerde carrosserieafdeling en reguliere assemblagelijn kent de fabriek in Zuffenhausen drie specifieke Manufaktur fasen: de Exclusive Manufaktur, de Sonderwunsch-afdeling en de Carbon Fibre Manufaktur. Een ander kenmerk is de zadelmakerij, waar medewerkers - veelal autodidact - interieuronderdelen bekleden met leder, Race-Tex en stof. Gelimiteerde uitvoeringen met tweekleurige lak, zoals de Porsche 911 Dakar, worden met de hand geschilderd. Bijzonder is dat alle 911 modellen, van de Carrera tot de limited editions en de racewagens voor de Porsche Carrera Cups, op dezelfde productielijn worden gebouwd.

"Exclusieve 911 modellen zoals de S/T en Dakar zijn hoogtepunten binnen de varianten van onze sportwagen. Ze zetten enerzijds de Manufaktur traditie voort, anderzijds vervullen ze de dromen van onze klanten," aldus Albrecht Reimold, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor Productie en Logistiek. Jens Brücker, Vice President van de fabriek in Zuffenhausen, vult aan: "Bij de productie van de Porsche 911 komen geavanceerde technieken en traditioneel vakmanschap samen. De gelimiteerde modellen laten zien wat wij verstaan onder uitzonderlijk vakwerk."

Bij de productie van gelimiteerde 911 modellen speelt handwerk een cruciale rol. Bij Exclusive Manufaktur worden interieurs verfijnd met bijzondere lederen en stoffen bekledingen, en worden exterieurdetails zoals sierlijsten en decoratieve elementen aangebracht. De Sonderwunsch Manufaktur gaat nog verder en realiseert zelfs volledig unieke ontwerpen, geheel volgens de wensen van de klant.

240115_911Dakar_11295

Geboorte van een exclusief meesterwerk 
De productie van de gelimiteerde Porsche 911 Turbo 50 Years start, net als bij reguliere modellen, in de carrosseriehal, waar robots de witte carrosserie assembleren. Hierna volgt de montage van aandrijf- en chassisonderdelen op de standaard montagelijn. Het proces wijkt af zodra het interieur wordt aangepast. Zo worden in de zadelmakerij tartan-stoffen bekleding en lederen elementen in de stijl van de originele Turbo uit 1974 aangebracht. Na het samenvoegen van aandrijflijn en carrosserie doorloopt de 911 de laatste assemblagestappen om uiteindelijk af te sluiten in het test- en afwerkingscentrum voor de laatste kwaliteitscontroles. 

Na de reguliere productie kunnen klanten hun 911 verder personaliseren met Exclusive Manufaktur. Hier worden handmatig details aangebracht, zoals lederen sierlijsten, decoratieve motorkapstickers en speciale opties zoals het Heritage Design Package of Rally Design Package. Met talloze combinaties van kleuren, materialen en uitrustingsvarianten kunnen klanten hun Porsche volledig naar wens verfijnen. 

Opties omvatten onder meer decoratieve elementen voor motorkappen, portieren en zijpanelen, evenals extra bekleding van leder, Race-Tex of stof in het interieur, zoals op de middenconsole of ventilatieopeningen. Individuele details worden door vakmensen met de hand aangebracht, zoals nummerstickers op de portieren of subtiele sierlijsten op het dashboard. Opvallende elementen, zoals grondprojectiespots in de portieren met labels zoals het Icons of Cool-logo, maken elke 911 nóg persoonlijker. Een gepersonaliseerde 911 brengt gemiddeld zes dagen door bij Exclusive Manufaktur.

240620_911ST_Exclusive_21041b

One-of-a-kind Porsche via Sonderwunsch Manufaktur 

Wie zijn of haar gelimiteerde 911 nóg unieker wil maken, kan terecht bij Sonderwunsch Manufaktur. Hier worden individuele ontwerpen en unieke items gerealiseerd. Er zijn ook veel opties op het gebied van kleuren en materialen in wat Factory Commissioning wordt genoemd. De nadruk ligt echter nog meer op de constructie van unieke auto's. Met het Sonderwunsch programma zijn de mogelijkheden bijna eindeloos, zolang ze maar voldoen aan de kwaliteitsnormen van Porsche en alle wettelijke eisen. Een voorbeeld is een speciale 911 Dakar voor een Italiaanse klant, met een driekleurige afwerking in Signal geel, Gentiaanblauw metallic en Lampedusa blauw. Deze kleurcombinatie, geïnspireerd door de Parijs-Dakar Rally, werd volledig met de hand aangebracht. Tijdens de voorbereidingen voor het lakproces heeft de eigenaar zelf de tape mogen aanbrengen.

Tweekleurige lak

Het lakwerk van de 911 Dakar met het Rallye Design Package onderscheidt zich door een uniek tweekleurig proces. De carrosserie wordt eerst voorzien van een witte grondverf, waarna medewerkers handmatig de blauwe contrastlak in Gentiaanblauw metallic aanbrengen. Dit verfproces, inclusief het schuren en maskeren van de grondverf, neemt ongeveer zeven en een half uur in beslag. Voor deze handmatige handelingen werden speciale werkgebieden gecreëerd, zoals een multi-line voor verfapplicatie.

De uiteindelijke afwerking vindt plaats bij Exclusive Manufaktur. Hier brengen medewerkers de decoratieve folies voor de rode en gouden scheidingsstrepen met uiterste precisie handmatig aan.

231012_ST-Produktion_13846b

Dromen zijn gemaakt van koolstofvezel

Voor lichte, puristische modellen zoals de 911 S/T of GT-modellen biedt de Carbon Fibre Manufaktur een extra productiestap. Hier worden bijna alle koolstofvezelonderdelen, zoals deuren, motorkappen en vleugels, handmatig gemonteerd. De geverfde carrosserie in het wit wordt eerst op speciale montagerijtuigen geplaatst. Vervolgens worden de koolstofvezelonderdelen stuk voor stuk met de hand vastgeklemd en in speciale schroefframes gepositioneerd. Tijdens het assemblageproces worden alle onderdelen nauwkeurig afgesteld om perfecte pasvormen en spelingen te garanderen. Deze stappen onderstrepen de hoge mate van precisie en vakmanschap in het productieproces. Zodra de assemblage van de buitenste delen compleet is, keert de carrosserie terug naar de reguliere assemblagelijn.

Zadelmakerij van hoog niveau

In tegenstelling tot andere fabrikanten heeft Porsche een eigen zadelmakerij in de fabriek in Zuffenhausen. Hier worden interieuronderdelen van leder, Race-Tex en stof met precisie gesneden, genaaid en bevestigd. Het snijden gebeurt met een automatische waterstraalsnijder, waarna de naaiafdeling alles tot een geheel brengt. Om de hoge kwaliteitsnormen te kunnen garanderen, is Porsche een van de weinige fabrikanten die interieurontwerpers een eigen opleiding geeft.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche 911 GT3 RS met Manthey Kit: maximale prestaties op het circuit

Datum: -

 

Weinig sportwagens brengen zoveel motorsport technologie op de weg als de huidige Porsche 911 GT3 RS. Met de nieuwe Manthey Kit tilt Porsche de prestaties van de high-performance circuitauto-met-een-kenteken naar een nog hoger niveau, dankzij verbeterde aerodynamica, een aangepaste ophanging en geoptimaliseerde remmen.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Snelle safetycar: Porsche Taycan Turbo GT met Weissach Pakket

Datum: -

 

Sinds mei 2024 wordt er in de Formule E een nieuwe safetycar gebruikt – de Taycan Turbo GT. Tijdens de E-Prix in Portland ervaart Christophorus zelf de pure performance van de sterkste in serie geproduceerde Porsche aller tijden – in de cockpit van safetycarbestuurder Bruno Correia.

De overall zit goed, net als de vuurvaste muts op zijn hoofd, de helm en de 4-puntsgordel – zo start safetycarbestuurder Bruno Correia de elektrische motor van de Taycan Turbo GT met Weissach Pakket. Nog één keer diep ademhalen, daarna activeert de Portugees de ‘Attack Mode’ en drukt hij het pedaal in. Direct voel je het 1.240 Newtonmeter aan koppel en word je in je stoel gedrukt, terwijl de sportwagen als het ware naar voren gekatapulteerd wordt. Het landschap raast aan ons voorbij, door je hele lichaam verspreidt zich een gevoel van eindeloze lichtheid. Het is adembenemend. In bijna zeven seconden brengt Correia de sportwagen op een snelheid van meer dan 200 km/h, de bochten razen op je af, maar precies op het juiste moment remt de Portugees af en manoeuvreert hij soeverein door de chicane.

Het voelt alsof je over het circuit vliegt. De Taycan glijdt zo rustig en zacht over het parcours dat het bij deze snelheid nauwelijks te geloven is. De centrifugaalkrachten, het plotseling wazige zicht, de lucht vol dennengeur en het warme rubber op het asfalt – dat zijn de ingrediënten voor een unieke race-ervaring.

b-safety6

Nieuwe safetycar aan de top

Hier, op de Portland International Raceway in de Amerikaanse staat Oregon, vindt dit weekend in juni 2024 de op een na laatste E-Prix van het Formule E-seizoen van dit jaar plaats. Christophorus maakt buiten de race om gebruik van de exclusieve mogelijkheid om zelf op een leeg circuit in de nieuwe Taycan Turbo GT mee te rijden. Met Bruno Correia achter het stuur.

Op het eerste gezicht is het circuit op zichzelf al een verrassend, bijna misplaatst verschijnsel in het idyllische landschap. Het bochtige circuit ligt naadloos ingebed in de omringende heuvels. Als we het voor het eerst naderen, zien we weliswaar krachtige racewagens in scherpe haarspeldbochten, maar ontbreekt er wel een karakteristiek kenmerk van de traditionele topmotorsport: oorverdovend lawaai.

In plaats daarvan hangt er in de lucht een bijna elegant gefluister van banden op het circuit, het zachte gezoem van met accu’s aangedreven racewagens die met een ongelofelijke snelheid voorbijrazen. Af en toe zijn er momenten waarop er niet een van de racewagens op kop rijdt, maar een Taycan Turbo GT – sinds mei 2024 de officiële safetycar van de Formule E. In de 100% elektrische raceserie heeft de nieuwe elektrische sportwagen de Taycan Turbo S uit 2019 als safetycar afgelost. Bij elke Formule E-race staat hij nu in twee varianten klaar.

Ervaring in de cockpit

De Taycan Turbo GT is niet alleen de krachtigste serie-Porsche aller tijden, maar ook de krachtigste safetycar in een FIA-wereldkampioenschap. Achter het stuur van deze speciale sportwagen zit Bruno Correia – en met hem ook een heleboel ervaring. In 1994 stapte de nu 47-jarige van het karten over naar de professionele motorsport. Als 17-jarige rookie eindigde hij direct op de eerste plek van het klassement in de Formule Ford. Twee jaar later leverde hij dezelfde prestatie in de Spaanse versie van de Formule Renault. Na zijn actieve carrière werd hij race-instructeur, in 2009 reed hij vervolgens voor het eerst als safetycarbestuurder tijdens het FIA-wereldkampioenschap voor toerwagens in Frankrijk. Sindsdien zorgt de Portugees, die ook de ‘medical car’ bij de Formule 1 bestuurt, wereldwijd voor veiligheid op de circuits.

Hoe voelt het als zo’n sportwagen je bedrijfswagen is? “Dat voelt natuurlijk fantastisch”, zegt Correia met een tevreden blik op zijn gezicht. “De safetycar is een cruciaal element dat de raceleiding inzet zodra er in de race moet worden ingegrepen.” Dus wanneer er zich gevaarlijke situaties voordoen, bijvoorbeeld wanneer een stilgevallen racewagen, water of brokstukken van het circuit moeten worden verwijderd, voordat de race kan worden hervat. Dan is het moment daar voor de Portugees. “Het is mijn taak om de situatie weer onder controle te krijgen.”

b-safety2

Een safetycar met maar liefst 1.108 pk

Correia is bij elke Formule E-race op het circuit aanwezig en staat altijd klaar om in een van de twee beschikbare Taycans Turbo GT te stappen. “In mijn functie als vertegenwoordiger van de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) draag ik een grote verantwoordelijkheid. Als de safetycar zich op het circuit bevindt, zijn alle ogen erop gericht”, licht hij toe.

In de kleur Purple Sky Metallic is de Taycan Turbo GT met Weissach Pakket een echte blikvanger. Wat betreft performance is de sportwagen het neusje van de zalm: maximaal 815 kW vermogen, een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 2,2 seconden en een topsnelheid van 305 km/h. De variant zonder Weissach Pakket in Shade Green Metallic is iets minder opvallend. Zijn performance is echter niet minder: hetzelfde vermogen, de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 2,3 seconden, een topsnelheid van 290 km/h – in welke sportwagen Correia ook stapt, zijn adrenalinespiegel wordt hoe dan ook hoger.

In principe delen beide Taycans het podium in de Formule E. Afwisselend staat de ene als dienstdoende safetycar en de andere als reserve in de startblokken. Nadat bij de première in Berlijn de Taycan Turbo GT met Weissach Pakket de eer had om het nieuwe safetycartijdperk binnen de raceserie in te luiden, staat hier in Portland nu de Taycan in Shade Green Metallic in de spotlights.

b-safety4

Van racesport naar serie

De Formule E werd in 2011 opgericht met als doel om de toekomst van de motorsport te bevorderen. De raceserie biedt in allerlei opzichten de ideale omgeving om de ambities van Porsche bij de ontwikkeling van 100% elektrische aandrijvingen waar te maken. Tijdens een wandeling tussen de tenten van de teams door zie je hoe Porsche-ingenieurs en -monteurs, -ontwerpers en -programmeurs samen aan de finetuning werken om absoluut alles uit de racewagens te halen.

Gespecialiseerde teams staan continu in contact met het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Weissach. Daar wordt dan in real time aan de interpretatie van de gegevens uit de sportwagens gewerkt. De resultaten worden direct gebruikt in de serieproductie. Het meest recente voorbeeld maken we vandaag zelf mee: de in de nieuwe Taycan Turbo GT beschikbare ‘Attack Mode’. De modus is oorspronkelijk een ontwikkeling voor de Formule E-bolide Porsche 99X Electric, waarmee António Félix da Costa dit raceweekend in Portland de eerste plek behaalt. Als de ‘Attack Mode’ in de Taycan Turbo GT geactiveerd wordt, zorgt hij tien seconden lang voor 120 kW aan extra vermogen.

“Het vermogen van de Taycan Turbo GT is gewoon niet van deze wereld”, vat Correia samen na onze rit op het lege circuit. “Het is een topgunsportwagen. Of op z’n zachtst gezegd: een geweldige bedrijfswagen.” Dit weekend moet hij één keer in zijn functie van safetycarbestuurder uitrukken, twee ronden lang rijdt hij op kop. Een relatief rustige E-prix voor de Portugees – toch moet hij op elk moment klaarstaan en steeds zijn concentratie bewaren. Correia biedt de uitdaging het hoofd – net als de coureurs in de Porsche 99X Electric.

 

Deze tekst is voor het eerst gepubliceerd in Christophorus 412. Meer informatie over Christophorus is te vinden via de volgende link: https://christophorus.porsche.com/nl.html

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom