De lange race historie van Gulf

Het verhaal van 'Gulf Racing' is uniek en gaat terug tot de jaren dertig van de vorige eeuw, maar het was pas in de jaren zestig dat de kenmerkende blauwe en oranje kleurstelling het iconische merk echt begon te vormen.

In 1966 kocht Grady Davis, vice-president van de Gulf Oil een Ford GT40. Negen bewogen jaar volgde met misschien wel de meest succesvolle commerciële samenwerking in de autosport geschiedenis. Met de Ford GT40's, Porsche 917's, drie wereldkampioenschappen, drie overwinningen op Le Mans en een samenwerking met een aantal van de grootste courreurs van de wereld, was dit het gouden tijdperk in de autosport.

Pedro Rodriguez en Jo Siffert vestigden overal waar ze reden nieuwe records met de Gulf Porsche 917, hun prestaties op Brands Hatch, Le Mans, Spa-Francorchamps, de Nürburgring en Daytona zijn nu legendarisch. Steve McQueen's film 'Le Mans' gaf de Gulf Porsche 917 een iconische status.

Gulf ging door om de 24 uur van Le Mans weer te winnen in 1975 met het sponsoren van de Mirage Ford met Jacky Ickx en Derek Bell aan het stuur. In 1994 keerde Gulf terug naar Le Mans met Derek in de Kremer Porsche K8 die een zesde plaats behaalde.
In de late jaren zestig en begin jaren zeventig, had Gulf een zeer succesvolle samenwerking met Bruce McLaren, het team op het gebied van Can-Am, Indy auto's en de Formula One. Deze liaison produceerde talloze overwinningen en kampioenschappen en werd nieuw leven ingeblazen in 1995 toen Gulf Oil een hernieuwd race partnerschap met McLaren en het particuliere raceteam van Ray Bellm aanging. Gedurende drie jaar was de Gulf McLaren F1 GTR dominant, met winst bij de 1996 BPR Global Endurance Series en de GT klasse op Le Mans in 1997.

In 2011 werd een team onder de naam Gulf AMR Midden-Oosten gevormd om te concurreren in de Intercontinental Le Mans Cup, de voorloper van het World Endurance Kampioenschap. De kenmerkende blauwe en oranje kleurstelling kwam weer terug en met de steun van Gulf Oil International betwiste men het kampioenschap met een Aston Martin Vantage GT2.
Sindsdien is het team verder ontwikkeld in samenwerking met McLaren, Porsche, Lamborghini en Aston Martin onder de naam Gulf Racing.

De samenwerking met 911Events

Voor de Porsche Elfstedentocht van 2015 is er een samenwerkingsverband ontstaan tussen Gulf Nederland en 911Events. Gulf Nederland is bijzonder betrokken bij de Nederlandse autosport en ondersteund diverse jonge talenten waaronder Max Koebolt.
Omdat de relatie Gulf-Porsche onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn was dit aanleiding om te bekijken of hier samenwerking konden vinden. Behalve de gepassioneerde ondersteuning vanuit het hoofdkantoor in Harderwijk werd voor de deelnemers van de Porsche Elfstedentocht een ludieke opdracht ontwikkeld bij het tankstation in Berlikum.
Speciaal voor deze opdracht werd de route van de Porsche Elfstedentocht langs Berlikum geleid waar alle deelnemers binnen een minuut het jaartal van hun auto in euro's gedeeld door 100 moesten tanken. Een auto uit 2002 moest dus exact voor € 20,02 tanken. Tijdens deze opdracht werden de deelnemers uit hun concetratie gebracht door twee charmante Gulf dames.

Met de ontstane samenwerking hopen we nog vele jaren gezamelijk met Guld mooie evenementen te kunnen organiseren.

 

Meer informatie over Gulf Nederland