Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda - Activiteiten 2025

Porsche Snertritzondag 09 november 2025

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

Nieuwe Porsche Cayenne getest onder extreme omstandigheden: virtueel en in de praktijk
 
Team RaceArt pakt de prijzen in Porsche Carrera Cup Benelux op Zolder
 
Alle details van de nieuwe Porsche 911 Turbo S volgens Autoblog: ‘Zo’n mooi stukje technologie’
 
Autoblog over Porsche Inductive Charging in de nieuwe Porsche Cayenne
 
Autoweek over nieuwe Porsche 911 Turbo S: ‘De sterkste 911 die Porsche ooit maakte’
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

Nieuwe Porsche Cayenne getest onder extreme omstandigheden: virtueel en in de praktijk

Datum: -

 

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Cayenne vertrouwt Porsche meer dan ooit op digitaal testen. Maar de menselijke factor is nog steeds onmisbaar: tijdens de laatste proefritten pushen ingenieurs de SUV tot zijn grenzen - in ijzige kou en verzengende hitte.

Virtueel ontwikkeld, bewezen in de praktijk: Porsche laat zien hoe digitale transformatie en ingenieurskennis samenwerken met de nieuwe Cayenne. De nieuwe, volledig elektrische SUV zal eind dit jaar worden onthuld en zal dan worden aangeboden naast de huidige modellen met verbrandings- en hybridemotor. "Dit was het eerste project waarbij we rechtstreeks van digitaal testen van het volledige voertuig naar de productie van de pre-serie gingen," legt Michael Steiner uit, lid van de Raad van Bestuur voor Ontwikkeling bij Porsche. 120 testvoertuigen, die tijdrovend zijn om te bouwen, werden grotendeels vervangen door digitale equivalenten en ingenieurs stuurden virtuele prototypes op digitale proefritten al tijdens de ontwerpfase.

Initiële testen virtueel uitgevoerd

Simulatie en kunstmatige intelligentie hebben voertuigtesten radicaal veranderd - en verkort. Dit is gebaseerd op drie pijlers: nauwkeurig gedigitaliseerde routes variërend van de Nürburgring tot het dagelijks verkeer; de decennialange ervaring van Porsche ingenieurs; en de aanzienlijk verhoogde rekencapaciteit van moderne systemen voor realtime-simulaties. Dit stelde de ingenieurs in staat niet alleen de Cayenne te visualiseren, maar ook direct in een virtuele omgeving te testen. In een ontwikkelingsfase waarin componenten aanvankelijk alleen beschikbaar zijn in digitale vorm en dus eenvoudig kunnen worden aangepast, gebruikten de experts virtual reality (VR) om initiële tests uit te voeren van de toekomstige SUV. De resultaten van de digitale tests werden later geverifieerd met testbank-tests van echte, fysieke componenten.

204A8950_1

Geavanceerde testbank simuleert belastingen

Voor dit doel werd een volledig nieuwe testbank ontwikkeld. Hiermee kunnen het aandrijfsysteem, de accu, het energiemanagement en de laadsystemen samen worden getest onder realistische omstandigheden. De vier krachtige synchrone motoren van de testbank kunnen zo worden geprogrammeerd dat ze verschillende wegomstandigheden, versnellingsweerstand en krachten die worden ervaren tijdens recuperatie en remmen precies simuleren. "De machines zijn zo geavanceerd dat we zelfs verschillende asfaltoppervlakken of bandenslip kunnen weergeven," zegt ingenieur Marcus Junige. Omgevingsomstandigheden kunnen ook volledig worden gesimuleerd.

Permanente vergelijking met de digitale variant

"Onze testprogramma's zijn uniek qua eisen," zegt Junige. Een spectaculair voorbeeld is een ronde van de Nürburgring-Nordschleife. De input hiervoor wordt geleverd door het virtuele prototype. Alle gesimuleerde impulsen worden in realtime in de testbank gevoed. "Onder alle omstandigheden moet het voertuig altijd maximaal vermogen leveren zodra de bestuurder erom vraagt," zegt Junige. Deze maximale vermogensafgifte is bijzonder belastend voor het thermisch management van het voertuig: om de accu onder alle omstandigheden optimaal te conditioneren, zijn de verwarming- en koelsystemen krachtiger dan in enig ander elektrische Porsche. Op elk punt tijdens de Nürburgring-ronde worden de waarden die op de testbank zijn gemeten vergeleken met wat eerder is berekend voor de digitale variant. Dit bevestigde dat de simulatie nu zo nauwkeurig is dat er nauwelijks afwijkingen meer hoeven te worden gecorrigeerd na het verkrijgen van de fysieke testresultaten.

_Z3A4092_1

Testen tot het uiterste en in alle situaties

Hoe nauwkeurig de simulatie ook is, de laatste afstemming wordt nog steeds door mensen uitgevoerd. "In werkelijkheid kunnen alleen mensen de laatste tests uitvoeren" zegt Sascha Niesen, teamleider voertuigtesten bij het Porsche Development Centre in Weissach. Testrijders zijn met name van belang in het perfect balanceren van rij-dynamiek en controle. Of het nu in de stad is, op de snelweg, off-road of op het circuit, de nieuwe Cayenne wordt in alle realistische gebruiksscenario's getest. Speciale aandacht wordt besteed aan het opladen. "Het maakt niet uit hoe de Cayenne heeft gereden voordat hij stopt, hij moet altijd geconditioneerd zijn voor snel laden," legt Junige uit. Ook verkeersopstoppingen worden door het voertuig meegenomen om optimaal gebruik te maken van energie.

Extreme omstandigheden

In warme regio's zoals de Golfstaten of Death Valley in de VS moesten onder andere de klimaatbeheersing en het thermisch management van de accu en het aandrijfsysteem veeleisende tests ondergaan bij temperaturen tot 50 graden Celsius. In Scandinavië, waar de temperaturen min 35 graden Celsius bereiken, werden koud starten, klimaatbeheersing, tractie en wegligging allemaal getest met pre-productie voertuigen. En in beide klimatologische extremen moest de nieuwe Cayenne snel kunnen opladen zonder problemen - geen enkele andere fabrikant eist meer van zijn voertuigen dan Porsche.

_MH17785

Grotere precisie, efficiëntere ontwikkeling

Uithoudingstests simuleren de levensduur van een voertuig onder omstandigheden die zo zwaar zijn dat klanten ze alleen zouden ervaren in extreme situaties. Onder dagelijkse omstandigheden leggen de voertuigen binnen enkele maanden meer dan 150.000 kilometer af in shifts - in stadsverkeer, op landwegen en op snelwegen. Van crashlaboratoria en uithoudingsproeven tot testen onder extreme omstandigheden - de combinatie van digitale voorbereiding en testen in de praktijk bewijst zijn waarde op alle vlakken. Het maakt het ontwikkelingsproces nauwkeuriger en efficiënter. In vergelijking met een conventionele ontwikkelingsstrategie werd de ontwikkelingstijd van de nieuwe Cayenne met 20 procent verkort. Tegelijkertijd is modern virtueel testen ook efficiënter, dankzij verminderd materiaalverbruik.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Team RaceArt pakt de prijzen in Porsche Carrera Cup Benelux op Zolder

Datum: -

 

Met elk een overwinning en een tweede plaats uit de beide races kenden Jaap van Lagen en Sam Jongejan van het Nederlandse Team RaceArt een uitstekend weekeinde in de Porsche Carrera Cup Benelux in het Belgische Zolder. De titelstrijd bij de rijders blijft nog open tot aan de finale over twee weken in Zandvoort, maar de Limburgse renstal is in ieder geval al zeker van het winnen van de teamtitel. De Andorrees Frank Porté Ruiz (Q1 Trackracing) en de Duitser Max Schlichenmeier (Kurt Ecke Motorsport) waren de best geklasseerde ‘rookies’ in de respectievelijke races, Jules Grouwels (Team RaceArt) zorgde voor nog meer succes voor Team RaceArt door in beide races de Pro-Am-klasse te winnen.

Voor het eerst sinds de seizoensstart in mei op het Circuit de Spa-Francorchamps kwam de Porsche Carrera Cup Benelux weer op Belgisch grondgebied in actie, ditmaal op Circuit Zolder in Belgisch Limburg, waar de snelste merkencup van de Benelux deel uitmaakte van het programma van de Belgian Truck Grand Prix.

Jaap van Lagen begon het weekeinde al goed met de snelste tijd in de eerste vrije training, op een halve seconde gevolgd door Jongejan. Nick Ho (PG Motorsport) werd als derde geklasseerd. Frank Porté Ruiz was met de zesde tijd algemeen de snelste ‘rookie’, Jules Grouwels voerde de Pro-Am-klasse aan. In de tweede vrije training bepaalde Niels Langeveld (RedAnt Racing) het tempo, gevolgd door de Zweed Robin Knutsson (NHT Racing) en de beide RaceArt-teamgenoten Van Lagen en Jongejan. Porté Ruiz en Grouwels waren opnieuw het snelst in respectievelijk de ‘rookie’- en de Pro-Am-klasse.

540_20250914_PCCB_2025_ZOLDER

TAG Heuer Pole Award voor Jaap van Lagen

Met een tijd van 1:29,618 minuten was Jaap van Lagen ook het snelst in de kwalificatie en behaalde zo de TAG Heuer Pole Award. Nick Ho reed op 0,081 seconde de tweede tijd, daarachter volgden Niels Langeveld en Robin Knutsson op de derde en vierde plaats. Milan Marczak was snelste ‘rookie’, Jules Grouwels reed de snelste tijd in Pro-Am. Van Lagen eindigde met 1:29,653 minuten ook bovenaan in de ranglijst van de op één na snelste rondetijden, bepalend voor de startposities in de tweede race. Jongejan maakte er de volledige eerste startrij voor Team RaceArt van, Knutsson en Ho reden de derde en vierde tijd. Frank Porté Ruiz voerde de ‘rookie’-klasse aan, Grouwels was andermaal snelste Pro-Am-rijder.

Bij uitzondering werden tijdens het raceweekeinde op Zolder beide races van de Porsche Carrera Cup Benelux op de zondag verreden, de eerste wedstrijd kort na het middaguur en de tweede race in de namiddag. Bij de start van de eerste race nam Van Lagen vanaf pole de leiding, terwijl Ho direct flink onder druk kwam van Langeveld, maar de laatstgenoemde viel vervolgens in het strijdgewoel terug. In de tweede ronde ging het mis in de ‘kleine chicane’ voor het opgaan van de Sacramentsheuvel: Mees Muller moest over de kerbstones, liep daarbij een lekke rechter achterband op en belandde in de grindbak. Dat leidde tot een interventie van de safety-car, waarmee de voorsprong die Van Lagen al had opgebouwd weer teniet gedaan werd. In de vierde ronde werd de race weer vrijgegeven. Van Lagen kon gelijk alweer wat uitlopen, achter hem streden Jongejan en Ho om de tweede plaats. Na een mooi duel, waarbij ze zij aan zij reden, trok Jongejan in de negende ronde aan het langste eind en nam de tweede plaats over. Langeveld viel vervolgens terug na een strijd met Ho, Knutsson klom op naar de vierde positie. Na 20 ronden werd Van Lagen als winnaar afgevlagd met een meer dan comfortabele voorsprong van 5,346 seconden op zijn teamgenoot Jongejan. Ho eindigde als derde, nipt gevolgd door Robin Knutsson. Langeveld werd als vijfde geklasseerd, voor Porté Ruiz als beste ‘rookie’. Na een rondenlang duel met Käkelä besliste Grouwels de strijd in Pro-Am in zijn voordeel.

485_20250914_PCCB_2025_ZOLDER

Tweede race met vertraging

De tweede race startte met zo’n twintig minuten vertraging, omdat er na de voorafgaande wedstrijd van een truckraceklasse een flink oliespoor op de baan lag, dat eerst verwijderd moest worden. De wedstrijdleiding besloot daarom tot een start achter de safety-car, waarna de rijders eerst twee ronden lang de tijd hadden om de condities te beoordelen. In de derde ronde werd de race vrijgegeven, aanvankelijk met Van Lagen aan de leiding, maar later in de ronde opende Jongejan de aanval en passeerde zijn teamgenoot. Knutsson sloot op de derde plaats aan, daarachter reden Langeveld en Ho, die meer en meer met elkaar de strijd aangingen. Verderop in het veld ontsponnen zich de nodige fraaie gevechten. Jongejan haalde uiteindelijk de overwinning binnen, zijn derde van het seizoen. Van Lagen werd als tweede geklasseerd, Knutsson completeerde het podium, gevolgd door Langeveld en Ho. Marczak kwam als beste ‘rookie’ over de eindstreep, maar kreeg naderhand een tijdstraf vanwege het veroorzaken van een aanrijding met Porté Ruiz, zodat de Duitser Max Schlichenmeier voor het eerst dit seizoen de maximale score in de klasse behaalde. Ook de strijd om de Pro-Am-winst tussen Grouwels en Käkelä werd door een naderhand opgelegde straf beslist, en wel in het voordeel van Grouwels, die daarmee voor de tweede maal in het weekeinde de klasse won.

Voorafgaand aan de seizoensfinale op 27 en 28 september op Circuit Zandvoort voert Jaap van Lagen met een totaal van 184 punten het rijdersklassement aan. Sam Jongejan staat tweede met 25 punten achterstand, terwijl er op Zandvoort nog maximaal 51 unten te verdienen zijn. Knutsson heeft hetzelfde aantal punten als Jongejan, nog eens 14 punten daarachter staat Langeveld. In Pro-Am leidt Grouwels met 214 punten voor Käkelä met 194. Bij de rookies staat Frank Porté Ruiz met 199 punten bovenaan, voor Milan Marczak met 190. In het teamklassement is Team RaceArt niet meer te achterhalen, daarachter volgen RedAnt Racing en PG Motorsport.

407_20250914_PCCB_2025_ZOLDER

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Alle details van de nieuwe Porsche 911 Turbo S volgens Autoblog: ‘Zo’n mooi stukje technologie’

Datum: -

 

Journalist Wouter Karssen kreeg een exclusieve preview van de nieuwe Porsche 911 Turbo S. In de studio nabij Stuttgart bespreekt hij alle details, onder meer wat er bijzonder is aan het getal 711. Ontdek waarom dit niet alleen voor het aantal PK’s van de nieuwe 911 Turbo S staat.  

Bekijk de video hieronder of lees het hele artikel inclusief video op de website van Autoblog:

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Autoblog over Porsche Inductive Charging in de nieuwe Porsche Cayenne

Datum: -

 

In een afgesloten studio nabij Stuttgart maakte Wouter Karssen van Autoblog kennis met een prototype van de nieuwe Porsche Cayenne die voorzien is met Porsche Inductive Charging. ‘De nieuwe Porsche Cayenne E4 pakt één van de grootste ergernissen van EV-rijders aan.’

Leer in de video meer over deze bijzondere, nieuwe technologie van Porsche. Bekijk de video hieronder of op het YouTube-kanaal van Autoblog:

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Autoweek over nieuwe Porsche 911 Turbo S: ‘De sterkste 911 die Porsche ooit maakte’

Datum: -

 

Op de IAA Mobility in München bekeek journalist Roy Kleijwegt van Autoweek de nieuwe Porsche 911 Turbo S op de beursvloer. Alle technische aspecten van de 911 met T-hybrid technologie komen aan bod in de bespreking. 

Bekijk de video hieronder of lees het hele artikel inclusief video op de website van Autoweek:

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom