Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda 2019

Vet Cool Manzaterdag 22 juni 2019
Porsche 911Kurvenroutedonderdag 12 september 2019
Porsche Snertritzondag 03 november 2019

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

De ‘E’ van ‘Efficiency’
 
Superlicht en Spartaans: de one-off Porsche 981 Bergspyder
 
[VIDEO] Maximaal uithoudingsvermogen: Le Mans 2019
 
[VIDEO] Vakmanschap is een vereiste
 
20 vragen aan Julia Görges
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

De ‘E’ van ‘Efficiency’

Datum: 16 June, 2019

 

E-mobiliteit? Als je de ‘E’ leest als eerste letter voor het woord efficiëncy, houdt Porsche zich daar al meer dan vijftig jaar serieus mee bezig. De Porsche 911 E uit 1968 bood kracht en efficiëntie dankzij een nieuw injectiesysteem. Nu ontmoet deze klassieker z’n moderne nazaat: de conceptstudie Mission E. Is dit een klassieker van morgen?

Het onschuldige, engelachtige wit van de conceptstudie steekt schril af tegen het duivelse bordeauxrood van de Porsche 911 E. De engel en de duivel: de rollen lijken verdeeld. De tegenstellingen zijn dan ook legio. Een verbrandingsmotor versus een elektromotor, oud tegen nieuw, twee portieren versus vier, achterwielaandrijving tegen vierwielaandrijving. Wie in zwart en wit denkt ziet alleen de verschillen, terwijl er meer overeenkomsten zijn dan je in eerste instantie denkt.

Tussen de conceptstudie uit 2015 en de klassieker uit 1968 zit een enorm grijs gebied wat het merk Porsche gemaakt heeft tot wat het nu is. Porsche super-vader Ferdinand Porsche experimenteerde al vroeg met elektrische en hybride voertuigen. Zijn zoon vond de eerste Porsche-sportwagen uit; de zeventigste verjaardag daarvan werd vorig jaar wereldwijd gevierd. Als alle Porsches die hem opvolgden waren blijven steken op het niveau van toen, zou niemand meer over het merk uit Zuffenhausen praten. De Porsche 356 met zijn volwassen viercilinder boxermotor was ooit DE Porsche bij uitstek; de 911 werd bij zijn introductie in 1963 zelfs als verraad ervaren. Het was geen 'echte' Porsche, snoven de zelfbenoemde Porsche experts. Nu zien zelfs de allergrootste puristen het anders. Of dat ook het geval zal zijn met de Taycan weten we nog niet, maar laten we deze nieuweling een kans geven om die verstokte klassiekerfans te tonen dat ook dit een pure Porsche is. Als je goed kijkt, is dat veel meer dan alleen de 'E' in de naam van de conceptstudie dat de modellen verbindt. Deze ‘E’ staat ergens voor, toen én nu: efficiëntie.

De Porsche 911 E verving halverwege 1968 de 911 L. Het belangrijkste kenmerk van deze nieuwe versie was het mechanische injectiesysteem van Bosch, dat het motorvermogen van 130 tot 140 pk verhoogde. Het koppel bleef vrijwel onveranderd op 175 Nm, maar was bij een lager toerental beschikbaar. Meer pk’s per kilogram zorgden voor de kracht die bij de luxueuze sportwagen hoorde. Porsche verlengde vanaf modeljaar 1969 de wielbasis waardoor meer interieurruimte ontstond.

Dezelfde doelen

De Taycan volgt dezelfde doelen omdat hij ook efficiënt vermogen met ruimte wil combineren - door gebruik te maken van alle beschikbare nieuwe technologie. Anno 2019 heeft deze Porsche een aandrijfconcept waarvan ze in 1968 alleen maar konden dromen. Heeft het gedachtengoed uit 1968 de conceptstudie mogelijk gemaakt? Hoewel zinloos, is het is voer voor discussie. De Taycan is er bijna; het is de toekomst. Een toekomst die al leuk is als je instapt. Een auto bomvol exquise materialen, ruimte en gevoel - ook als je van klassieke Porsches houdt.

De 911 E wacht in de ochtendnevel van Stuttgart op ons om bereden te worden. Met zijn 140 pk en een top van 215 km/h was dit een auto waarmee je in 1969 rekening diende te houden. Accelereren tot 100 km/h deed deze 911 Einspritzer in negen seconden. Wie het portier opent, ademt de klassieke nuchterheid in van Porsche in die dagen. Geen modieuze tierelantijnen, geen franjes. Vijf ronde meters. Een kale versnellingspook. Hier en daar wat leer. Een luchtgekoelde boxermotor. Dat moest genoeg zijn. Een Porsche uit die tijd ruikt naar een Porsche en voelt ook zo aan. Hij is perfect, op zijn eigen manier. De zescilinder klinkt altijd een beetje hees, de sound wordt gedomineerd door het gejank van de enorme koelvin. Hij is gemakkelijk te besturen dankzij z’n MacPherson voorwielophanging. Drive-by-wire? Nooit van gehoord. Als je onderweg bent, vraag je je af waarom je meer auto nodig hebt. En waarvoor?

De Mission E conceptstudie geeft je de antwoorden, fluisterstil dankzij zijn elektromotor. Iedereen die de portieren in tegengestelde richting opmerkt en de ontbrekende B-stijl en de geavanceerde displaytechnologie ziet, weet het onmiddellijk: dit is meer dan de som der delen. De Mission E is net als wat de 911 toen was: uniek en perfect tot in het detail. Maar is dat genoeg om ooit een klassieker te worden? Dat zal nooit gebeuren, menen puristen. De elektronica van moderne auto's is te gevoelig en de accu’s zijn te zwak. En door de grote verscheidenheid aan uitrustingsdetails kunnen onderdelen later niet meer worden geleverd.

Maar Porsche Classic denkt na over de toekomst en produceert vervangende onderdelen voor zijn klassiekers - waaronder vele delen in 3D-printing. Bijvoorbeeld voor de iconische Porsche 959. Dit is de manier van denken waarmee ook de Taycan ooit de klassiekerstatus zal verwerven. Want batterijen kun je verwisselen en de tijd dat printplaten het begaven, is al lang voorbij. Het is raar om na te denken over de klassiekerstatus van een voertuig dat nog niet eens is gebouwd. Dan toch maar de 911 E? Het is een duivels dilemma.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Superlicht en Spartaans: de one-off Porsche 981 Bergspyder

Datum: 15 June, 2019

 

Een ontwikkelingsteam van Porsche ontwierp een paar jaar geleden het prototype van een moderne versie van de legendarische Porsche Bergspyder. De studie, gebaseerd op de 981 Boxster-generatie, haalde het productiestadium uiteindelijk niet. Het bleef bij een enkel uniek exemplaar.

Keer op keer gebruiken Porsche-technici prototypes om de huidige sportwagengeneraties nog lichter te maken. Dat geldt en gold dus ook voor de Boxster, de open tweezitter die altijd al tot de lichtste productiemodellen uit Stuttgart-Zuffenhausen wordt gerekend. De ‘Vorstand’ van Porsche gaf een projectgroep van het Porsche Development Center in Weissach in 2015 de opdracht om op basis van het 981-model een ​​superlichte, Spartaanse Boxster te bouwen.

Het prototype moest radicaal en compromisloos zijn voor wat betreft de verhouding tussen vermogen en gewicht en moest qua rijdynamiek superieur zijn aan de Boxster Spyder. Bijna vijftig jaar geleden was de legendarische Porsche 909 Bergspyder met zijn rijklare gewicht van slechts 384 kilogram de lichtste auto die Porsche ooit bouwde. De naam van het studieproject werd door de technici van Porsche dan ook snel gekozen: 981 Bergspyder. Ook het kleurenschema was een uitgemaakte zaak. De 981 is uitgevoerd in wit met groene accenten, net als zijn illustere voorganger.

De makers creëerden op basis van de 981 Boxster een pure sportauto voor maar één persoon, zonder motorkap, zonder deurklinken en zonder voorruit. Net als bij de Porsche raceauto's uit de late jaren zestig, liep een platte, transparante winddeflector vanuit de portieren om de bestuurder heen. Het team van ingenieurs en ontwerpers maakte een afdekking die zich uitstrekte van de voorruit tot het motorcompartiment. Deze persenning - een hommage aan de Porsche 356 Speedster uit 1954 - was in eerste instantie gemaakt van kunstleer. De volgende stap had een exemplaar van koolstofvezel moeten zijn.

De voor- en achterklep werden wel van carbon gemaakt. Het dashboard was volledig opnieuw ontworpen, en had elementen die ook in de 918 Spyder terugkwamen. Ook de enkele stoel stamde uit de hybride supersporter van Porsche. Het rechter portier was gewoon te openen; daarachter was plaats gecreëerd voor wat bagage, een helmrek en een afneembare hoes die over de bestuurdersstoel viel te trekken.

Na de afvalkuur waarbij ook veel isolatiemateriaal sneuvelde en onderdelen werden geoptimaliseerd, woog de 981 Bergspyder rijklaar nog maar 1.099 kilogram. Met de opgevoerde 3.8-liter zescilinder boxermotor met 393 pk (289 kW) uit de Cayman GT4 had de Bergspyder een pk-/gewichtsverhouding van exact 2,8 kilogram per pk. Een acceleratie van iets meer dan vier seconden van nul tot 100 km/u en een snel rondje over de Nürburgring in zo’n 7:30 minuten behoorden daarmee tot de mogelijkheden. 

Uiteraard onderzocht Porsche de afzetmogelijkheden voor een dergelijk model. Maar helaas: het bleek dat de Bergspyder in een aantal landen geen kenteken zou verkrijgen. Als gevolg hiervan werd het project gecanceled en bleef het bij slechts een uniek prototype. De rijdende sportwagenstudie stond twee jaar in het ontwikkelingscentrum in Weissach voordat hij een plaats veroverde in het Porsche Museum. Daar is de Porsche 981 Bergspyder nu voor het eerst voor het publiek te zien ter gelegenheid van de 2019 editie van de iconische bergrace op de Gaisberg in Oostenrijk.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

[VIDEO] Maximaal uithoudingsvermogen: Le Mans 2019

Datum: 14 June, 2019

 

Zaterdag 15 juni staat dé endurance race van het jaar weer te beginnen: Le Mans. ’s Werelds beroemdste race en zonder enige twijfel ook de zwaarste 24-uur in racen. De kampioenschapstitel gaat naar Kévin Estre (Frankrijk) en Michael Christensen (Denemarken) in de auto met startnummer 92, of Gianmaria Bruni (Italië) en de Oostenrijkse Richard Lietz in wagen 91. Net als in de zeer succesvolle race van vorig jaar zet Porsche tijdens Le Mans vier voertuigen in de GTE-Pro-klasse in. Drie klantenteams zorgen voor nog eens zes auto’s wat het totaal brengt op tien 374 kW/ 510 pk sterke Porsche 911 RSR’s.

 

 

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

[VIDEO] Vakmanschap is een vereiste

Datum: 13 June, 2019

 

Elke detail van een Formule E-raceauto vraagt maximale aandacht van de ingenieurs. Neel Jani, aspirant Porsche Formule E-coureur legt uit hoe de stoel, een essentieel onderdeel van de raceauto, is ontwikkeld om aan de de hoogste vereisten te voldoen.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

20 vragen aan Julia Görges

Datum: 12 June, 2019

 

Ze was nog maar 16 toen ze haar eerste seizoen als prof speelde. Nu is de in Holstein geboren Julia Görges een van de beste tennisspeelsters ter wereld. Haar handelsmerk: de service. Tijdens het WTA-seizoen in 2018 sloeg ze de meeste aces, 492 in totaal. Begin januari 2019 won Görges het WTA-toernooi in Auckland, Nieuw-Zeeland. Bij de Porsche Tennis Grand Prix, die dit jaar van 20 tot en met 28 april in Stuttgart wordt gehouden, wil ze haar toernooizege van 2011 herhalen.

Geboortejaar: 1988
Woonplaats: Regensburg
Beroep:
 Tennisspeelster

Porsche: 911 Carrera GTS Cabriolet,
Bouwjaar: 2011

Wat is liefde?
Een sterk gevoel, genegenheid.

Je actuele gesteldheid?
Het gaat heel goed met me.

Hoe zou je de Porsche 911 in een paar woorden omschrijven?
Een briljante en tijdloze sportwagen.

Welke volkomen banale activiteiten maken je heel gelukkig?
Met de fiets door de stad rijden.

Wat zou je nooit in een 911 doen?
Eten.

Je lievelingsstraat?
Het Albert Park Circuit, de straten om het Albert Park in Melbourne.

Wat kan je tegenhouden?
Momenteel niets.

Drie dingen voor op een eiland?
Mijn e-reader, mijn muziek op mijn iPod en mijn hardloopschoenen.

Wie of wat bewonder je?
Steffi Graf.

Wat is bij een 911 overbodig?
De klok.

En wat niet?
De snelheidsmeter.

Met welke muziek ben je vanmorgen wakker geworden?
Sweet but Psycho van Ava Max.

Je lievelingsfilm?
Taken met Liam Neeson.

Je lievelingsboek?
Die Suche van Charlotte Link.

Je laatste post op internet?
Zojuist.

Je waardevolste bezit?
De Porsche Carrera 911 GTS Cabriolet die ik in april 2011 in Stuttgart heb gewonnen.

Koffie of thee?
Thee.

Je mooiste 911-moment?
De eerste rit in mijn 911.

Je beste advies?
Volg je dromen.

Wat zou niemand van je verwachten?
Hoeveel ik kan slapen.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom