Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda 2019

Porsche Krokusritzondag 26 mei 2019
Vet Cool Manzaterdag 22 juni 2019
Porsche 911Kurvenroutedonderdag 12 september 2019
Porsche Snertritzondag 03 november 2019

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

Al tien jaar pionier: de Panamera
 
[VIDEO] Porsche 356 Carrera Speedster Zagato
 
'Making of' de nieuwe 911: Wet Circuit Handling (aflevering 5)
 
Carlo van de Weijer: “Taycan is de eerste EV met een ziel”
 
De ijzersterke multi-materiaal mix van de nieuwe Porsche 911
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

Al tien jaar pionier: de Panamera

Datum: 25 April, 2019

 

Met de introductie van de Panamera maakte Porsche tien jaar geleden zijn entree in een nieuw marktsegment. De Gran Turismo, die in april 2009 op de markt kwam, bracht het beste van twee werelden samen: de prestaties van een sportwagen en de luxe en veelzijdigheid van een limousine. Oorspronkelijk dacht Porsche aan een jaarproductie van 20.000 exemplaren. Met inmiddels ruim 235.000 afgeleverde Panamera modellen werd die verwachting overtroffen.

De Panamera was vanaf het begin een technologieplatform. Veel innovaties uit de Gran Turismo hebben ook hun weg naar andere modellen van het merk gevonden. Daarmee heeft de Panamera een bepalende rol gespeeld in de laatste tien jaar van het merk. Met uitermate krachtige plug-in hybride versies is de Panamera een voortrekker op het gebied van e-mobility bij Porsche.

Een Porsche voor vier

Het idee van een Porsche voor vier kreeg voor het eerst vorm in de jaren ’50 van de vorige eeuw. Toen ontwikkelde Porsche het Type 530, een comfortabele vierzitter op basis van de 356. Ook kwam er een prototype van een vierzitter op basis van de 911 en in de jaren ’80 volgden verlengde versies van de 928. Eén ervan werd door Ferry Porsche zelf gebruikt. In 1989 verscheen Type 989: een studie van een vierdeurs coupé met voorin geplaatste V8 en twee volwaardige zitplaatsen achterin. Diverse designelementen van dit prototype vonden hun weg naar de 993-generatie van de 911. Om economische redenen stopte de ontwikkeling van de 989 in 1992.

Mirage, Meteor en Phantom

Na uitgebreide markt- en concurrentiestudies besloot Porsche aan het begin van de 21e eeuw om een vierdeurs model te ontwikkelen. De drijvende kracht daarachter was de toenmalige CEO Wendelin Wiedeking. Op de lijst van eisen stonden een hoge mate van rijdynamiek, veel ruimte en de typische Porsche uitstraling. In het designproces werden drie voorstellen gepresenteerd: Mirage, Meteor en Phantom, vierzitters met een aflopende daklijn en een grote achterklep. Het productiemodel leek het meest op de gespierde Mirage, maar droeg ook elementen van de andere concepten in zich. Daarom koos Porsche tevens voor een nieuwe naam: Panamera, gebaseerd op de Mexicaanse Carrera Panamericana-race.

Wereldpremière in Shanghai

De Panamera beleefde op 19 april 2009 zijn wereldpremière in Shanghai. De intern G1 genoemde Porsche viel direct op door een unieke combinatie van sportiviteit en comfort en door vele innovaties. Zo was de Panamera de eerste in zijn klasse met een start-stop systeem.

De Panamera Turbo kreeg een geavanceerd luchtveringssysteem en een uitschuifbare achterspoiler met meervoudige verstelmogelijkheden. Met zijn nieuwe weergave- en bedieningsconcept zette de Panamera ook de toon voor andere Porsche modellen. De Panamera range groeide snel. Er waren benzine-, diesel en hybride-modellen, er was keuze uit achter- en vierwielaandrijving en de vermogens varieerden van 184 kW/250 pk tot 404 kW/550 pk. In het begin was een handgeschakelde versnellingsbak leverbaar, maar de meeste klanten kozen voor de PDK of de achttraps automaat (diesel- en hybride-modellen). In 2013 kreeg de Panamera een facelift en kwam de Panamera Executive met verlengde wielbasis op de markt. Tegelijkertijd werden de motoren nog krachtiger (max. 418 kW/570 pk).

Vanaf 2016: een nieuwe generatie

De ontwikkeling van de tweede generatie Panamera (G2) was er één op meer sporen. Naast de Gran Turismo met standaard- en een verlengde wielbasis, ontwikkelde Porsche op dezelfde basis ook een avantgardistische gelijnde en zeer veelzijdige Sport Turismo. In 2012 onthulde Porsche de Concept Sport Turismo. De voorbode voor de tweede, huidige, generatie Panamera die op 28 juni 2016 zijn officiële wereldpremière beleefde. De ‘G2’ is nog sportiever en eleganter dan zijn voorganger, maar dan wel met hetzelfde ruimteaanbod. Eyecatchers in het ontwerp zijn de scherper aflopende daklijn en de horizontale achterlichten over de breedte van de auto. Ook het nieuwe digitale dashboard en bedieningsconcept springen in het oog. Dankzij geavanceerde ondersteltechnologieën als driekamer luchtvering, achterwielbesturing en het PDCC Sport elektromechanische rolstabiliteitssysteem is de Panamera net zo thuis op het circuit als op de weg. Met een standaard Panamera Turbo zette Porsche fabriekscoureur Lars Kern bijvoorbeeld een rondetijd van 7,38 minuten neer op de Nordschleife van de Nürburgring. Het vermogensspectrum van de huidige Panamera-reeks varieert van 242 kW/ 330 pk tot 499 kW/680 pk en alle modellen hebben standaard een 8-traps PDK.

De kracht van hybride

In 2011 baande Porsche de weg voor e-mobility met de Panamera S Hybrid, de eerste full hybride in het luxe segment. Ondanks een vermogen van 279 kW/380 pk was de Panamera S Hybrid de zuinigste Porsche. Twee jaar later volgde de Panamera S E-Hybrid, de eerste plug- in hybride met 305 kW/416 pk en een elektrische range van 36 km. Voor de G2 werd het hybride-aanbod verder uitgebreid. De huidige Panamera 4 E-Hybrid (339 kW/462 pk) en Turbo S E-Hybrid (499 kW/680 pk) beschikken over de boost-strategie van de 918 Spyder waardoor ze nog hogere prestaties leveren in combinatie met maximale efficiency. Dat spreekt aan: inmiddels is 67% van alle in Europa geleverde Panamera modellen een hybride.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

[VIDEO] Porsche 356 Carrera Speedster Zagato

Datum: 25 April, 2019

 

De Italiaanse carrosseriebouwer Zagato vierde afgelopen vrijdag zijn 100ste verjaardag. In die 100 jaar is het bedrijf bijzonder productief geweest, waarbij er naar schatting 440 unieke Zagato-creaties gebouwd zijn. Veel van deze auto's raakten helaas verloren, crashten of zijn vergeten. Petrolicious oprichter Afshin Behnia is sindskort eigenaar van een van deze limited-run-auto's: de Porsche 356 Carrera Speedster Zagato.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

'Making of' de nieuwe 911: Wet Circuit Handling (aflevering 5)

Datum: 24 April, 2019

 

Zelfs onder de meest barre omstandigheden blijft de handling van de nieuwe Porsche 911 nauwkeurig. Op een nat circuit bij het Porsche Development Centre in Weissach stellen experts de nieuwe 911 maximaal op de proef.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Carlo van de Weijer: “Taycan is de eerste EV met een ziel”

Datum: 23 April, 2019

 

Mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer is ervan overtuigd dat de toekomst van autorijden elektrisch is. In dat toekomstbeeld is de Porsche Taycan groot nieuws, omdat het volgens Van de Weijer de eerste EV ‘met een ziel’ is.

Carlo van de Weijer wordt wereldwijd erkend als expert op het gebied van toekomstige mobiliteit. In die hoedanigheid is hij verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven, terwijl hij ook regelmatig in Silicon Valley te vinden is om kennis uit te wisselen met andere experts.

Porsche: meer dan snelheid alleen

Ook als het gaat om auto’s met karakter heeft Van de Weijer recht van spreken, want naast een elektrische ‘daily driver’ staat er thuis ook een Porsche 911 van de 993-generatie in de garage. Carlo heeft goede hoop dat de Taycan beide auto’s in één pakket verenigt en elektrisch rijden echt leuk zal maken. “Een snelle auto maken is met een elektrische aandrijflijn niet zo bijzonder, maar een Porsche is meer dan snelheid alleen. De rijeigenschappen, het interieur en de historische waarde van de merknaam, dat zijn de zaken die het Porsche-rijden ook in de toekomst bijzonder zullen maken.” Om de woorden kracht bij te zetten, heeft Van de Weijer de Taycan als één van de eersten besteld. Daarmee gaat hij voorop in een steeds langer wordende rij potentiële kopers, want zeker in Nederland is er erg veel belangstelling voor de elektrische Porsche.

Meebewegen met de toekomst

Dat de toekomst van het autorijden elektrisch is, leidt volgens Van de Weijer geen twijfel. “Voor personenauto’s is een elektrische aandrijflijn met een accupakket veruit de beste oplossing. Zelfs zonder groene stroom is het efficiënter dan rijden op fossiele brandstoffen. Ook bij auto’s op waterstof gaat er meer energie verloren dan bij exemplaren met een accupakket.” De Taycan is dan ook zeer belangrijk voor Porsche, vindt ook Van de Weijer. “Met deze auto beweegt Porsche mee met de toekomst en dat is precies wat het moet doen. Wordt de Taycan een auto met een ziel? Ik kan me niets anders voorstellen.”

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

De ijzersterke multi-materiaal mix van de nieuwe Porsche 911

Datum: 22 April, 2019

 

In de carrosserie van de nieuwe 911 heeft Porsche meer innovatieve lichtgewicht constructies toegepast dan ooit tevoren.

Bij de constructie van de nieuwe cabrio is meer aluminium en minder staal gebruikt. Nieuwe composietmaterialen verminderen het gewicht van de carrosserie met ongeveer zeven procent ten opzichte van het vorige model. Desondanks is de stabiliteit, de stijfheid en veiligheid van de nieuwe 911 gelijk of zelfs groter dan bij zijn voorganger.

Hoge bescherming

De ontwerpers van Porsche sloegen bij de 911 nieuwe wegen in. In de A-stijl van de 911 Cabriolet zorgt een nieuwe hybride constructie van kunststoffen bijvoorbeeld voor een hoge bescherming van de inzittenden bij een koprol. Deze innovatieve oplossing vervangt de buisversterking van ultrasterk staal van de vorige generatie van de 911 cabrio. Het grote voordeel hiervan is dat de nieuwe versterking het totale gewicht met 2,7 kilogram vermindert en het zwaartepunt wordt verlaagd. Beide effecten hebben direct invloed op de rijdynamiek van de 911 Cabriolet.

De samengestelde constructie bestaat uit drie componenten: een zogeheten Organo blad, extra spuitgegoten ribben en een speciaal schuim. De Organo bladen zijn geprefabriceerde, zeer stabiele halffabrikaten gemaakt van glasvezelversterkt kunststof. Voor gebruik in de 911 Cabriolet wordt een dergelijk blad gesneden en gevormd in een proces van meerdere lagen. Tijdens dit proces wordt een geribbelde ondersteuning gemaakt van kunststof spuitdelen. Tot slot wordt een extra laag schuim aangebracht om de structuur te versterken. Deze laag zet uit tijdens het spuitproces waarbij de carrosserie wordt blootgesteld aan hitte waardoor de versterking binnen de A-stijl wordt geborgd. De A-stijl zelf bestaat uit supersterke plaatwerkcomponenten zoals boorstaal.

Verhoogd gebruik van aluminium

Kenmerkend voor het geavanceerde lichtgewicht ontwerp van de nieuwe 911-generatie - zowel de Coupé als de Cabriolet - is het toegenomen gebruik van aluminium. De buitenste huid is inclusief de neus en de achterzijde gemaakt van dit lichte metaal. Het nieuwe ontwerp van de portieren is dankzij het gebruik van aluminium een stuk lichter zonder dat dit ten koste gaat van de stabiliteit.

Naast staalsoorten met een hoge sterkte, worden geperste aluminiumprofielen in toenemende mate gebruikt bij constructies zoals de voorste en achterste langsdragers, de binnen- en buitendorpels en vloerversterkingen. Het aandeel delen steeg van drie naar 25 procent. Ook gecompliceerde geometrische componenten kunnen in een stuk worden gegoten en hoeven niet meer afzonderlijk te worden vervaardigd en gelast. Dit maakt het onderdeel niet alleen lichter, maar zorgt er ook voor dat een aantal productiestappen kan worden overgeslagen waardoor de productie efficiënter wordt.

Nieuwe verbindingstechnieken

Porsche maakt voor de assemblage van de nieuwe 911 gebruik van in totaal tien processen waaronder lassen, verlijmen, clinchen en schroefverbindingen. Nieuw is het zogeheten wrijvingslassen met verzonken bouten om componenten uit aluminium en staal met elkaar te verbinden. In dit proces wordt de stalen bout met een hoge snelheid door het aluminium gedrukt, waardoor door wrijving de verzonken kopbouten samenvloeien met de staalcomponent. Daardoor ontstaat een ijzersterke verbinding.

Met de body van de nieuwe 911 zet de Porsche de strategie om auto’s lichter te maken consequent voort. In vergelijking met het vorige model heeft de nieuwe 911 een betere torsiestijfheid. Als gevolg hiervan blijft de 911 onwrikbaar op koers, ongeacht het tempo dat wordt gereden en op welk wegoppervlak.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom