Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda - Activiteiten 2024

Porsche Snertritzondag 03 november 2024

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

Succes in Le Mans zorgt ook voor succesvolle productiemodellen van Porsche
 
Test Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT pakket: ‘Je trekt ‘m aan als een racehandschoen’
 
Sneller en slimmer: de Driver Experience van de Porsche Macan
 
Schouten en Paque op herhaling in Porsche Carrera Cup Benelux
 
Talent Pool van de Porsche Carrera Cup Benelux: sneller en beter, op en naast de baan
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

Succes in Le Mans zorgt ook voor succesvolle productiemodellen van Porsche

Datum: -

 

Veel van wat Porsche in de autosport leert komt ten goede aan de productiemodellen. De geschiedenis kent vele voorbeelden: van de turbotechnologie in de 24 Uur van Le Mans tot aan de nieuwe 911 Carrera GTS met T-Hybride-technologie. De nieuwste aanwinst in de 911-modelreeks profiteert van de kennis die Porsche heeft opgedaan met de 919 Hybrid en nu ook met de 963.

Bij Porsche zijn innovatie en autosport nauw met elkaar verweven. In 1974, precies vijftig jaar geleden, beleefde de 911 Turbo - de eerste in serie geproduceerde Porsche met turbomotor - zijn wereldpremière. Met 260 pk was hij voor die tijd extreem krachtig. De basis daarvoor lag in de autosport: in de Porsche 917/10 was voor het eerst compressortechnologie toegepast. Vandaag de dag bedraagt het systeemvermogen van de nieuwste 911-variant, de 911 Carrera GTS, 541 pk.

De 911 Carrera GTS wordt ook aangedreven door een turbomotor, maar combineert deze voor het eerst met T-Hybride-technologie. Daarbij profiteerden de technici andermaal van de kennis die Porsche in de autosport heeft opgedaan. Van 2015 tot en met 2017 won de technisch zeer geavanceerde 919 Hybrid drie keer op rij de 24 Uur van Le Mans en alle kampioenstitels in het FIA World Endurance Championship. Deze week streeft Porsche met de 963 hybride-prototype naar de twintigste algehele overwinning in de beroemdste lange-afstandsrace ter wereld. Zo wordt de kennis van het circuit overgedragen naar de openbare weg.

Het begin van de turbo-technologie bij Porsche

In de zomer van 1970 had Porsche met de 917 net de eerste overwinning in de 24 Uur van Le Mans binnengehaald en nam het volgende doel in het vizier: successen in de Noord-Amerikaanse CanAm-serie. Met zijn relatief kleine 580 pk sterke 4,5-liter twaalfcilindermotor zou de 917 het echter zwaar krijgen tegen de Amerikaanse auto’s met hun grote motoren. Er bestonden bij Porsche plannen voor een zestiencilinder, maar tegelijkertijd nam het idee om het benodigde vermogen via een uitlaatgas-turbocompressor te kunnen behalen, meer en meer vorm aan.

Het probleem was echter dat voor de bochtige CanAm-circuits met constant afremmen en accelereren een hoogtoerige turbocompressor nodig was met een zo kort mogelijke reactietijd. De oplossing lag in een regelsysteem voor de turbodruk, dat teveel druk bij deellast voorkwam door het overschot aan uitlaatgas te laten ontsnappen via een klepsysteem. Daardoor werd de turbodruk beheerst en constant gehouden, kon de turbocompressor zo ook kleiner worden gehouden, werd de draaiende massa verminderd en verbeterde de respons.

Eind juli 1971, nadat Porsche met Gijs van Lennep en Helmut Marko voor de tweede keer Le Mans gewonnen had met een nieuw afstandsrecord, draaide een open 917/10 Spyder met een turbogeblazen motor zijn eerste ronden in Weissach. In plaats van een grote turbocompressor had Porsche gekozen voor een kleinere turbo op elk van de beide cilinderbanken. Daardoor reageerden de turbo’s veel beter en zorgden voor 850 pk. Niets stond vervolgens het succes meer in de weg en dat succes was enorm: in 1972 won het Porsche partnerteam Penske Enterprises zes van de negen races, de CanAm Cup en de rijderstitel dankzij George Follmer. In 1973 was de 5,4-liter 917/30 Spyder goed voor een ongelooflijke 1.100 pk. De reglementen werden aangepast om de zegereeks van Porsche een halt toe te roepen, maar de opmars van de turbotechnologie, zeker in de autosport, kon niet worden gestopt.

De turbomotor zorgt voor een revolutie in Le Mans

Na de CanAm-serie gebruikte Porsche turbomotoren in raceversies van de 911 en speciaal ontworpen prototypes. De eerste Porsche-raceauto met turbomotor in Le Mans was een 911 Carrera RSR Turbo 2.1 in 1971, die opviel door sissende geluiden. De 368 kW/500 pk sterke 2,1-liter zescilindermotor beschikte al over een tussenkoeler: wanneer lucht wordt gekoeld van de compressor naar de verbrandingskamers, is deze dikker en bevat daardoor meer zuurstof. In de 24-uursrace eindigde de Carrera RSR met Gijs van Lennep en Herbert Müller op de sensationele tweede plaats in het algemeen klassement. Opnieuw vond de technologie snel zijn weg naar de serieproductie. De intercooler werd vanaf 1977 gebruikt in de 911 Turbo, waarvan het motorvermogen toenam tot 300 pk.

Gijs van Lennep - overwinning Le Mans 1976

De 2,1-liter turbomotor zorgde voor de eerste twee algehele overwinningen voor een raceauto met turbomotor in Le Mans. In 1976 was de winnende open 936/76 Spyder van – wederom – Gijs van Lennep en Jacky Ickx goed voor een vermogen van 382 kW/520 pk en een topsnelheid van 360 km/u. Een jaar later behaalde het 700 kilo lichte prototype - nu met twee turbocompressors en een vermogen van 397 kW/540 pk - opnieuw de overwinning. In 1978 en 1979 werd de zegereeks onderbroken door technische problemen, maar ook daaruit trok Porsche lering en toonde ambitie en vasthoudendheid. In 1981 stond de 936 Spyder - nu goed voor 456 kW/620 pk - opnieuw aan de start en vierde zijn afscheid van het fabrieksteam met een derde overwinning. 

In de tussentijd, in 1979, had Kremer Racing de eerste algehele overwinning in Le Mans behaald met een raceversie van de 911 Turbo, de 935. Ook toen al was de inzet door klantenteams een wezenlijk onderdeel van de activiteiten van Porsche in de autosport. De ontwikkeling van de auto vond in 1978 zijn hoogtepunt met de 935/78 ‘Moby Dick’, die alleen door het fabrieksteam werd ingezet. De 3,2-liter biturbomotor was de eerste met watergekoelde cilinderkoppen met meerdere kleppen en leverde tot 621 kW/845 pk.

img_1

Het begin van een speciaal tijdperk in Le Mans

Porsche 956 en 962 race-prototypes wonnen van 1982 tot en met 1994 in totaal zeven keer de 24 Uur van Le Mans en schreven daarmee een uniek succesverhaal. De auto’s betekenden een revolutie in aerodynamisch ontwerp en tal van andere innovaties die tot op de dag van vandaag in productieauto’s van Porsche te vinden zijn. Het grondeffect van de speciaal gevormde onderzijde maakte zeer hoge bochtsnelheden mogelijk, zorgde voor stabiliteit op rechte stukken en kortere remwegen, een effect waarover ook tal van productiemodellen sinds lange tijd beschikken.

De ontwikkeling van volledig elektronische motormanagementsystemen, zoals Motronic van Bosch, zorgde ook voor een enorme vooruitgang op het gebied van brandstofverbruik, dat destijds via het Groep C-reglement gelimiteerd was. Nog een baanbrekende innovatie was de Porsche PDK-transmissie met dubbele koppeling. De raceafdeling had sinds het najaar van 1984 geëxperimenteerd met het systeem, dat het mogelijk maakte om vrijwel zonder een onderbreking van het vermogen te schakelen. Vanaf 1987 functioneerde het systeem betrouwbaar. Vandaag de dag levert de sportwagenfabrikant het merendeel van zijn productieauto’s met PDK in plaats van een handgeschakelde versnellingsbak. Onder de naam DSG heeft het systeem ook een triomftocht gemaakt in vele divisies van de Volkswagen-groep en bij andere autofabrikanten.

De drieliter zescilinder biturbomotor van de 962 C zorgde ook voor de aandrijving in de open TWR-Porsche WSC Spyder, waarmee Joest Racing in 1996 en 1997 de algehele overwinning in Le Mans behaalde. Tegelijkertijd vertrouwde het fabrieksteam op de Porsche 911 GT1, nu met zijn zescilinder boxermotor ingebouwd vóór de achteras. De 441 kW/600 pk sterke 3,2-liter biturbomotor vormde een technische ontwikkeling die in 1997 met de komst van de 911 van de modelgeneratie 996 zijn intrede deed in de serieproductie: volledige waterkoeling. In 1998 behaalde de Porsche 911 GT1-98 de eerste en tweede plaats in Le Mans.

img_2

Het circuit als een uniek testlaboratorium

De 919 Hybrid onderstreepte hoe consequent Porsche de autosport benut als ontwikkelingsplatform voor baanbrekende technologieën. De winnende auto van de 24 Uur van Le Mans in 2015, 2016 en 2017 is nog steeds de meest complexe raceauto die de sportwagenfabrikant ooit gebouwd heeft. Zijn compacte, uiterst efficiënte V4-motor met de door Porsche ontwikkelde directe brandstofinspuiting vertegenwoordigde de meest recente stand van de techniek. De tweeliter benzinemotor leverde rond de 368 kW/500 pk, terwijl een elektromotor met zo’n 294 kW/400 pk tijdelijk voor extra aandrijving van de voorwielen zorgde.

img_3

De lithium-ion-accu werd gedeeltelijk bijgeladen tijdens het remmen en gedeeltelijk met behulp van een technologie die alleen Porsche in het World Endurance Championship gebruikte: een tweede turbocompressor - uitgevoerd met variabele turbinegeometrie - in de uitlaatgasstroom dreef een generator aan. Een ander bijzonder innovatief element was het 800 volt-systeem dat Porsche vanaf een blanco blad papier voor de 919 Hybrid had ontwikkeld. Dit systeem werd met de in 2019 gepresenteerde Porsche Taycan voor het eerst in een productiemodel toegepast en is één van de belangrijke technische kenmerken van de eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche.

Het volledige potentieel van de hightech raceauto werd in 2018 onderstreept door de Evo-versie van de 919 Hybrid. Zonder de beperkingen van een reglement reed tweevoudig Le Mans-winnaar en Porsche-merkambassadeur Timo Bernhard een ronde op de Nürburgring-Nordschleife in 5:19,55 minuten.

Porsche 963: 20e algehele overwinning in het vizier

Sinds 2023 is Porsche weer terug in de hoogste klasse van het FIA World Endurance Championship (WEC) en de Amerikaanse IMSA-sportwagenserie met een hybride-auto. De ontwikkeling van de 963 begon in 2020. Hij combineert een 4,6-liter V8-motor - waarvan de oorsprong teruggaat tot de Porsche RS Spyder en de 918 Spyder supersportwagen - met twee kleine turbocompressoren en een hybridesysteem. Gebaseerd op het LMDh-reglement levert het prototype een systeemvermogen van rond de 515 kW/700 pk.

De taak van de 963 is duidelijk: de twintigste algehele overwinning van Porsche in Le Mans binnenhalen en het potentieel van de sportwagens van de fabrikant zichtbaar maken. Vijftig jaar na de mondiale première van de 911 Turbo in Parijs zou dat de 18e algehele overwinning voor een Porsche-racewagen met turbomotor in Le Mans betekenen.

img_4

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Test Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT pakket: ‘Je trekt ‘m aan als een racehandschoen’

Datum: -

 

Autovisie testte de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT pakket samen met de BMW XM Label Red. Journalist Dries van den Elzen over de krachtigste SUV uit Stuttgart: ‘Als het gaat om rijbeleving is de Porsche verreweg de spannendste auto.’

Lees de gehele reportage in het magazine van Autovisie (editie 10) via deze link: https://epaper.autovisie.nl/data/1274/reader/reader.html?t=1718021540191#!preferred/0/package/1274/pub/3606/page/36 

Of lees de hele test online op de website van Autovisie: https://www.autovisie.nl/reportage/bmw-xm-label-red-vs-porsche-cayenne-turbo-e-hybrid-gt-de-beste-suv/ Screenshot 2024-06-11 at 10.25.06

Beeld: Autovisie/Noël van Bilsen

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Sneller en slimmer: de Driver Experience van de Porsche Macan

Datum: -

 

De eerste 100% elektrische SUV van het sportwagenmerk beschikt over het intuïtieve Porsche display- en bedienings­concept van de nieuwste generatie. Het systeem wordt stapsgewijs ook in de andere modelseries geïmplementeerd.

De baanbrekende Driver Experience omvat drie beeldschermen. Het 12,6 inch grote, compleet digitale Curved Display bevindt zich direct in het blikveld van de rijder. In het midden van het dashboard zit een 10,9 inch groot full-HD-touchdisplay. Net als op de smartphone kan de bestuurder zelf apps als favoriet instellen. Het optionele display voor de bijrijder heeft ook een diagonaal van 10,9 inch. Daarop kan de bijrijder zelfs tijdens het rijden content van het centrale display raadplegen, de instellingen voor infotainment of voor de navigatie openen en video’s streamen. Dankzij een speciale folie kan de bestuurder vanuit zijn stoel niets zien op dit display.

Macan

Voor het eerst is optioneel een head-updisplay met augmented-reality-technologie beschikbaar. In de realtime weergave van de omgeving wordt de AR-content nauwkeurig en in kleur geprojecteerd, bijvoorbeeld de navigatiepijlen in de juiste uitvoegstrook. Ook de functies van enkele rij­hulpsystemen worden ondersteund. Als je bijvoorbeeld de adaptieve cruisecontrol inschakelt, wordt de geselecteerde afstand tot de voorligger als puntvormig tapijt virtueel uitgerold over de weg. Waarschuwingen van de rijhulpsystemen kunnen ook worden weergegeven in de AR-weergave. Bij de nieuwe Macan heeft Porsche het aanbod aan connectiviteit grondig vernieuwd. Passagiers kunnen nu bijvoorbeeld in het Porsche App Center direct apps van andere aanbieders als ‘Spotify’ of ‘YouTube’ gebruiken en die in de auto installeren. Het App Center wordt voortdurend verder ontwikkeld en moet de auto gedurende zijn hele levenscyclus up-to-date houden. In de navigatie-app zorgen maandelijkse kaartupdates en de actualisering van relevante kaartgegevens bij de routeberekening voor een hoogwaardige klantervaring. Dankzij de online laadpaalrouteplanner kun je je reizen vanaf nu in een mum van tijd plannen inclusief laadstops. Hierbij wordt rekening gehouden met de voorkeuren van klanten voor een bepaald type laadpaal en aanbieders.

De reactietijd van het Porsche Communication Management (PCM) heeft een nieuwe dimensie bereikt: de spraakassistent ‘Hey Porsche’ is tegelijk sneller en slimmer geworden. Hij ondersteunt de bestuurder bij het zoeken naar parkeer- en laadplekken, regelt de muziekweergave en beantwoordt vragen over algemene onderwerpen en actuele nieuwsberichten. Het systeem herkent met behulp van twee microfoons wie er spreekt. Als de bestuurder en bijrijder elkaar in de rede vallen, zorgt dat niet voor verwarring: het systeem concentreert zich op diegene die het eerst heeft gesproken. De spraak­assistent kent nu meer dan 23 talen.

Turbo cockpit

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Schouten en Paque op herhaling in Porsche Carrera Cup Benelux

Datum: -

 

Met elk één overwinning op Circuit Zandvoort herhaalden Nederlander Dirk Schouten (Q1 Trackracing) en de Belg Benjamin Paque (D’Ieteren Luxury Performance) hun successen van de seizoensstart van de Porsche Carrera Cup Benelux in Francorchamps. In Zandvoort was er ook volop aandacht voor het circuitdebuut van tweevoudig wereldkampioen rally Kalle Rovanperä (RedAnt Racing).

Na de ouverture in België voerde het tweede raceweekeinde van het seizoen de deelnemers aan de Porsche Carrera Cup Benelux voor het eerst dit jaar naar Nederland. In het voorprogramma van de prestigieuze Duitse raceserie DTM stonden er twee wedstrijden voor de snelste merkencup van de lage landen op het programma. Het was een evenement met een hoog Porsche-gehalte, want ook de Duitse Carrera Cup werkte op Zandvoort twee races af.

image00007

Pole-positions voor Langeveld en Schouten

Dat Paque en Schouten ook op Zandvoort het tempo goed te pakken hadden, lieten ze al zien door elk eenmaal de snelste tijd te laten noteren in de beide vrije trainingssessies op vrijdag. In de kwalificatie was het echter Niels Langeveld (Q1 Trackracing), bezig aan zijn eerste seizoen in de Porsche Carrera Cup Benelux, die in 1:36,222 minuten de snelste tijd liet noteren en daarmee voor het eerst de pole-position in de klasse behaalde. “Ik heb hard gewerkt om het voor dit seizoen allemaal voor elkaar te krijgen. Dan hier voor eigen publiek de pole-position voelt heel goed”, aldus de rijder uit Sassenheim. Snelste rijder bij de ‘rookies’ was de Litouwer Domas Raudonis (Team GP Elite) als vijfde algemeen, snelste Pro-Am-rijder was Niels Troost (Team GP Elite). In de  rangorde van de op-één-na-snelste rondetijden, bepalend voor de startposities van de tweede race van het weekeinde, eindigde Dirk Schouten bovenaan met een tijd van 1:36,481 minuten. De Duitser Colin Bönighausen, die als gastrijder met Bas Koeten Racing aan het weekeinde deelnam, was snelste ‘rookie’, Niels Troost liet ook ditmaal de beste tijd in de Pro-Am-klasse noteren.

image00006

Startcrash in zaterdagsrace, Schouten soeverein naar winst

De eerste race van het weekeinde, op zaterdag in de namiddag, begon turbulent: na het uitdoven van het startlicht kwam Raudonis niet weg, waarop Kangro (Porsche Estonia) de stilstaande auto niet kon ontwijken. Ook Nick Ho (PG Motorsport) raakte bij het incident betrokken en moest de strijd staken. De wedstrijd werd onderbroken totdat de gestrande auto’s waren geborgen. Alle betrokkenen konden ongedeerd uitstappen, opnieuw een bewijs voor de hoge veiligheidsstandaard in de Porsche Cup-auto’s.

Bij de tweede startpoging kwam het veld wel goed weg, opnieuw nam Dirk Schouten de leiding, voor zijn teamgenoot Langeveld, de goed gestarte Zweed Robin Knutsson (NGT Racing) pakte de derde plaats. Schouten controleerde vervolgens de race aan de kop van het veld en reed na 17 ronden zijn tweede overwinning van het seizoen naar huis. Op een seconde van de winnaar eindigde diens teamgenoot Langeveld als tweede, zijn eerste podiumplaats in de klasse. Knutsson kwam in de slotfase van de wedstrijd zwaar onder druk van de aanvallend rijdende Kalle Rovanperä, maar kwam zeven honderdste van een seconde voor de wereldkampioen rally over de eindstreep en werd zo als derde geklasseerd. Bönighausen was op de zesde plaats algemeen achter Paul Meijer de beste ‘rookie’, Kobe Pauwels (D’Ieteren Luxury Performance) en Sam Jongejan (Team RaceArt) behaalden respectievelijk de tweede en derde plaats in dit klassement. Best geklasseerde Pro-Am-rijder was Jules Grouwels (Team RaceArt), voor de Fin Jani Käkelä (39 Racing) en Ralph Poppelaars (Hans Weijs Motorsport).

image00002

Paque naar zege op zondag, Pauwels beste rookie, Troost wint Pro-Am

Alle rijders stonden op zondag weer aan de start voor de tweede race, waarin Paque bij de start de leiding nam, voor Schouten en Paul Meijer (Hans Weijs Motorsport). Verderop in het veld ging het mis, toen Niels Langeveld en Robin Knutsson in de Gerlachbocht met elkaar in botsing raakten, waarop voor Knutsson de race in de afgrenzing van de baan eindigde. Er volgde een interventie van de safety-car, in de vijfde ronde werd de race weer vrijgegeven. Paque reed relatief probleemloos zijn ronden en consolideerde zijn voorsprong op Schouten, ook Meijer had de derde plaats stevig in handen. Daarachter was er meer strijd met onder anderen Sacha Norden (JW Raceservice), Rovanperä en Pauwels.

Paque haalde na 18 ronden zijn tweede overwinning van het seizoen binnen, voor Schouten en Meijer. Kobe Pauwels was op de zesde plaats de best geklasseerde ‘rookie’, zowel in het algemeen als in het ‘rookie’-klassement gevolgd door Bönighausen en Jongejan, die een mooie strijd uitvochten. Niels Troost behaalde de hoogste eer in de Pro-Am-klasse, voor Jules Grouwels en Jani Käkelä.

De derde ronde van het seizoen voert teams en rijders uit de Porsche Carrera Cup Benelux naar Italië, waar van 5 tot en met 7 juli wordt gereden op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola in de prachtige Emilia Romagna. Daar wordt gereden in het voorprogramma van de European Le Mans Series (ELMS).

Hoogtepunten van de races worden vanaf woensdag 12 juni uitgezonden op Ziggo Sport.image00009

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Talent Pool van de Porsche Carrera Cup Benelux: sneller en beter, op en naast de baan

Datum: -

 

Met een indrukwekkend veld van ruim twintig Porsche 911 GT3 Cup-auto’s, elk goed voor 510 pk, zorgt de Porsche Carrera Cup Benelux voor volop spektakel. Duizenden toeschouwers genieten langs de circuits en via de livestream van de actie. Daarnaast geldt de Porsche Carrera Cup Benelux als een uitgelezen klasse voor rijders die verder willen komen in de autosport. Voor deze rijders is de Talent Pool in het leven geroepen, een initiatief waarbij de deelnemers professionele begeleiding en ondersteuning krijgen om in vele opzichten beter te worden.

“Het begeleiden van jonge talenten zien wij als een belangrijke taak vanuit de organisatie”, zegt Olivier Aerts, seriemanager van de Porsche Carrera Cup Benelux. “We willen ze niet alleen sneller maken, maar ook meer kennis en inzicht meegeven. Dat is ook een wezenlijk aspect van de piramide van Porsche Motorsport, waarin rijders kunnen doorgroeien en kunnen werken aan de opbouw van hun carrière. Met een deskundige en professionele begeleiding op meerdere vlakken bieden wij daarbij de helpende hand. Dat die aanpak goed werkt, blijkt wel uit de rijders die de afgelopen jaren deel uitmaakten van de Talent Pool en nu in internationale series met Porsche succesvol zijn, zoals Morris Schuring, Harry King en Robert de Haan.”

PCCB 2024 TEST DAY SPA - 4K 188

Zeven rijders waaronder vier Nederlanders in de Talent Pool

Dit seizoen maken zeven rijders deel uit van de Talent Pool. Vanuit Nederland zijn dat Jurriaan de Back (16, JW Race Service), Dréke Janssen (17, RedAnt Racing), Sam Jongejan (18, Team RaceArt) en Nick Ho (19, PG Motorsport). De overige deelnemers zijn de Belg Kobe Pauwels (20, NGT) en de beide Esten Alexander Reimann (19, EST1 Racing) en Thomas Kangro (21, Porsche Estonia). De rijders hebben verschillende achtergronden. Zo komt Janssen bijvoorbeeld direct uit de kartsport, deden De Back, Reimann, Ho en Kangro al eerder Porsche-ervaring op in de Porsche Sprint Challenge Benelux en de Porsche Sprint Challenge Southern Europe, werd Jongejan kampioen in de Mazda MX-5 Cup en komt Pauwels vanuit de TCR-toerwagenserie, waarin hij vorig jaar teamgenoot was van Tom Coronel.

In de aanloop naar het tweede raceweekeinde van het seizoen, van 7 tot en met 9 juni op Circuit Zandvoort, staat er voor de deelnemers aan de Talent Pool een tweedaags trainingsprogramma gepland bij Maverick Training in Amersfoort. Naast fysieke en mentale aspecten, waarbij ook rekening gehouden wordt met de specifieke belastingen die bij de autosport een rol spelen, staan er onder andere ook workshops over voeding tijdens het raceweekeinde en gedragstechnieken in de sport op het programma. Pieter Bulsink, oprichter en CEO van Maverick Training, en zijn team proberen daarbij onder het motto ‘Building the most resilient drivers’ de rijders te helpen hun potentieel zo goed mogelijk te benutten.

PCCB FITNESS TEST (06-09-2023) - 4K 91

Van ‘track walk’ tot data-analyse: intensieve begeleiding tijdens de raceweekeinden

Tijdens de zes raceweekeinden van het seizoen 2024 in de Porsche Carrera Cup Benelux is er ook sprake van intensieve begeleiding. Voor het derde jaar op rij vervult Dirk Werner de taak van rijderscoach voor de Talent Pool-deelnemers. De Duitser was jarenlang succesvol als fabriekscoureur in de autosport en geniet ervan om zijn kennis over te dragen. “Het geeft me veel plezier om de ontwikkeling bij die jongens te zien”, zegt hij. Dat begint op donderdag al tijdens een gezamenlijke bespreking en het bekijken van beelden van de baan, gevolgd door de ‘track walk’, waarbij Werner met de Talent Pool-rijders lopend het circuit verkent en wijst op specifieke kenmerken en aandachtspunten. Na afloop van elke trainingssessie besteedt hij samen met de rijders veel tijd aan het analyseren van de verzamelde data. “Per rijder zo’n 15 tot 20 minuten, waarin we de belangrijkste punten behandelen”, vertelt hij. “Bij Porsche is het de filosofie dat de data van de snelste rijder voor iedereen in de Talent Pool beschikbaar zijn, dus dan kunnen de anderen precies zien waar ze nog beter kunnen worden.” Daarnaast staat Werner de rijders graag terzijde met zijn inzicht en ervaring. “Het is vaak anders als iemand vanuit een rijdersperspectief over zaken praat, dat helpt ook in de samenwerking met de technici van de teams. Ook als rijders op ander vlak vragen hebben, kunnen ze bij mij terecht. Ik ben volledig neutraal. Wat Porsche doet, is wel heel goed. Soms zou ik wel eens willen dat ik aan het begin van mijn carrière zo’n begeleiding had gekregen…”

Coureur Dréke Janssen, één van de debutanten in de Porsche Carrera Cup Benelux, is zeer content met de ondersteuning die hij krijgt. “Ik vind het een mooi initiatief, bijvoorbeeld dat we inzicht krijgen in de data van de snelste rijder en de analyse samen met Dirk Werner. Ook heel interessant was de workshop die we kregen tijdens het raceweekeinde op Spa-Francorchamps, waar Felix Stiller, één van de engineers van Manthey Racing, uitgebreid uitleg gaf over data en de verschillende afstellingsmogelijkheden van de auto. Dat was heel erg leerzaam en het was heel gaaf om ook een blik achter de schermen te kunnen werpen bij het team van Manthey in het World Endurance Championship!”

PCCB 2024 TEST & MEDIA DAY ZANDVOORT - 4K 31

Puntenklassement voor set Michelin-banden en afvaardiging voor Junior-selectie

Tijdens de raceweekeinden is er ook een puntenklassement, waarmee deelnemers aan de Talent Pool een set Michelin-banden in de wacht kunnen slepen. Daarbij zijn er punten te verdienen door goede prestaties, maar er kunnen ook punten worden afgetrokken, bijvoorbeeld door herhaaldelijk overschrijden van de ‘track limits’ of andere geconstateerde overtredingen. Een tweede set Michelin-banden is te verdienen door degene die bij de starts van de beide races van het weekeinde de snelste gemiddelde reactietijd realiseert. “Daarnaast proberen we door de beoordeling van de prestaties in de Talent Pool aan het eind van het seizoen ook de sterkst mogelijke rijder af te vaardigen naar de ‘shoot-out’, de selectie van de nieuwe Junior-rijder van Porsche Motorsport”, zegt seriemanager Oliver Aerts.

Rijder Sam Jongejan is eveneens positief over de mogelijkheden die de Talent Pool biedt. “Ik ben heel blij dat ik hiervan deel mag uitmaken, dit helpt me zeker om in de loop van het seizoen beter te worden. Dirk Werner neemt veel tijd voor onze begeleiding, zoals de voorbereidende bespreking en de ‘track walk’. Dat geeft je de kans als rijder om vanaf de eerste ronde hard te gaan. Dan de data-analyse, één-op-één-sessies, die ook heel leerzaam zijn. Daardoor kun je snel zien wat je fout doet en waar je beter kunt worden. Zo heb ik ontdekt dat het remmen voor mij het grootste leerpunt is. Ik denk dat de Talent Pool mij echt kan helpen om mijn doel te bereiken, professioneel autocoureur te worden. Geweldig dat Porsche dit doet!”

PCCB 2024 ROUND 1 - SPA - DAY 3 245

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom