Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.
De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.
Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.
Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.
Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.
Porsche Snertrit | zondag 09 november 2025 |
Compromisloos: de veiligheid van de elektrische Porsche Macan en Taycan
Datum: -
Of het nu gaat om de prestaties, de rijeigenschappen of de bouwkwaliteit, bij Porsche is alleen het beste goed genoeg. Een essentieel onderdeel waarop Porsche daarom absoluut geen compromissen aanvaardt, is de veiligheid van de inzittenden.
Prestaties – met dit verzamelwoord kan van vrijwel alles worden bedoeld. De acceleratiecijfers en topsnelheid zijn vanzelfsprekend, maar bijvoorbeeld ook een korte remweg en rondetijden die op het circuit geklokt worden. De elektrische Porsche Macan en Taycan leveren op hun beurt aan de snellader topprestaties. Ook op een heel ander gebied streeft Porsche prestaties van het hoogste niveau na: de veiligheid van de inzittenden.
De testrapporten van het onafhankelijke onderzoeksbureau EuroNCAP zijn daarvan het onomstotelijke bewijs: de elektrische Porsche Macan en Taycan beschikken over eersteklas rijhulpsystemen en bieden zowel de inzittenden als andere verkeersdeelnemers een optimale bescherming. Met vijf sterren behalen de Macan en Taycan de maximumscore in de EuroNCAP crashtests. Waarbij Porsche zelf de lat op veiligheidsgebied nog veel hoger heeft liggen
Er kan een onderverdeling worden gemaakt uit actieve en passieve veiligheid. ‘Actief’ betekent: alles dat direct bijdraagt aan het voorkomen van een ongeval. Zoals het remsysteem, dat de auto op tijd tot stilstand kan brengen. Alles dat in een kritische situatie bijdraagt aan het uitsluiten of minimaliseren van schade aan de auto en – in het ernstigste geval – letsel bij de betrokken personen, vallen onder de passieve veiligheid. Denk daarbij aan alle airbags, maar ook aan de ingenieuze en complexe carrosserieconstructie van de carrosserie, die met al zijn kreukelzones een optimale bescherming van de inzittenden waarborgt.
Met de transitie naar elektrisch aangedreven auto’s, is een essentieel onderdeel toegevoegd aan de constructie van de carrosserie: het in de vloer geïntegreerde accupakket. Dit brengt niet alleen extra gewicht met zich mee, maar vereist ook het nodige volume. Een auto-ontwerper zou deze ruimte misschien liever gebruiken voor het verstevigen van de carrosserieconstructie, waarvan het accupakket nu een integraal onderdeel van uitmaakt. Een complexe puzzel, omdat accucellen en -modules niet bedoeld zijn voor het opvangen van de krachten die bij een ongeval vrijkomen. Integendeel zelfs!
Bij een zware crash moet juist zoveel mogelijk worden voorkomen dat het accupakket te zwaar beschadigt. Daarom zijn de accumodules en alle componenten van het hoogvoltsysteem in een stevige kooiconstructie gelegd. De energie die vrijkomt bij een aanrijding, wordt door deze kooi opgevangen en vervolgens afgevoerd naar de carrosserieconstructie. Een elektrische auto biedt alleen een optimale veiligheid, wanneer zowel de inzittenden als het accupakket bij een crash zo min mogelijk botsenergie te verwerken krijgen. Dan blijft het risico op kortsluiting of electrolytbrand tot een absoluut minimum beperkt. Een verstevigde, ondoordringbare plaat voorkomt dat scherpe objecten via de onderzijde van de auto tot de accucellen kunnen doordringen.
De actieve en passieve veiligheid van een nieuw te ontwikkelen model, worden al bij de eerste computertekeningen in het ontwerp geïntegreerd. De constructie wordt niet alleen beproefd met behulp van tienduizenden computersimulaties, maar ook tijdens talloze crashtests. In het veiligheidslaboratorium van Porsche in Weissach, kan elk denkbaar ongeval worden nagebootst, eenzijdig of met meerdere voertuigen. Aan de hand van alle verzamelde data wordt de gehele constructie van de auto geperfectioneerd, en alle veiligheids- en rijhulpsystemen op elkaar afgestemd. Pas wanneer de veiligheid het door Porsche beoogde niveau heeft bereikt, kan groen licht worden gegeven voor de voorbereidingen op de definitieve productie.
Maar ook wanneer een auto inmiddels al langere tijd leverbaar is, houdt Porsche stevig de vinger aan de pols. Auto’s die in de dagelijkse praktijk betrokken zijn geweest bij een ongeval, worden tot in het kleinste detail onderzocht – ongeacht de aandrijflijn. Dat levert een enorme hoeveelheid extra data op. Data die in de toekomst gebruikt kunnen worden bij het onderzoek naar nog betere veiligheidsoplossingen. Zodat ook de volgende generatie elektrische Porsches de hoogst mogelijke prestaties levert op het gebied van veiligheid.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Porsche in de pers: Snelladen met een Macan, vergelijk van de 911 Carrera GTS en 911 Carrera T plus stuurplezier in de Taycan GTS
Datum: -
Een overzicht van tests in de Nederlandse autopers van Porsche modellen.
De Porsche Macan is in verschillende uitvoeringen leverbaar, van RWD tot Turbo. YouTube-Kanaal Snelladen ging op pad met de achterwielaangedreven versie van de elektrische Macan. “De luchtvering maakt het Porsche rij-gevoel compleet.” Bekijk de video hieronder of via de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=cADkdHAgDsg
Bright reed met de 911 Carrera GTS Cabriolet met de innovatieve T-Hybride-technolgie. “De 911 GTS is een wonder van technisch vernuft. Van precisie, van liefde voor autorijden.“ Lees het hele artikel via de volgende link op de website van Bright: https://www.bright.nl/nieuws/1267022/gereden-porsche-911-gts-de-ultieme-hybride-of-toch-een-raar-gevoel.html
Horlogeblog Monochrome Watches testte niet alleen de 911 GTS Cabriolet, maar nam ook een 911 Carrera T Cabriolet mee voor een vergelijkende test. Twee totaal verschillende 911 modellen, waarbij het lastig kiezen is omdat beide modellen over uiteenlopende kwaliteiten beschikken. Lees het hele artikel via de volgende link op de website van Monochrome Watches: https://monochrome-watches.com/the-petrolhead-corner-porsche-911-carrera-t-cabriolet-porsche-911-carrera-gts-cabriolet-992-2-hybrid-comparison-specs-price/
AutoTopNL heeft de Taycan GTS getest. Het levendige karakter van de achterwielaangedreven elektrische sportauto van Porsche zorgt voor veel stuurplezier. Bekijk de video hieronder of via de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=2UsayZnZUfg
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Niels Langeveld en Sam Jongejan nieuwe winnaars in Porsche Carrera Cup Benelux
Datum: -
Met Niels Langeveld (Red Ant Racing) en Sam Jongejan (Team RaceArt) vierden twee Nederlandse coureurs hun eerste overwinning in de Porsche Carrera Cup Benelux. Op zaterdag leidde Langeveld van start tot finish en won vrij comforrtabel. Op zondag waren de omstandigheden met regen en een zeer natte baan een stuk lastiger. Jongejan profiteerde toen Langeveld rechtdoor schoot en reed vervolgens naar de overwinning. Frank Porté Ruiz (Q1 Trackracing) uit Andorra won in beide races het ‘rookie’-klassement. De winnaars in de Pro-Am-klasse waren Niels Troost (Team GP Elite) op zaterdag en Jules Grouwels (Team RaceArt) op zondag.
Na de seizoensstart in het voorprogramma van het FIA World Endurance Championship op het Circuit de Spa-Francorchamps begin mei was de Porsche Carrera Cup Benelux voor het eerste optreden van het jaar op Nederlandse bodem te gast bij de DTM op Circuit Zandvoort. Ondanks het wisselvallige weer tijdens het Pinksterweekeinde waren de tribunes en de duinen goed gevuld en de talrijke bezoekers werden getrakteerd op fraai racespektakel in de snelste merkencup van de lage landen.
De Duitser Colin Bönighausen (Bas Koeten Racing), die dit weekeinde als gastrijder deelnam aan de Porsche Carrera Cup Benelux en op Zandvoort ook in de Porsche Sixt Carrera Cup Germany in actie kwam, begon het weekeinde goed met de snelste tijd in de eerste vrije training. De Litouwer Domas Raudonis (Team GP Elite) voerde de ranglijst in de tweede training aan, gevolgd door maar liefst vier Nederlanders, te weten Langeveld, Nick Ho (PG Motorsport), Jongejan en routinier Jaap van Lagen (Team RaceArt).
Was het in de vrije trainingen op vrijdag nog droog, in de kwalificatie op zaterdagochtend regende het, waardoor de gereden rondetijden zo’n negen seconden hoger lagen. Niels Langeveld liet in 1:45,444 minuten de snelste tijd noteren en behaalde daarmee de TAG Heuer Pole Award, 0,059 seconde voor Sam Jongejan. Jaap van Lagen en Robin Knutsson (NGT Racing) bezetten als derde en vierde de tweede startrij. Snelste rookie was Frank Porté Ruiz als zesde algemeen, direct gevolgd door twee Nederlandse Pro-Am-rijders, Niels Troost en Jules Grouwels. Ook in de ranglijst van de op één na snelste rondetijden, bepalend voor de startposities in de tweede race, stond Langeveld bovenaan, voor Jongejan, Van Lagen, Raudonis en Porté Ruiz als snelste rookie. Snelste Pro-Am-rijder was ook in dit klassement Niels Troost.
De eerste race werd op zaterdag aan het einde van de middag verreden. Niels Langeveld reageerde perfect bij het uitdoven van het startlicht en nam de leiding, voor Jongejan en Van Lagen. Robin Knutsson was ook goed weggekomen en passeerde Jaap van Lagen bij het ingaan van het Scheivlak. Daarmee pakte hij de derde plaats. Bij de rookies had Porté Ruiz de leiding in handen, Troost voerde de rookie-klasse aan. In de vierde ronde zette Knutsson zijn opmars voort en veroverde de tweede plaats ten koste van Jongejan. In de twaalfde ronde miste Jaap van Lagen zijn rempunt voor de Hans Ernst-bocht, ging door het grind en verloor zo de vierde plaats aan Domas Raudonis. Vier ronden later crashte de Fin Jani Käkelä (39 Racing) bij het Scheivlak en verloor zo zijn derde plaats in de Pro-Am-klasse. Twee ronden later kwam Langeveld als winnaar over de eindstreep en behaalde zo zijn eerste overwinning in de Porsche Carrera Cup Benelux. Knutsson als tweede en Jongejan als derde completeerden het podium in het algemeen klassement. Porté Ruiz won de rookie-klasse, voor Milan Marczak (RedAnt Racing) en Mees Muller (PG Motorsport). Niels Troost eindigde bovenaan in de Pro-Am-categorie, maar omdat hij als gastrijder geen punten scoort, kon Jules Grouwels als tweede de maximale score laten bijschrijven. Derde Pro-Am-rijder was de Fin Henri Tuomaala (Team Koirainen).
De zondagsrace vond ook in de regen plaats, wat de wedstrijdleiding deed besluiten om het veld na twee ronden achter de safety-car te laten starten. Toen de race werd vrijgegeven nam Langeveld de leiding voor Jongejan en Van Lagen, daarachter Porté Ruiz en Knutsson. Langeveld en Jongejan reden enigszins weg, maar Porté Ruiz kwam meer en meer onder druk van Knutsson, die in de zevende ronde voor de lage lijn in de Hugenholtzbocht koos en zo de vierde plaats veroverde. Een ronde later ging het mis voor Niels Troost, die in het Scheivlak in de grindbak belandde en zo zijn leidende positie in de Pro-Am-klasse kwijtraakte. Nikola Miljkovic (Spark Racing Team) raakte van de baan bij het oprijden van de Hunserug, maar kon, anders dan Troost, zijn race nog voortzetten. Vanwege de gestrande Porsche van Troost kwam de safety-car de baan op.
In de twaalfde ronde werd de race weer vrijgegeven, waarna Langeveld, Jongejan en Van Lagen spectaculair drie breed door de Gerlachbocht gingen. Verderop in de rondte ging het mis voor Langeveld, die rechtdoor schoot in de Hans Ernst-bocht, waarop Jongejan de leiding overnam, voor Van Lagen. In de slotfase van de race kwam Van Lagen zienderogen dichterbij, maar Jongejan maakte geen fouten en reed zijn eerste zege in de Porsche Carrera Cup Benelux naar huis, wat tot emotionele taferelen bij zijn familie in de pitstraat leeidde. Van Lagen completeerde het dubbele succes voor Team RaceArt met de tweede plaats, Knutsson eindigde als derde. Porté Ruiz vierde zijn tweede zege van het weekeinde in het rookie-klassement, voor Marczak en de Bulgaarse Alexandra Vateeva (Q1 Trackracing), die haar eerste podiumplaats in de klasse behaalde. Bij de Pro-Ams was Grouwels de beste, gevolgd door de beide Finnen Tuomaala en Käkelä.
Ook in de DTM op Zandvoort waren er Porsche successen. De zaterdagsrace resulteerde in de overwinning voor de Turkse coureur Ayhancan Güven, in 2018 kampioen in de Benelux-Porsche-competitie, met zijn 911 van Manthey Racing. Zijn teamgenoot Morris Schuring behaalde als vijfde zijn beste DTM-resultaat tot nu toe. In de zondagsrace eindigde de Oostenrijker Thomas Preining op de derde plaats als best geklasseerde Porsche-coureur. Schuring werd als elfde geklasserd. Nederlandse podiumresultaten waren er ook in de Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland. Robert de Haan eindigde in de zaterdagsrace als tweede, terwijl ook Flynt Schuring als vierde, Kas Haverkort als zesde, Huub van Eijndhoven als zevende en Senna van Soelen als tiende in de top tien eindigden. Op zondag was Haverkort op de vijfde plaats de best geklasseerde Nederlander, een positie voor van Soelen. Een mooi succes was er ook voor Emely de Heus, die als derde in het rookie-klassement haar eerste podiumplaats in de klasse behaalde.
Het seizoen in de Porsche Carrera Cup Benelux wordt van 4 tot en met 6 juli voortgezet op de Hungaroring.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Raceauto voor de openbare weg: de Porsche 963 RSP
Datum: -
Terwijl Porsche zich voorbereidt op de 24 Uur van Le Mans, is een bijzondere one-off op basis van de 963 Hypercar onthuld – de 963 RSP.
De 963 RSP is een ode aan de 917 waarmee Porsche in de jaren ’70 meerdere keren zegevierde tijdens de 24 uur van Le Mans. Één exemplaar, chassis 30, werd echter niet op het circuit ingezet maar werd omgebouwd naar een straatauto. Vijftig jaar later presenteert Porsche met de 963 RSP opnieuw een unieke raceauto voor de openbare weg.
Lees alles over de ontstaansgeschiedenis van dit bijzondere project, de technische details én de uitdagingen die Porsche moest overwinnen om de 963 RSP toe te laten op de openbare weg in de internationale newsroom van Porsche: https://newsroom.porsche.com/en/2025/motorsports/porsche-963-rsp-unique-one-off-39688.html
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom
Achter de schermen bij het ontwikkelingscentrum van Porsche in Weissach
Datum: -
Het ontwikkelingscentrum van Porsche in Weissach is uitsluitend toegankelijk voor mensen die een heel goede reden hebben om binnen een kijkje te komen nemen. Wat gebeurt er allemaal achter de zwaarbewaakte toegangspoort van het complex?
Rijd vanuit Stuttgart Centrum een kleine 30 kilometer naar het noordwesten en je arriveert in een lieflijk dorpje met een gezellig marktplein, een actieve sportvereniging en een klein station. Dit is het eindpunt van de toeristische stoomtrein die vanuit Korntal heen en weer rijdt. Vraag een willekeurige inwoner van het dorp wat er verder zoal te doen is, en je kunt rekenen op een kort antwoord: niet zoveel, behalve misschien het maken van een paar mooie wandel- of fietstochten door de lommerrijke omgeving. Fervente Porsche adepten weten echter wel beter. Bestemming bereikt: Weissach.
Weissach is de vestigingsplaats van het ontwikkelingscentrum van Porsche. Al vanaf de snelweg geven verkeersborden aan hoe je naar de poorten van het ontwikkelingscentrum rijdt. Het complex wordt echter zwaar bewaakt. Je wordt uitsluitend toegelaten als je precies kunt uitleggen wat je komt doen. In Weissach worden immers alle toekomstige modellen van Porsche ontworpen en ontwikkeld, maar dat niet alleen: ook de Motorsport afdeling is er gevestigd, en op het testcircuit rijden de nieuwste modellen hun proefrondes. Wat er zich allemaal achter de toegangspoort afspeelt, is strikt geheim. Daarom is het complex voor het publiek niet toegankelijk.
Wanneer je in de gelukkige omstandigheid verkeert om wel tot het ontwikkelingscentrum te worden toegelaten, word je geacht je telefoon en andersoortige opnameapparatuur in een kluisje bij de entree achter te laten. Foto’s maken of video’s opnemen is ten strengste verboden. De kans is namelijk groot dat je zomaar oog-in-oog staat met een geheim prototype van een toekomstig productiemodel.
Een wandeling over het ontwikkelingscentrum van Porsche prikkelt je nieuwsgierigheid des te meer: welke goed bewaarde geheimen zullen er allemaal schuilgaan achter alle deuren? De laatste jaren is het complex met nog eens 12 hectare uitgebreid. Alle technologie die tegenwoordig in een auto wordt toegepast, wordt immers steeds omvangrijker. Ook vraagt de ontwikkeling van de elektrische Porsche modellen – zoals de Taycan en Macan – om extra ontwikkelingscapaciteit; om de kwaliteit te kunnen waarborgen die de consument van Porsche gewend is, worden ook de elektrische aandrijflijnen en accutechnologie geheel in eigen huis ontwikkeld. Een laboratorium voor botsproeven mag uiteraard niet ontbreken, net zomin als een werkplaats om aan de nieuwste prototypes te kunnen sleutelen. Dagelijks werken er zo’n 1.500 mensen voor de ‘denktank’ van Porsche.
In Weissach ondergaat elke toekomstige Porsche, over een periode van meerdere jaren, alle denkbare ontwerp- en ontwikkelingsstadia – van eerste schets tot definitief eindproduct. Elk onderdeel wordt hier tot het uiterste getest. Van voorbumper tot achterbumper, van instrumentarium tot de complexe accutechnologie voor de elektrische modellen: alles is Engineered in Weissach. Maar het ontwikkelingscentrum vormt ook de basis van alle successen die Porsche op het circuit behaalt, van Formula E tot Porsche Supercup en van 718 Cayman GT4 Clubsport tot de 963’s voor het WEC en de IMSA-series. Weissach is de bakermat voor alle zeges die Porsche heeft behaald op beroemde circuits zoals Le Mans, Spa-Francorchamps, Daytona en de Nürburgring.
Voor alle productiemodellen die Porsche voor de komende jaren op stapel heeft staan, geldt dat ze zeer uitvoerig worden getest. Dat gebeurt niet uitsluitend op het testcircuit. De informatie die de testrijders verzamelen in de dagelijkse praktijk is immers van nog veel groter belang. Dat maakt een bezoekje aan Weissach des te interessanter. Regelmatig worden gecamoufleerde prototypes de openbare weg op gestuurd.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bron: Pon Porsche Newsroom