Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda 2021 / 2022

Porsche PicknickDatum nog niet bekend
Porsche Krokusrit Lockdown Editionzondag 30 mei 2021
Porsche Snertritzondag 07 november 2021
Le Mans 24h Experiencedonderdag 09 juni 2022 t/m zondag 12 juni 2022

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

Twee overwinningen Harry King, maximale score Glenn van Parijs
 
Porsche Carrera Cup Benelux voor het eerst te gast in Oostenrijk
 
Porsche-rijders (her)ontdekken Nederland: de Porsche Tour of Legends
 
Prototypes van de volledig elektrische Macan: tussen de digitale en de echte wereld
 
Succesvolle seizoensstart Dylan Derdaele en Larry ten Voorde op Spa-Francorchamps
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

Twee overwinningen Harry King, maximale score Glenn van Parijs

Datum: -

 

De 4,318 kilometer lange Red Bull Ring, prachtig gelegen in de bergen van de Oostenrijkse deelstaat Steiermark, was de locatie voor het tweede evenement van het seizoen in de Porsche Carrera Cup Benelux. De Brit Harry King (Parker Revs Motorsport), vorig jaar kampioen in de Porsche Carrera Cup in eigen land, nam als gastrijder aan de beide Benelux-wedstrijden deel en won alle twee de races. Omdat King als gastrijder geen punten behaalde, was de maximale score in het kampioenschap voor Glenn van Parijs (NGT Racing), die twee keer als tweede eindigde. Nederlandse podiumsuccessen waren er voor Huub van Eijndhoven (#TeamPGZ by JW Raceservice) en Xavier Maassen (#TeamPGZ by Red Ant Racing), die respectievelijk op zaterdag en op zondag als derde over de eindstreep kwamen.

In de kwalificatie reed Glenn van Parijs met 1:31,385 minuten de snelste tijd, zij het met een minimaal verschil: Xavier Maassen kwam slechts negen duizendste van een seconde tekort. Daarmee behaalde Van Parijs de pole-position voor de eerste race, terwijl Maassen zich bij zijn eerste optreden in de Porsche Carrera Cup Benelux van dit jaar – de openingsraces moest hij vanwege ziekte laten schieten – ook verzekerde van een plek op de eerste startrij. In de rangschikking van de op-één-na snelste rondetijden, bepalend voor de startopstelling voor de tweede race, eindigde Van Parijs opnieuw bovenaan, wederom gevolgd door Maassen.

Race 1: King van plek vier naar winst, Van Parijs en Van Eijndhoven op podium

Bij het uitdoven van de startlichten nam Thierry Vermeulen (Team GP Elite) vanaf de derde plaats op de grid dankzij een sterke start de leiding, voor Glenn van Parijs en Harry King. Xavier Maassen daarentegen kon niet profiteren van zijn startpositie op de eerste rij: bij hem sloeg de motor af, zodat hij pas achteraan in het veld kon aansluiten. Voorin veroverde Harry King op de bergop-passage de leiding, voor Van Parijs en Vermeulen. De Belg Dylan Derdaele (Belgium Racing), die tijdens de seizoensstart op Spa-Francorchamps beide races gewonnen had, was na een wat teleurstellende kwalifcatie als zevende gestart, maar werkte zich snel op en maakte meerdere plaatsen goed. King bouwde aan kop een kleine voorsprong op, terwijl Van Parijs en Vermeulen in de eerste helft van de race hun top-drie-posities wisten te consolideren. Vermeulen wam vervolgens meer en meer onder druk van Van Eijndhoven, die in de 15e ronde de derde plaats overnam. In het laatste kwart van de race viel Vermeulen, die wellicht wat teveel van zijn banden gevergd had, nog verder terug. Na 20 ronden wam King als winnaar over de eindstreep, voor Van Parijs en Van Eijndhoven. Derdaele eindigde als vierde, gevolgd door Maassen, die zijn inhaalrace als vijfde afsloot. De Belg Jan Lauryssen (Q1 Trackracing by EMG Motorsport) eindigde keurig als zesde algemeen en won daarmee het amateurklassement op ruime afstand voor Wim Meulders (Speedlover) en Ad Geerts (#TeamPGZ by Red Ant Racing). De winst in de Pro-Am-klasse was voor de Belg Nicolas Saelens (Belgium Racing), voor de beide Nederlanders Floris Dullaart en Ziad Geris (beide Team GP Elite).

Race 2: King wint opnieuw, Van Parijs en Maassen completeren podium

In de tweede race van het weekeinde, verreden op de vroege zondagochtend, nam pole-sitter Van Parijs bij de start de leiding, voor King en Maassen. Laatstgenoemde raakte echter nog in de openingsronde de derde plaats kwijt aan Derdaele. De twee oud-Benelux-kampioenen maakten er een mooie strijd met meerdere positiewisselingen van, totdat Derdaele in de achtste ronde in de rondte ging en ver terugviel. Voor Thierry Vermeulen was de race op dat moment al ten einde: hij raakte in de tweede ronde van de baan en moest zijn Porsche uiteindelijk met koelingsproblemen in de pits parkeren. Harry King passeerde in de tweede ronde Van Parijs voor de leiding, waarna de koppositie van de Brit niet meer in gevaar kwam. Na 20 ronden werd hij andermaal als winnaar afgevlagd, voor Van Parijs en Maassen, die een trio van Nederlanders op de plaatsen drie tot en met vijf aanvoerde, want achter hem volgden Huub van Eijndhoven en Steven van Rhee (Team GP Elite). Achter de Oostenrijker Felix Neuhofer (PG Motorsport) eindigde Jan Lauryssen op de zevende plaats algemeen en won daarmee opnieuw het amateurklassement, voor Wim Meulders en Dominique Bastien (Speedlover). De winst in de Pro-Am-klasse was ditmaal voor Floris Dullaart, gevolgd door Nicolas Saelens en Ziad Geris.

Kleine verschillen in tussenstand Pro-klasse: eerste drie rijders binnen vier punten

Na twee van de zes raceweekeinden in de Porsche Carrera Cup Benelux is de situatie in de Pro-klasse bijzonder spannend. Met zijn maximale score uit beide races in Oostenrijk nam Glenn van Parijs de leiding in de tussenstand over, maar met 68 punten heeft hij slechts één punt voorsprong op Huub van Eijndhoven (67) en vier punten op Dylan Derdaele (64). In de Pro-Am-klasse leidt Nicolas Saelens (83) voor Floris Dullaart (77) en Ziad Geris (62). In de Am-divisie gaat Jan Lauryssen aan kop met 88 punten, voor Ad Geerts en Luc Vanderfeesten, elk met 36 punten op de gedeelde tweede plaats, en Jeroen Kreeft met 32 punten.

Porsche Carrera Cup Deutschland: Ten Voorde tweemaal op podium

Terwijl de Porsche Carrera Cup Benelux in Oostenrijk in actie kwam, reed ruim 800 kilometer noordelijker de Porsche Carrera Cup Deutschland twee races in de Motorsport Arena Oschersleben. Ook de Duitse competitie kent een sterke Nederlandse inbreng met maar liefst acht deelnemers uit ons land. Titelverdediger Larry ten Voorde kwam na twee overwinningen bij de seizoensstart op het circuit van Spa-Francorchamps als leider in de kampioenschapsstand naar Oschersleben en was ook daar in beide races de best geklasseerde Nederlander: in de eerste race eindigde de rijder van GP Elite als tweede, in de tweede race werd hij derde.

Op zaterdag reden ook Morris Schuring (GP Elite, vijfde algemeen en beste rookie), Rudy van Buren (CarTech Motorsport by Nigrin, achtste) en Max van Splunteren (GP Elite, tiende) in de top tien, met daarachter Lucas Groeneveld, Daan van Kuijk en Jesse van Kuijk (allen GP Elite) op de plaatsen twaalf, 13 en 19 en Loek Hartog (Black Falcon Team Textar) op de 18e plaats. Op zondag waren er opnieuw top-tien-resultaten voor Max van Splunteren (zesde), Morris Schuring (zevende en opnieuw beste rookie) en Rudy van Buren (negende). Jesse van Kuijk werd twaalfde, Lucas Groeneveld 16e, Daan van Kuijk bleef bij de start staan, waarop zijn auto geraakt werd en de race voor hem ten einde was voordat die goed en wel begonnen was.

De volgende ronde van de Porsche Carrera Cup Benelux wordt van 9 tot en met 11 juli verreden op CM.com Circuit Zandvoort, waar dat weekeinde ook de Porsche Carrera Cup Deutschland te gast is. Het eerstvolgende evenement van de Duitse Cup wordt verreden op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg op 12 en 13 juni.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche Carrera Cup Benelux voor het eerst te gast in Oostenrijk

Datum: -

 

Van de heuvels in de Belgische Ardennen naar de bergen in de Oostenrijkse deelstaat Steiermark: komend weekeinde is de prachtige Red Bull Ring de locatie voor de tweede ronde van de Porsche Carrera Cup Benelux. Na de succesvolle seizoensstart zijn de verwachtingen hooggespannen voor het eerste optreden van de snelste merkencup van de Benelux in de Alpenrepubliek.

Voor Ad Geerts, mede-eigenaar van PGZ waartoe onder andere de Porsche Centra in Eindhoven en Maastricht behoren, wordt het raceweekeinde in Oostenrijk zijn eerste optreden in de Porsche Carrera Cup Benelux. De premium dealergroep is dit jaar goed vertegenwoordigd in de klasse: onder de inschrijving van #TeamPGZ by Red Ant Racing rijdt oud-kampioen Xavier Maassen, terwijl Geerts en Luc Vanderfeesten, eveneens eigenaar van PGZ, elkaar in de andere auto afwisselen. Ook Huub van Eijndhoven komt onder de vlag van #TeamPGZ in actie, zijn Porsche wordt ingezet door JW Raceservice, waarmee hij al langer samenwerkt.

“Onze Porsche Centra noemen we de sportiefste van Nederland en dat maken we door onze deelname aan de Porsche Carrera Cup Benelux ook waar”, benadrukt Geerts. “Eerder waren we al in andere klassen actief, maar de komst van de nieuwe 911 GT3 Cup was voor ons hét moment om in te stappen in de Porsche Carrera Cup Benelux, voor ons het hoogste niveau. Luc (Vanderfeesten, red.) en ik wisselen elkaar af: hij is begonnen in Spa, ik rijd op de Red Bull Ring voor het eerst en dan ook nog in Zandvoort en Hockenheim. Onze klanten reageren erg enthousiast op de deelname aan de cup. We hebben vrij veel klanten die ook met sportieve modellen rijden en vaak ook deelnemen aan ‘track days’ of soms zelf ook racen. We doen er ook veel mee op social media en krijgen veel reacties. Het leeft zeker!”

Huub van Eijndhoven: “Meteen snel”

Huub van Eijndhoven, 21 jaar jong en bezig aan zijn laatste jaar bedrijfskunde aan de Hogeschool Avans in Breda, rijdt voor #TeamPGZ by JW Raceservice. Hij ontpopte zich in het afgelopen seizoen als een van de talenten in de Porsche Carrera Cup Benelux en maakte voor het nieuwe racejaar de overstap naar de Pro-klasse. Daarin startte hij meteen sterk met eenmaal een tweede en eenmaal een derde plaats op Spa-Francorchamps. “Ik hoefde nauwelijks te wennen aan de nieuwe auto, ik was er meteen snel mee”, verklaart hij. Van Eijndhoven begon op zijn zesde met karten en reed vanaf zijn achtste wedstrijden. “Nederlands en Belgisch kampioenschap, Benelux, EK”, somt de rijder uit Oisterwijk op.

Vanaf zijn 14e richtte hij zich meer op zijn school, maar toen zijn vader een Porsche 997 kocht voor ‘track days’ begon het ook voor hem weer te kriebelen. “Voor mijn 17e verjaardag kreeg ik een racecursus en kon ik mijn licentie halen bij de DRDO van Dillon Koster”, vertelt hij. “Daarna heb ik wat races gereden: Winter Endurance Kampioenschap, eerst samen met mijn vader en toen met Jaap van Lagen, vervolgens, uiteraard solo, Supercar Challenge en vorig jaar dus de Carrera Cup Benelux. Ook dat ging heel goed, zodat voor dit jaar de overstap naar de Pro-klasse een logische keuze was.” Van Eijndhovens Porsche wordt geprepareerd door JW Raceservice van Jochem van de Wiel in het Brabantse Haaren. “Een team met een familiaire sfeer waar ik me erg thuisvoel”, aldus de coureur, die graag als volgende stap een keer in de Porsche Mobil 1 Supercup wil deelnemen. “Voor mij zijn dit seizoen de Red Bull Ring en Hockenheim nog onbekende circuits”, onthult hij. Dat Van Eijndhoven snel leert, is in de Porsche Carrera Cup Benelux echter alom bekend.

Xavier Maassen: “Blij om weer aan de start te staan”

Met Xavier Maassen heeft #TeamPGZ een absolute routinier in de gelederen: de Limburger won in 2014 en 2017 de Benelux-titel in de Porsche-competitie en keert nu terug in de merkencup met de 911. Daarbij is er voor de coureur sprake van een verlate start, want hij werd getroffen door het coronavirus, wat zijn deelname bij de seizoensouverture op Spa-Francorchamps in de weg stond. “Ik heb het echt flink te pakken gehad, ik ben nog nooit in m’n leven zo ziek geweest! Ik leefde alleen maar op kippenbouillon, ben zo’n vijf kilo afgevallen. Maar inmiddels gaat het weer, ik ben klaar om dit weekeinde te kunnen racen en daar kijk ik erg naar uit”, zegt de 40-jarige rijder.

Xavier Maassen blikt terug op een lange relatie met Porsche Centrum Maastricht, waaraan nu een nieuw hoofdstuk wordt toegevoegd. “Naast mijn inzet op de baan help ik het team ook in een coördinerende rol met mijn ervaring uit 20 jaar in de autosport”, legt Maassen uit. “Via mijn bedrijf Sparx help ik PGZ ook met sportmarketing en sponsorwerving, geef adviezen op het gebied van techniek en uitstraling en organiseer bijvoorbeeld ook ritten en rally’s. Het was wel jammer dat ik in Spa niet kon racen, maar nu begin ik op de Red Bull Ring op en top gemotiveerd aan het seizoen. Ja, ik sta 2-0 achter, maar er zijn nog tien races te gaan en het spreekt voor zich dat ik alles op alles zal zetten om daarin zo goed mogelijk te scoren!”

Derdaele als leider in de tussenstand naar Oostenrijk, prominente gastrijder

Na zijn beide overwinningen tijdens de seizoensstart op Spa-Francorchamps gaat de Belgische rijder Dylan Derdaele (Belgium Racing) aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Hij heeft een totaal van 43 punten, zeven meer dan Huub van Eijndhoven. De Duitser Sebastian Freymuth (PG Motorsport) staat met 26 punten op de derde plaats. In de Pro-Am-klasse leidt met Nicolas Saelens ook een coureur van Belgium Racing met 40 punten, daarachter volgen John de Wilde (Speedlover, 38) en Floris Dullaart (Team GP Elite, 34). In de Am-klasse gaat Jan Lauryssen (Q1 Trackracing by EMG) aan kop met 44 punten, voor Luc Vanderfeesten (#TeamPGZ by Red Ant Racing, 36) en Jeroen Kreeft (Parker Revs Motorsport, 32).

Met de Brit Harry King komt in Oostenrijk een prominente gastrijder het veld van de Porsche Carrera Cup Benelux versterken: de pas 20-jarige King won vorig jaar maar liefst twaalf van de 16 races in de Porsche Carrera Cup Great Britain en werd daarmee afgetekend kampioen. Op de Red Bull Ring rijdt hij voor Parker Revs Motorsport met het startnummer 917, voor Porsche-liefhebbers uiteraard een veelzeggend nummer.

Op de Red Bull Ring rijdt de Porsche Carrera Cup in het voorprogramma van de European Le Mans Series. Op vrijdag vinden twee vrije trainingen plaats. Op zaterdag worden de startposities bepaald in de kwalificatie van 14.00-14.35 uur, de eerste race wordt vanaf 17.25 uur verreden. De tweede wedstrijd volgt op zondag om 9.45 uur. De wedstrijden zijn live te volgen via de website van de Porsche Carrera Cup Benelux: https://www.carreracupbenelux.com/round2

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Porsche-rijders (her)ontdekken Nederland: de Porsche Tour of Legends

Datum: -

 

Van hunebed D52 tot Drielandenpunt, van zeebodem tot Big Five en van Neeltje Jans tot Vrouwtje van Stavoren: met de Porsche Tour of Legends kunnen Porsche rijders in hun eigen auto en via de fraaiste wegen al het moois van Nederland opnieuw ontdekken. In het voorjaar begint het bij Porsche-rijders altijd een beetje te kriebelen. Zeker dit jaar is de behoefte om er op uit te gaan sterker dan ooit. Daarom is er nu de Tour of Legends.

De Porsche Tour of Legends bestaat uit twaalf routes, voor elke provincie één. Elke route heeft zijn eigen naam. Zo zijn er The Delta Drive, The Woodlands Ride en The Hunebeds Round. Deze namen geven direct aan wat de Porsche Tour of Legends te bieden heeft. Elke route is uitgezet door de professionals van Porsche. Dat betekent dat tijdens de tour de bestemming en de tussenstops net zo mooi zijn als de weg ernaartoe. Elke route is in één dag te rijden, zelfs als er ruim de tijd wordt genomen voor tussenstops.

Voor elke Porsche: van luchtgekoeld tot elektrisch

Porsche-rijders kunnen hun eigen moment kiezen om de route(s) van hun keuze te rijden. Elke route is uitgezet volgens het beproefde en eenvoudige bol-/pijlsysteem. Daarmee krijgt de passagier in de auto een actieve rol als navigator. In de routebeschrijving vindt de navigator naast de exacte locaties van bezienswaardigheden ook die van alle (snel)laadpunten op het traject. De Porsche Tour of Legends is er niet alleen voor lucht- en watergekoelde Porsche-modellen, maar ook voor de elektrisch aangedreven Taycan.

De Porsche Tour of Legends aanvragen

Elke Porsche-eigenaar kan de routes eenvoudig aanvragen op Tour.Porsche.nl. Na registratie kunnen de 12 digitale routeboekjes gedownload worden en kan het grote genieten beginnen. In deze boekjes is de route volgens het bol-/pijlinstructie systeem opgenomen. De foto’s en de begeleidende teksten maken de ervaring compleet. Deelnemen kan tot woensdag 9 juni 2021.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Prototypes van de volledig elektrische Macan: tussen de digitale en de echte wereld

Datum: -

 

De honderd procent elektrische Porsche Macan is klaar voor de weg. Na de eerste testritten op het testparcours van het ontwikkelingscentrum van Porsche in Weissach verlaten gecamoufleerde prototypes van de volgende generatie van de compacte SUV nu voor het eerst het fabrieksterrein. Tegen de tijd dat de volledig elektrische Macan in 2023 op de markt verschijnt, hebben Porsche-ingenieurs wereldwijd zo'n drie miljoen testkilometers onder verschillende omstandigheden afgelegd. Het prototype heeft nu al talloze digitale testkilometers gereden.

Digitaal ontwikkelen en testen bespaart niet alleen tijd en geld. Het bespaart ook hulpbronnen en is derhalve duurzaam. In plaats van echte auto’s gebruiken de ingenieurs digitale prototypes - computermodellen die de eigenschappen, systemen en samenstellingen van een voertuig met hoge nauwkeurigheid nabootsen. Porsche heeft twintig digitale prototypes voor simulaties in de verschillende ontwikkelcategorieën zoals aerodynamica, energiemanagement, bediening of akoestiek. "We brengen regelmatig de gegevens van de afzonderlijke afdelingen samen en bouwen hiermee een compleet virtuele auto die zo gedetailleerd mogelijk is”, vertelt Andreas Huber, teamleider voor digitale prototypes bij Porsche. Constructieve imperfecties die nog niet zijn ontdekt, zijn zo snel te identificeren en op te lossen.

Aerodynamica-specialisten behoren tot de eerste ingenieurs die met een digitaal prototype werken. In het geval van de Macan is het team vier jaar geleden begonnen, meldt Thomas Wiegand, hoofd ontwikkeling aerodynamica. Om het rijbereik van de volledig elektrische Macan zo groot mogelijk te maken, is een lage luchtweerstand essentieel. Zelfs kleine verbeteringen in de luchtstroming kunnen een grote impact hebben. Met behulp van de simulatie slijpen de ingenieurs momenteel nog kleine details fijn. 

Virtueel testen

Nieuwe methoden maken nu een zeer nauwkeurige simulatie van aerodynamica en thermodynamica mogelijk. "De digitale wereld is onmisbaar bij de ontwikkeling van de volledig elektrische Macan,” benadrukt de aerodynamica-chef. Het elektrische aandrijfsysteem van accu tot motor vereist een volledig onafhankelijk concept van koeling en temperatuurregeling, dat aanzienlijk verschilt van dat van een auto met een conventionele aandrijving. Waar bij verbrandingsmotoren wordt gestreefd naar een temperatuur tussen de 90 en 120 graden, hebben de componenten van de elektrische aandrijving een bereik nodig dat tussen de 20 en 70 graden ligt, afhankelijk van het onderdeel. Kritieke scenario's doen zich doorgaans niet tijdens het rijden voor, maar eerder tijdens het snelladen met hoog vermogen bij hoge buitentemperaturen. De Porsche-technici zijn echter in staat om positie, doorstroming en temperatuur nauwkeurig te berekenen en digitaal te optimaliseren.

Virtuele prototypes kunnen in een vroeg stadium in ‘de echte wereld’ worden geplaatst. Een mooi voorbeeld is de ontwikkeling van een compleet nieuw display- en bedieningsconcept voor de volgende generatie van de Macan. Door gebruik te maken van een zogenaamde zitkist, een model waarin de verhoudingen in het interieur precies zijn vastgelegd, kan in combinatie met het digitale prototype in een vroege ontwikkelingsfase het weergave- en bedieningsconcept worden ervaren. De ‘testrijders’ zijn niet alleen de experts van Porsche zelf, maar ook proefpersonen van buiten. Zo kunnen alle interacties tussen bestuurder en de auto tot in het kleinste detail worden geanalyseerd en geoptimaliseerd, nog voordat het eerste echte interieur wordt gecreëerd.

Macan wordt het sportiefste model in zijn segment 

Op basis van de verkregen gegevens bouwt Porsche de eerste fysieke prototypes van de volledig elektrische Macan. Ze worden regelmatig aangepast aan de virtuele ontwikkeling. Omgekeerd wordt de digitale omgeving weer gevoed door de bevindingen die de wegtests hebben opgeleverd. “Duurtesten op gesloten testterreinen en op openbare wegen onder echte omstandigheden zijn nog steeds onmisbaar om te controleren of alle functies aan onze hoge kwaliteitsnormen voldoen”, zegt Michael Steiner, lid van de raad van bestuur, onderzoek en ontwikkeling, bij Porsche AG. Het zware testprogramma voor de volledig elektrische Macan omvat onder meer zaken als opladen en conditioneren van de hoogspanningsbatterij. Dit moet aan de allerhoogste eisen voldoen. “Net als de Taycan zal de elektrische Macan met zijn 800 volt-architectuur typische Porsche e-performance bieden”, belooft Steiner. De actieradius zal geschikt zijn voor lange reizen, de Macan zal snel zijn te laden en de prestaties zullen best-in-class zijn. “De honderd procent elektrische Macan wordt het sportiefste model binnen zijn segment.”

Flexibiliteit voor de toekomst: weer een nieuwe Macan met verbrandingsmotor

De marktintroductie van de elektrische Macan, het eerste model dat Porsche op het Premium Platform Electric (PPE) bouwt, staat voor 2023 gepland. Porsche stelt zich flexibel op voor de overgang naar puur elektrische mobiliteit. Michael Steiner: “In Europa neemt de vraag naar elektrische voertuigen continu toe. Dat tempo ligt in de rest van de wereld echter lager. Daarom introduceren we in de loop van 2021 nog een opvolger van de huidige Macan die is voorzien van een conventionele aandrijving.” Porsche zal de nieuwe Macan-modellen met verbrandingsmotor in de toekomst parallel met de volledig elektrische Macan aanbieden. Tot het model op de markt komt, moet hij nog miljoenen testkilometers afleggen – in het echt én virtueel.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Succesvolle seizoensstart Dylan Derdaele en Larry ten Voorde op Spa-Francorchamps

Datum: -

 

Op het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen ging het seizoen in de Porsche Carrera Cup Benelux van start. De Belg Dylan Derdaele (Belgium Racing), na enkele jaren afwezigheid teruggekeerd in de Porsche-merkencups, kende een succesvol begin met twee overwinningen. Steven van Rhee (Team GP Elite) was in de eerste race als tweede de best geklasseerde Nederlander, maar viel in de tweede wedstrijd uit. Huub van Eijndhoven (#TeamPGZ by JW RaceService) scoorde bij zijn racedebuut in de Pro-klasse goed met de derde plaats in de eerste en de tweede plaats in de tweede race. In de Duitse Porsche Carrera Cup, die ook op Spa-Francorchamps reed, won de Nederlandse coureur Larry ten Voorde (Team GP Elite) beide races.

In de kwalificatie van de Porsche Carrera Cup Benelux bleef Dylan Derdaele met zijn tijd van 2:20,626 minuten als enige onder de 2:21 en behaalde daarmee de pole-position voor de eerste race, gevolgd door Huub van Eijndhoven en Steven van Rhee. In de rangschikking van de op-één-na snelste rondetijden, bepalend voor de startopstelling van de tweede race, eindigde Van Eijndhoven bovenaan, gevolgd door Derdaele en de Duitser Sebastian Freymuth (PG Motorsport).

Race 1: Start-finishzege Dylan Derdaele, Van Rhee en Van Eijndhoven completeren podium

Als snelste in de kwalificatie vertrok Dylan Derdaele vanaf de pole-position. Huub van Eijndhoven daarentegen kon zijn tweede startplaats niet verzilveren: hij raakte kort naast de baan en had geluk dat de gevolgen niet ernstiger waren dan een verlies van enkele posities. Steven van Rhee en Felix Neuhofer (PG Motorsport) klommen op naar de tweede en derde plaats. Bij Les Combes was het Neuhofer die geluk had: hij miste zijn rempunt, maar kon via de nooduitgang zijn race vervolgen. In de tweede ronde kwamen Michaël Cool (NGT Racing) en Filip Teunkens (Q1 Trackracing by EMG Motorsport) bij het aanremmen van La Source met elkaar in botsing, waarop voor de onfortuinlijke Teunkens de race ten einde was. Dat leidde tot een interventie van de safety-car.

De herstart leidde niet tot positiewisselingen vooraan in het veld. Derdaele bouwde wederom met ogenschijnlijk gemak een voorsprong op en werd na 14 ronden als winnar afgevlagd. Van Rhee eindigde als tweede, terwijl Neuhofer weliswaar als derde werd afgevlagd, maar een tijdstraf incasseerde vanwege de ‘track limits’. Daardoor viel hij terug naar de vijfde plaats in de rangschikking en erfde Huub van Eijndhoven de derde positie, voor Thierry Vermeulen (Team GP Elite). Snelste Am-rijder was Jan Lauryssen (Q1 Trackracing by EMG Motorsport) op de achtste plaats algemeen, op ruime afstand gevolgd door Luc Vanderfeesten (#TeamPGZ by Red Ant Racing) en Jeroen Kreeft (Parker Revs Motorsport). De top drie in de Pro-Am-klasse luidde John de Wilde (Speedlover) voor Nicolas Saelens (Belgium Racing) en Floris Dullaart (Team GP Elite).

Race 2: Derdaele wint opnieuw voor Van Eijndhoven en Freymuth

Op zaterdag startte Huub van Eijndhoven vanaf de pole-position voor de tweede race van het weekeinde, maar vanaf de tweede startplaats kwam Dylan Derdaele nog iets beter weg en nam na de start bij het ingaan van de haarspeldbocht van La Source de leiding, die hij vervolgens niet meer afstond. Daarachter duelleerden Van Eijndhoven en Glenn van Parijs (NGT Racing) om de tweede plaats, een strijd die Van Eijndhoven in zijn voordeel besliste. In de derde ronde ging het mis tussen Thierry Vermeulen en Steven van Rhee, die fel streden om de vijfde positie. Bij het uitkomen van Les Combes raakten de twee met elkaar in botsing, wat voor beide coureurs het voortijdige einde van hun race betekende. Vanwege de beide gestrande auto’s kwam de safety-car in actie.

Na de herstart in de zesde ronde opende Van Parijs de aanval op Van Eijndhoven in de strijd om de tweede plaats, maar de Duitser Sebastian Freymuth profiteerde van dat duel en schoof bij het aanremmen van Les Combes door van de vierde naar de tweede positie. Derdaele reed onbedreigd naar de tweede overwinning op rij en kwam voor Freymuth en Van Eijndhoven over de finish. Freymuth behoorde echter tot de in totaal negen rijders die een tijdstraf opliepen vanwege het overschrijden van de ‘track limits’, waardoor Van Eijndhoven als tweede en Freymuth als derde geklasseerd werden. Winst in de Pro-Am-klasse was voor Nicolas Saelens, die heel keurig als vijfde algemeen eindigde, voor John de Wilde, die in de slotfase met een mooie actie twee autos’s in La Source passeerde, en Ziad Geris (Team GP Elite). Jan Lauryssen schreef als zevende algemeen de Am-klasse op zijn naam, voor Luc Vanderfeesten en Jeroen Kreeft.

De volgende twee races van de Porsche Carrera Cup Benelux worden op 15 en 16 mei verreden op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg.

Twee overwinningen Ten Voorde, tal van Nederlanders in top tien in Duitse Carrera Cup

Larry ten Voorde begon zeer succesvol aan zijn titelverdediging in de Porsche Carrera Cup Deutschland. Dit jaar is hij een van de zes rijders van het Nederlandse Team GP Elite die aan de Duitse cup deelnemen, want naast Ten Voorde komen ook Lucas Groeneveld, Daan van Kuijk, Jesse van Kuijk, Morris Schuring en Max van Splunteren voor het team uit De Rijp in actie. Daarnaast rijden ook Rudy van Buren voor CarTech Motorsport by Nigrin en Loek Hartog, vorig jaar kampioen in de Porsche Carrera Cup Benelux, voor Black Falcon Team Textar in de Duitse serie.

In het veld van 29 rijders voor de seizoensstart van de Duitse cup was Ten Voorde een klasse apart: pole-position voor beide races en zowel in de eerste race op vrijdag als in de tweede wedstrijd op zaterdag een loepzuivere start-finishzege, beide malen gevolgd door de Duitsers Laurin Heinrich en Christopher Zöchling. In de eerste race eindigden de Nederlanders Max van Splunteren, Loek Hartog, Rudy van Buren, Lucas Groeneveld en Jesse van Kuijk in deze volgorde op de plaatsen zes tot en met tien. Daan van Kuijk en Morris Schuring raakten in de beginfase betrokken bij een aanrijding en vielen voortijdig uit. Op zaterdag werd Max van Splunteren als zevende geklasseerd, gevolgd door Loek Hartog, Morris Schuring en Jesse van Kuijk op de plaatsen negen tot en met elf, Rudy van Buren as 14e en Lucas Groeneveld als 16e. Daan van Kuijk moest al vroegtijdig de pits in vanwege een defect aan een van de gaskleppen. De volgende twee races van de Duitse Porsche Carrera Cup worden op 15 en 16 mei verreden in de Motorsport Arena Oschersleben.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom