Stichting 911Events organiseert evenementen voor liefhebbers en bezitters van het automerk Porsche.

De Stichting is ontstaan vanuit de organisatie die in 2007 gestart is met de Porsche Friese Elfstedentocht. Met een 6 koppige organisatie van vrijwilligers is men aan dit eerste Porsche evenement begonnen en is de organisatie met alle andere activiteiten de laatste jaren enorm gegroeid.

Naast de Porsche Friese Elfstedentocht is 911Events ook andere evenementen gaan organiseren zoals de Porsche Snertrit en de Krokusrit. Daarnaast worden gedurende het jaar diverse evenementen georganiseerd of ondersteund waarbij Porsche centraal staat.

Jaarlijks wordt door Stichting 911Events ook bepaald welke goede doelen ondersteund zullen worden. Zo is er een intensieve samenwerking met het Ronald McDonald Huis Friesland waar met de steun van de deelnemers jaarlijks een prachtig bedrag aan gedoneerd kan worden.

Wij nodigen u van harte uit rond te kijken op deze site en natuurlijk bent u als deelnemer of bezoeker meer dan welkom op een van onze evenementen.

 

 

Agenda 2020 / 2021

Porsche Snertritzondag 01 november 2020
Porsche Krokusritzondag 18 april 2021
Le Mans 24h Experiencedonderdag 10 juni 2021 t/m zondag 13 juni 2021
Porsche 911Kurvenroutedonderdag 09 september 2021 t/m zondag 12 september 2021

 

Laatste Porsche Nieuws

Nederland

[VIDEO] Een duik in de aandrijflijn van de Panamera Turbo S
 
Nederlandse Porsche-coureur Larry ten Voorde mist nipt podium in 24 Uur van Le Mans maar wint internationale Cup-race
 
[VIDEO] De Porsche 911 Turbo S getest door The SuperCarDriver
 
[VIDEO] Het beste van Porsche volgens Chris Harris
 
Helden en legendes
 
Meer nieuws op de nieuws pagina

 

 

[VIDEO] Een duik in de aandrijflijn van de Panamera Turbo S

Datum: -

 

Nog meer dan voorheen combineert de nieuwe Porsche Panamera Turbo S de prestaties van een sportwagen met het comfort van een exclusieve limousine. Het model levert met 463 kW/630 pk en 820 Nm respectievelijk 59 kW/80 pk meer vermogen en 50 Nm meer trekkracht dan de uitgaande Panamera Turbo en biedt de beste prestaties in zijn klasse. In deze video duiken we diep in de aandrijflijn van de Panamera Turbo S.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Nederlandse Porsche-coureur Larry ten Voorde mist nipt podium in 24 Uur van Le Mans maar wint internationale Cup-race

Datum: -

 

Met de kersverse Porsche Mobil 1 Supercup-kampioen Larry ten Voorde, Supercup-rookie-kampioen Max van Splunteren en routinier Jeroen Bleekemolen stonden er drie Nederlandse coureurs met Porsche 911 RSR’s aan de start van de 88e editie van de 24 Uur van Le Mans. Ten Voorde en Van Splunteren namen bovendien deel aan de internationale Porsche Carrera Cup-race, die in het voorprogramma van de 24-uursrace gehouden werd. Daarin behaalde Ten Voorde de overwinning, terwijl hij samen met zijn teamgenoten in de 24-uursrace als vierde in de klasse slechts net naast het podium greep. Van Splunteren kwam eveneens sterk voor de dag tijdens zijn debuut in Le Mans en genoot van de ervaringen, maar zowel voor hem als voor Bleekemolen gold dat ze door incidenten geen rol speelden in de strijd om de ereplaatsen.

Zowel Ten Voorde als Van Splunteren beleefden deze week hun eerste raceoptreden op het 13,626 kilometer lange circuit in Le Mans, dat grotendeels uit openbare wegen bestaat. “Wat een gaaf circuit, echt geweldig”, staken ze beide hun enthousiasme niet onder stoelen of banken. Ten Voorde reed samen met de Noor Egidio Perfetti en de Italiaan Matteo Cairoli in de Porsche 911 RSR van het Duitse team Project 1 met het startnummer 56 in de GTE-Am-klasse. Hij had van de Nederlandse Porsche-rijders de beste uitgangspositie in de race met de derde startplaats in de klasse. Het team werd uiteindelijk als vierde geklasseerd. “In de race hadden we zeker het tempo”, zei Ten Voorde. “Ik heb elke minuut genoten, ook in het donker, ik vond het heel bijzonder om mee te maken. Jammer genoeg hadden we een paar straffen die wat tijd kostten, anders hadden we zeker op het podium kunnen eindigen. Maar goed, we hebben samen geknokt, alles gegeven en ik ben heel tevreden. Ik kijk er met een grote glimlach op terug.”

Van Splunteren: “Megagaaf!”

Van Splunteren deelde de nummer 77-Porsche van het team Proton Competition met de Oostenrijker Horst Felbermayr jr. en de Italiaan Michele Beretta. Dit trio startte de race vanaf de 17e plaats op de grid. Van Splunteren vertelde: “We hebben een goede opmars gemaakt, totdat rond een uur of drie in de nacht iets aan de rechter voorwielophanging gerepareerd moest worden. Gelukkig ging dat allemaal vrij snel. Later was ook de diffusor kapot en die moest dus vervangen worden. Ik dacht dat dat lang zou gaan duren, maar door de slimme modulaire constructie van de Porsche 911 RSR was dat echt binnen een paar minuten gedaan. Geweldig om te zien! Al met al hebben we met wat kleine dingen een rondje of vijf verloren.” Samen met zijn teamgenoten werd Van Splunteren twaalfde in de klasse. Hij kijkt met tevredenheid terug op zijn première in Le Mans. “Een heel interessant evenement om mee te maken, echt megagaaf”, zei hij. “Zeker voor herhaling vatbaar!”

De Project 1-Porsche met Jeroen Bleekemolen, die de auto deelde met de Amerikaan Ben Keating en de Braziliaan Felipe Fraga, werd als 14e geklasseerd. Dit team verloor veel tijd toen Fraga moest uitwijken voor een auto uit een andere klasse, die in de rondte ging en daarbij de aanrijding niet meer kon vermijden. In de GTE-Pro-klasse liepen de beide fabrieks-Porsche 911 RSR’s flink tijdverlies op vanwege technische problemen en speelden daardoor geen rol in de strijd om de ereplaatsen.

Nederlands succes in Porsche Carrera Cup

Op zaterdagochtend voorafgaand aan de 24-uursrace was er mooi Nederlands succes in de internationale race van de Porsche Carrera Cup, waarin maar liefst 53 rijders met de Porsche 911 GT3 Cup aan de start verschenen. De wedstrijd begon op een door regen natte baan, wat voor extra spektakel zorgde. De beide Nederlanders Larry ten Voorde, reguliere deelnemer aan de Duitse Carrera Cup, en Loek Hartog, die als gastrijder de Porsche Carrera Cup Benelux vertegenwoordigde, leverden rondenlang een spannend duel aan de kop van het veld. Uiteindelijk kwam Ten Voorde als winnaar over de eindstreep en won ook het klassement voor de Duitse Cup. “Geweldig om ook deze race met zo’n groot internationaal veld te winnen”, straalde hij. Max van Splunteren reed ook goed voorin mee, maar raakte in de mêlee betrokken bij een aanrijding en viel terug.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

[VIDEO] De Porsche 911 Turbo S getest door The SuperCarDriver

Datum: -

 

Presentator Matt van YouTube-kanaal The SuperCarDriver test de nieuwe Porsche 911 Turbo S om erachter te komen of de sportwagen nog steeds de beste alledaagse supercar is: “Wauw, wat is deze auto snel! Wanneer je het gaspedaal naar beneden duwt word je werkelijk afgeschoten! Met de 992-generatie heeft Porsche een snelle auto niet simpelweg nog sneller gemaakt; ze hebben een briljante auto nog beter gemaakt. De 911 Turbo S is nog steeds de koning van de supercars.”

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

[VIDEO] Het beste van Porsche volgens Chris Harris

Datum: -

 

In een speciale compilatievideo stapt TopGear-presentator Chris Harris in een aantal van zijn meest favoriete modellen uit Zuffenhausen. Sterren in deze aflevering zijn de volledig elektrische Taycan Turbo S, de bandenverslindende 911 GT2 RS uit de de 991-serie en de 718 Cayman S.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom

 

 

Helden en legendes

Datum: -

 

De overwinning op Le Mans in 1970 – precies 50 jaar geleden – telt tot de belangrijkste racesuccessen van Porsche. Genoeg reden voor een ontmoeting tussen de hoofdrolspelers uit het heden en verleden: Hans Hermann met zijn Porsche 917 KH en Timo Bernhard, die in 2017 met de Porsche 919 Hybrid won.

Je hoeft alleen maar naar de helmen te kijken, om te zien hoeveel progressie er in de autosport is geboekt. De oude helm is een kwetsbare grijze schaal, de moderne helm een kleurrijk stukje hightech met een ergonomisch perfecte vorm. We zijn in een fotostudio, waar de schijnwerpers zijn gericht op de hoofdrolspelers van vandaag. Hans Hermann staat met zijn oude helm bij de Porsche 917 KH, waarmee hij in 1970 op Le Mans heeft gewonnen. Naast hem staat Timo Bernhard, de laatste Porsche-coureur die op Le Mans als winnaar werd afgevlagd, met zijn bontgekleurde helm bij de Porsche 919 Hybrid uit 2017.

Prioriteit nummer 1: veiligheid

Het gesprek gaat meteen over de vooruitgang die is geboekt op het gebied van veiligheid. “We reden destijds nog met z’n tweeën,” vertelt de nu 92-jarige Hermann. Met een knipoog: “Die jonge coureurs van tegenwoordig hebben het maar makkelijk. Ze racen in een team van drie, zodat ze tussendoor 8 uur kunnen gaan slapen.” In 1970 waren de snelheidsverschillen tussen de auto’s uit de verschillende raceklassen levensgevaarlijk. “De langzaamste auto’s gingen niet harder dan 200 km/h. Dan kwamen wij met 384 km/h voorbij geblazen. Ik weet nog goed dat ik vlak voor het raceweekend een tube tandpasta kocht en toen dacht: hopelijk kan ik je nog eens gebruiken.”

De techniek van beide auto’s

De Porsche 917 KH met startnummer 23 weegt slechts 800 kilo en wordt aangedreven door een 4,5-liter twaalfcilinder die een vermogen van 580 pk op de achterwielen overbrengt. Voordat de auto destijds het circuit op kon, had de motor ongeveer 10 minuten nodig om op temperatuur te komen. De body van kunsthars is slechts 1,2 mm dik. Vanbinnen gaat het er zo krap aan toe, dat de coureur met zijn helm het dak raakt. Een buizenframe voorkomt overgewicht, maar biedt bij een ongeluk weinig bescherming.

De 919 Hybrid lijkt veel groter. De auto kan pas na twee uur intensieve voorbereiding door twee technici en een race-engineer het circuit op. De winnaar van 2017 heeft een tweeliter V4-benzinemotor met turbo, die 368 kW (bijna 500 pk) op de achterwielen overbrengt. Daarnaast drijft een elektromotor van 294 kW (ruim 400 pk) de voorwielen aan. De elektromotor krijgt stroom van een lithium-ion batterij, die wordt opgeladen met de remenergie van de voorwielen en energie uit de uitlaatgassen. In de 919 Hybrid zit de coureur evenmin riant, maar hij wordt wel veel beter beschermd. De littekens die de auto met startnummer 2 tijdens de race in 2017 opliep, zijn prachtig geconserveerd met een laagje blanke lak. De 917 is eveneens volledig origineel, en oogt nog net zo fris als toen hij in 1970 de race-afdeling van Porsche verliet.

“Destijds was de 917 een zeer geavanceerde auto. Binnen de grenzen van de regelgeving, had Porsche de best mogelijke racewagen ontwikkeld,” vertelt Bernhard. “Hetzelfde geldt voor de 919 Hybrid. Met deze auto werd technologie getest die bestemd was voor serieproductie – kijk maar naar de Taycan.” Heeft Bernhard wel eens met de 917 gereden? “Jazeker, twee keer zelfs. Natuurlijk niet op de limiet, maar nog altijd snel genoeg.” Bernhard vertelt dat zijn respect voor Hermann en zijn teamgenoten daardoor nog veel groter is geworden. En zou Hermann de 919 Hybrid wel eens willen proberen? “Geen denken aan, zeg!”

Le Mans: het laatste grote race-avontuur

“Le Mans is nog altijd net zo groot als 50 jaar geleden,” zegt Bernhard. “Het is een van de laatste grote race-avonturen. Geen enkel ander circuit bestaat deels uit openbare weg.” Hermann vertelt dat hij de autosport op de voet is blijven volgen, sinds hij zelf is gestopt met racen. Stelselmatig, zoals bij alles in zijn leven: “Nadat ik in 1969 tweede werd op Le Mans, nam ik het besluit om in 1970 te stoppen. Dat had ik mijn vrouw beloofd. Dat ik mijn racecarrière kon beëindigen met een zege op Le Mans, was natuurlijk fantastisch.”

Timo Bernhard vertelt met plezier, dat zijn 85-jarige buurvrouw aan de buis gekluisterd zat toen hij racete op Le Mans. “Ze vertelde mij: ‘Meneer Bernhard, ik ben de hele nacht opgebleven. Ik kon de televisie niet meer uitzetten …’.”

Het moment is aangebroken om Hans Hermann en Timo Bernhard alleen te laten. De twee helden hebben ongetwijfeld nog vele verhalen met elkaar te delen. Porsche is al meer dan 60 jaar verbonden aan de beroemdste en oudste race ter wereld. Met in totaal 19 zeges en 108 klasse-overwinningen, is de sportwagenfabrikant uit Stuttgart-Zuffenhausen zelfs het meest succesvolle merk in de bijna 100-jarige geschiedenis van Le Mans. Op 14 juni 1970 won Porsche voor de allereerste keer, met de 580 pk sterke 917 KH. Tijdens de 85ste editie van Le Mans, in 2017, werd Timo Bernhard – samen met zijn teamgenoten Earl Bamber en Brendon Hartley – als eerste afgevlagd met de Porsche 919 Hybrid.

 

Bron: Pon Porsche Newsroom